;
coinex

طرح تخصیص سهام عدالت جاماندگان تصویب شد [+مخالفت سازمان خصوصی‌سازی]

بنابر گزارشی جدید از خبرگزاری رسمی دولت، هیات وزیران در آخرین جلسه سال 1401 با طرح تخصیص سهام عدالت جاماندگان موافقت کرده است. اما سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی این موضوع بعد از انتشار این خبر با طرح مورد بحث مخالفت کرده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: تخصیص سهام عدالت بهزیستی و کمیته امداد تا سال 1402

تصویب طرح تخصیص سهام عدالت جاماندگان

بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر یک میلیون ریال تعیین می‌شود.

طرح تخصیص سهام عدالت جاماندگان تصویب شد

هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می‌شود. طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب‌نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.

مخالفت سازمان خصوصی سازی با تخصیص سهام عدالت جاماندگان [بروزرسانی 8 فروردین 1402]

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا؛ حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح تخصیص سهام عدالت به جاماندگان عنوان کرد: «حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند که این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، درحالی که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران قرار است ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت منابع در نظر گرفته شده، منابع مورد نیاز را پوشش نمی‌دهد.»

وی ادامه داد: به همین دلیل درخواست لغو آن از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی به هیات وزیران داده شده است. بر اساس این گزارش، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سه دهک اول ایثارگران به عنوان جاماندگان سهام عدالت شناسایی شده بودند و دولت طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ موظف بود به افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی می‌شوند، سهام عدالت اختصاص دهد.

موضوعی که تا روزهای پایانی سال تعیین تکلیف نشد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی ۲۸ اسفند سال گذشته صراحتا اعلام کرد که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام به دلیل تصویب نشدن پرتفویی که برای جاماندگان در نظر گرفته شده بود منتفی شده است.

وی درمود علت موضوع مذکور این توضیح را داد که موضوع پرتفوی جاماندگان سهام عدالت برای سومین مرتبه در هیات دولت مطرح شد و دوباره با واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران به جاماندگان سهام عدالت موافقت نشد و در نتیجه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتفی شد. زیرا دولت دیگر سهام ارزنده‌ای با ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان ندارد که به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد.

با این حال ششم فروردین ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرده که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.

در این گزارش آمده بود که: هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است. بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر یک میلیون ریال تعیین می شود. هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می شود. طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.

این درحالی است که پیش از این اعلام شده بود که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران سهام شرکت‌هایی از جمله بانک صاردات، بانک ملت، بانک تجارت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح تخصیص سهام عدالت جاماندگان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    اطلاع رسانی کافی انجام شده اینا همش بهونه این ۹۰۰ هزار نفر بنده خداهای ثبت نام کردن چه گناهی کردن اگه تمدید بشه حق اینا ضایع میشه البته تو این مملکت هیچ چیزی به حق نیست

    پاسخ

    وعده های سال قبل بود وی شد ؟؟_😣😣😣😣👇👇👇

    #مددجویان_بهزیستی_و_کمیته_امداد_با_وجود_گذشت_چند_روز_از_سال_جدید #همچنان_چشم_انتظار_دریافت_عیدی_هستند.
    #همه_ساله_برای_مددجویان_بهزیستی_و_کمیته_امداد_مبلغی_به_عنوان_عیدی #در_نظر_گرفته_می‌شد، #اما_امسال_با_گذشت_چند_روز_از_آغاز_سال، اما #همچنان_مددجویان_چشم_انتظار #عیدی_مانده اند😔
    #مسعولان_بهزیستی #لطفا_پیگیری_کنید_عیدی_سال_۱۴۰۱واریز_شود_سپاسگزاریم
    #عیدی_که_هر_ساله_به_مددجویان_تحت_پوشش_بهزیستی_و_کمیته_امداد_پرداخت_می‌کردند_در_اواخر_سال_۱۴۰۱_قطع_و_پرداخت_نشد_۷_روز_از_سال_۱۴۰۲_می‌گذرد_اما_همچنان_چشم_انتظار_هستن👇👇
    اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ابلاغ شد
    معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت #خواهشا_زود_واریز_کنید_همه_مددجویلن_چشم_انتظار_عیدی_و_سهام_جاماندگان_هستند🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ