;
coinex

توسعه نوعی برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق از باد و باران!

دانشمندان موفق به ابداع برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق شده‌اند که از باد یا باران 40 ولت برق تولید خواهد کرد و درواقع انرژی 11 چراغ LED را تامین می‌کند.

دانشمندان ایتالیایی طی یک ابداع جالب توجه موفق به طراحی یک برگ مصنوعی شده‌اند که توانایی قرارگیری در گیاهان را دارد و از قطرات باران یا باد برق تولید خواهد کرد. این دستگاه خلاقانه در وضعیت بارانی یا زمان‌هایی که باد نسبتا قدرتمندی می‌وزد توانایی تامین انرژی مورد نیاز جهت روشن‌سازی چراغ‌های LED را خواهد داشت. در گذشته هم شاهد ایجاد برگ‌های مصنوعی بوده‌ایم که از تکنیکی شبیه به همین ابداع جهت تولید برق از باد استفاده می‌کردند، بااین‌حال، فرآیند تامین انرژی از قطرات باران یک روش نوین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختراع سفیدترین رنگ جهان با قابلیت کاهش مصرف انرژی

ابداع برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق از باد و باران

«فابیان مدر»، محققی که در مؤسسه فناوری ایتالیا (IIT) در جنوا ایتالیا در حوزه رباتیک نرم دارای قدرت زیستی در حال پژوهش است، به خبرگزاری‌های علمی اعلام کرده که این سیستم امکان پایش اطلاعات مربوط به سلامت گیاهان یا نظارت بر شرایط آب‌و‌هوا در حوزه‌های کشاورزی و نظارت از راه دور محیط زیست را به ارمغان خواهد آورد.

البته باید توجه داشت که جهت کارآیی مناسب برگ مصنوعی باید آن را به برگ‌های یک گیاه واقعی متصل کرد. مدر در این مورد تشریح کرد: «هنگامی که برگ‌ها در باد حرکت می‌کنند، دو سطح با یکدیگر تماس داشته و دوباره از یکدیگر جدا می‌شود و روی پوستَک یا کوتیکول برگ گیاه و دستگاه ما بارهای ساکن ایجاد می‌شود. این بارها به بافت سلولی داخلی گیاه وارد شده و در آنجا جریان را ایجاد می‌کنند. ما سپس می‌توانیم این جریان را با یک الکترود وارد شده در بافت گیاه جمع‌آوری کنیم.»

دانشمندان به‌ منظور آزمایش سیستم برگ مصنوعی خود و ارزیابی قابلیت‌های این سیستم در تولید انرژی، اقدام به جاسازی آن در برگ‌های گیاه خرزهره زنده کردند. نتایج این بررسی حاکی از آن بوده که یک قطره آب توانایی تولید پیک‌های ولتاژ و جریان بیش از 40 ولت و 15 میکرو آمپر را دارد و درواقع این سیستم انرژی مورد نیاز برای روشن کردن 11 چراغ LED را تامین خواهد کرد.

برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق

«باربارا ماتزولایی»، معاون مدیر رباتیک و مدیر آزمایشگاه رباتیک نرم IIT که یکی از دانشمندان مشارکت‌کننده در این مطالعه بوده، در این رابطه بیان داشت:

«نتایج ما نشان می‌دهد که برداشت انرژی از طریق باد و باران (چه به‌طور جداگانه یا همزمان) با این دستگاه امکان پذیر است و آن را به یک برداشت‌کننده انرژی چند منظوره یا حسگر خودکار تبدیل می‌کند.»

او در ادامه توضیحات خود به مزیت اصلی این سیستم در قیاس با سایر مدل‌های مشابه پرداخت. به‌نظر او این سیستم می‌تواند برق بیشتری را در شرایط مرطوب تولید کند. درحال‌حاضر دانشمندان سخت مشغول بهبود عملکرد برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق از باد و باران هستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابداع برگ مصنوعی با قابلیت تولید برق از باد و باران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر