;
coinex

جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی ؛‌ آیا بهترین تلسکوپ ناسا موفق می‌شود؟

جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی برآمده است. جیمزوب بهترین تلکسوپ ناسا در حال حاضر است که تاکنون توانسته کشفیات بسیاری را به ثبت برساند.

جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی است. اخترفیزیکدانان قصد دارند با کمک این تلسکوپ که پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی شرکت ناسا است با جستجوی سیارک‌هایی که در منطقه زهره قرار دارند، نشانه‌هایی از حیات فرازمینی بیابند. گفته شده است که این منطقه برای اولین‌بار در سال 2014 برای جستجوی حیات فرازمینی پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید: ساخت بزرگترین تلسکوپ اپتیکال آسیا با ظاهری شبیه به جیمزوب!

جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی است

تیمی از اخترشناسان پیشنهاد کرده‌اند تلسکوپ فضایی «جیمز وب» به مطالعه پنج سیاره‌ای بپردازد که در «منطقه زهره» قرار دارند.

این منطقه برای اولین‌بار توسط «استفان کین»، اخترفیزیکدان دانشگاه «ریورساید» کالیفرنیا، در سال ۲۰۱۴ برای مطالعات بیشتر پیشنهاد شد. منطقه زهره، یک منطقه مداری فرضی در اطراف یک ستاره است که احتمال داده می‌شود به‌اندازه‌ای داغ باشد که آب مایع در سیارات منظومه خود را از بین می‌برد، اما قادر به ازبین‌بردن جو آن‌ها نیست. به عبارت دیگر می‌توان گفت سیارات این ستاره شرایط داشتن اثر گلخانه‌ای همانند زمین را دارند.

جیمز وب با بررسی منطقه زهره می‌تواند اطلاعات شگرفی از تکامل سیاره همسایه ما – سیاره زهره – به‌دست آورد. همچنین می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد تکامل سیارات دیگری که روزی احتمالاً قابل سکونت بوده‌اند و سپس تبدیل به سیارات آتشین شده‌اند، کسب کند.

جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی است

برخی دانشمندان بر این باورند که زهره احتمالاً زمانی قابل سکونت بوده است؛ پیش از آنکه تبدیل به دوقلوی آتشین کره زمین شود. محققان برای دست‌یابی به اطلاعات کامل‌تر در بررسی این ادعا از جیمز وب می‌خواهند این ناحیه را زیر نظر بگیرد. وجود گازهایی مانند متان یا اکسید نیتروژن در این دسته سیارات می‌تواند نشان‌دهنده وجود حیات پیشین باشد. «کولبی اوستبرگ»، محقق از «UCR» می‌گوید:

اگر جیمز وب بتواند این مولکو‌ل‌ها را پیدا کند، به‌صورت غیرمستقیم اثبات کرده است که زهره در گذشته منطقه‌ای قابل سکونت بوده که حیات در آن وجود داشته است.

اوستبرگ در ادامه از وجود پنج سیاره صحبت می‌کند که از فهرست ۳۰۰ سیاره موجود استخراج شده‌اند که احتمال داده می‌شود حاوی مولکول‌های مذکور باشند. برای آنکه جیمز وب بتواند این سیارات را به‌خوبی رصد کند، آن‌ها باید به دور ستاره‌ای درخشان درحال چرخش باشند تا نور کافی برای مشاهده آن‌ها وجود داشته باشد.

اگر داده‌های جیمز وب به ما نشان دهد که اکثر سیارات در منطقه زهره درنهایت تبدیل به یک سیاره آتشین و داغ همانند زهره می‌شوند، بسیار نگران خواهیم شد؛ زیرا زمین و زهره زمانی سیارات دوقلوی یکدیگر بوده‌اند و این خبر خوبی برای پایان زمین نیست.

از سوی دیگر، این نکته می‌تواند یک زنگ خطر برای ما باشد تا بتوانیم زمین را پیش از آنکه تبدیل به یک سیاره جهنمی شود، نجات دهیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اینکه جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی است، چیست؟ آیا تلسکوپ خبرساز ناسا موفق می‌شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر