;
coinex

آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟ مصاحبه با مهندس محمد نصیری

این خیلی مهم است که از تجربه افراد آگاه به حوزه فناوری اطلاعات برای ساختن آینده کاریمان استفاده کنیم. امروز در قالب مصاحبه ای از انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران به سراغ مهندس محمد نصیری می رویم ، شخصی که سالها در بالاترین سطوح حوزه فناوری اطلاعات ایران در حوزه امنیت سایبری و شبکه های کامپیوتری فعالیت داشته و اغلب افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند ایشان را به نام نیک و انتقاداتی که دائما به حوزه فناوری اطلاعات کشور در جهت رشد و تعالی کشور داشته اند می شناسند. قصد داریم در قالب چند مصاحبه متفاوت ، سوالاتی که را که نسل جوان در جهت شروع یادگیری حوزه فناوری اطلاعات به ویژه شبکه های کامپیوتری در وهله اول و در ادامه امنیت شبکه و هک و نفوذ دارند را از ایشان بپرسیم . حتما با پاسخ های جالبی از طرف مهندس محمد نصیری مواجه خواهید شد. پس تا انتهای این مصاحبه با ما باشید.

اگر امکانش هست خودتون رو معرفی کنید

محمد نصیری هستم ، متولد سال 1364 در کرج ، در حال حاضر به عنوان مشاور و بازرس ارشد حوزه امنیت سایبری در شرکت های مختلف ( بیشتر با خارج از ایران ) فعالیت می کنم و اکثرا در ایران به عنوان بنیانگذار وب سایت توسینسو و حوزه آموزش شناخته شده هستم اما خوب کار اصلیم بازرسی و مشاوره در حوزه امنیت سایبری هست .

ما شمارو میشناسیم اما برای دانشجوها بگید که چقدر تجربه کاری دارید؟

چرا سوال سخت میپرسید؟ ( با خنده ) ، من از سال 1383 وارد حوزه شبکه شدم و تقریبا دو سال بعد زمینه کاریم رو به سمت امنیت اطلاعات و بعدش امنیت شبکه بردم . از همون سال شانسی که داشتم این بود که با سازمان ها و شرکت های بزرگ شروع کردم و اصلا تو سطح کوچیک نموندم . هیچوقت علاقه نداشتم جایی کارمند باشم و ثابت بمونم به خاطر همین مرتب بعد از کسب تجربه از هر سازمان یا استعفا میدادم یا از طرف شرکت پیمانکار به پروژه دیگه ای منتقل میشدم ، به خاطر همین تونستم از خیلی از بزرگترین پروژه های ملی و بزرگ ایران کسب تجربه داشته باشم . الان دیگه می تونم بگم تقریبا دو دهه سابقه کاری حرفه ای در بالاترین سطح در ایران رو دارم و به اینکه هیچوقت درجا نزدم افتخار می کنم.

آموزش نتورک پلاس

بهترین دوره آموزش نتورک پلاس دنیا با تدریس مهندس نصیری به زبان طنز

با چه سازمان هایی کار کردید؟

واقعیتش رو بخواین آمارش از دستم در رفته ( با خنده ) چون مدت هاست کسی ازم رزومه نمیخاد که بخام توضیح بدم. اما اگه بخام طبقه بندی شده بگم به این شکل معمولا مطرح می کنم که  دولتی مثل وزارتخونه ها از وزارت کشور گرفته تا راه و … بازم دولتی تو سطح سازمان ها مثل تامین اجتماعی ، راهداری ، ثبت احوال و ثبت اسناد که دیگه قضایی محسوب میشن ، بانکی ها رو بخام بگم مثل بانک تجارت ، بانک ملی ، بانک ملت ، بانک آینده ، بانک قوامین مرحوم (با خنده ) ، بانک سپه و چند تایی که یادم نمیاد و … نظامی هم با جاهای مختلفی کار کردم که متاسفانه حداقل اینجا نمی تونم بیان کنم . اما خوب میخام خلاصه کنم بگم معمولا میگم اون کارت ملی هوشمند که هست دستته؟ طرف میگه خوب؟ میگم من جزو تیم طراحی امنیتش بودم ( با خنده ) دیگه توضیح اضافه نمیدم.

چند تا مدرک بین المللی دارید؟

به نظرم سوال خوبی نیست واقعا !! من تا سال 2012 تقریبا همه مدارک بین المللی مایکروسافت و امنیت سایبری مطرح دنیا رو گرفتم. اما خوب توی ایران و دنیا الان دیگه دور دور تخصص هست تا مدرک ، کمتر کسی حتی تو ایران دنبال گواهینامه هست و دیگه الان دنبال تخصص هستن ، اما تا همون سال خلاصش رو بگم اینه که MCP ، MCSA 2003 ، MCSE 2003 ، MCSA Security ، MCSE Security ، MCTS ، MCITP 2008 ، MCSA 2008 ، CEH ، Security Plus 2007 ، ISMS Internal Auditor ، ISMS Lead Auditor ، ISMS Implementation Consultant و LPIC و … یه زمان عشق گرفتن گواهینامه بین المللی داشتم اما خوب وقتی به جایی میرسید که دیگه خودتون رو میشناسن جاهایی که باید بشناسن ، کسی دنبال گواهینامتون نیست برای همکاری کردن .

آموزش لینوکس

بهترین دوره آموزش لینوکس به زبان فارسی با تدریس مهندس نصیری به زبان طنز

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

الان بیشتر زمان خودم رو با چند تا شرکت آلمانی و سوئدی به عنوان مشاور فعالیت می کنم که همون بستمه ( با خنده )  ، اما خوب چون عاشق تدریس هستم ، همچنان با مجموعه توسینسو همکاری دارم و دوره های آموزشی زبان فارسی رو فقط برای توسینسو تولید می کنم و با یه موسسه کانادایی هم بصورت آنلاین همکاری آموزشی دارم . گهگاهی پروژه های تست نفوذ و بعضا باگ بانتی و استراحت … دیگه پیر شدیم همش نباید درگیر کار باشیم ، توی این سن و سال باید بیشتر درگیر مدیریت کردن کارها باشیم تا جزئیات فنی و تجربه اینجا به کارم میاد.

معضل اصلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور چیست؟

من سالها یکی از منتقدینی بودم که در فضای مجازی مقاله و نقدهای فنی و دقیق می نوشتم و پای این موضوع خیلی چیزها رو فدا کردم . ( یه نفس عمیق با حسرت ) خلاصه بگم ، ارزش قائل نشدن به نیروی متخصص ، کمبود آموزش درست و تخصصی ، کمبود شدید نیروی متخصص ، حقوق بسیار پایین به نسبت سایر مشاغل و طبیعتا استفاده از رانت و رابطه و … در مشاغل حساس حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری از جمله مهمترین معضلات و مشکلات حوزه فناوری اطلاعات در کشور هست که متاسفانه دیگه ناامید شدیم ازش …

آینده بازار کار شبکه و آیتی در ایران چگونه است؟

اگر بخاین بصورت کارمندی کار کنید به نظرم زیاد جالب نیست مگر اینکه خودتون رو بتونید جدا کنید و به سطوح بالای تخصصی حوزه شبکه و امنیت برسید ، به ویژه بازار کار دواپس و حوزه لینوکس رو بهتر میبینم . اگر بتونید توی این حوزه خودتون رو به شرکت های بزرگ برسونید که حقوق عالی می تونید دریافت کنید و خیلی بازار خوبی هست . از طرفی چون موج مهاجرت متخصصین رو داریم ، معضل نبود متخصص در ایران بیداد می کنه و می تونید از این به عنوان یک فرصت برای دریافت حقوق بالاتر استفاده کنید که این هم آینده خوبی رو برای متخصصینی که میخان در ایران بمونن میسازه  ، در کل بازار کار شبکه و امنیت و آیتی همیشه داغ و پربار هست و شک نکنید که پول خوبی هم توش میاد اگر زرنگ باشید.

آموزش MCSA

بهترین دوره آموزش MCSA ویندوز کلاینت به زبان طنز رو با مهندس نصیری تجربه کنید

اما سوال اصلی مصاحبه ما اینه که شبکه رو از کجا شروع کنیم؟

خیلی مفصله و نمیخام ریز بشم ، این سوال رو اینقدر از من دانشجوهام پرسیدن که دیگه خیال خودم رو راحت کردم ، به جای اینکه الان ده تا مقاله و … جواب بدم پیشنهاد می کنم خیلی راحت توی گوگل چند تا کلیدواژه رو جستجو کنید ، اولیش اینه شبکه را از کجا شروع کنیم ( مقاله مهندس نصیری + ویدیو ) و چگونه هکر شویم محمد نصیری ( ویدیو هم داره ) اینارو هر کسی ببینه فکر می کنم کلا دیدش نسبت به دنیای شبکه و امنیت و مسیر راهش و چارت آموزشیش و کلی ابهام دیگه برطرف میشه و من با خیال راحت این دو تا رو شدیدا توصیه می کنم یه نگاهی بهشون بندازید.

اگه مشکلی داشته باشیم چجوری با شما ارتباط مستقیم بگیریم؟

من زیاد تو شبکه های اجتماعی فعال نیستم و حقیقت بیشتر روی خودم انرژی میزارم تا سلبریتی شدن با جذب فالوور ، حتی اکانت لینکداین ام رو هم به خاطر خیلی از مسائل بستم و باهاش خداحافظی کردم اما الان هم از طریق وب سایت توسینسو و هم از طریق یک صفحه اینستاگرام به عنوان irancysec که بیشتر نکات امنیت سایبری و تجربیات شبکه رو به اشتراک میزارم می تونن دوستان باهام در ارتباط باشن …

این قسمت خلاصه یک مصاحبه بسیار طولانی است که در ادامه در خصوص مسیر راه یادگیری هک و نفوذ ، نحوه کاریابی بین المللی در اروپا و … مهاجرت های تخصصی و تکنیک های انجام و گرفتن پروژه های مختلف و همچنین تکنیک های یادگیری به روز و … از مهندس نصیری سوال شده ، اما خوب چون طولانی می شد ترجیح دادیم در مقاله ای جداگانه به سایر مسائل بپردازیم.  پایان قسمت اول مصاحبه با مهندس نصیری

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر