;
coinex

اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل ؛ ترسی که رنگ واقعیت می‌گیرد!

در پی پیش‌بینی‌های ترسناک از آینده هوش مصنوعی اخیراً شرکت گلدمن ساکس نیز ادعا کرده در آینده شاهد اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل خواهیم بود.

فناوری هوش مصنوعی مولد از هنگام عرضه عمومی ChatGPT در اواخر سال پیش میلادی، به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است. هوش مصنوعی ChatGPT یک چت‌بات قدرتمند بوده که توانایی نوشتن متن و شعر و کد را به ارمغان می‌آورد. در همین زمینه شرکت مایکروسافت از فناوری مورد استفاده در ChatGPT جهت تقویت بعضی از سرویس‌های خود مانند موتور جست‌وجوی بینگ بهره‌برداری کرده است.

با توجه به پیشرفت‌های چند وقت اخیر در بخش هوش مصنوعی بسیاری از مردم نگران امنیت شغلی خود شده‌اند و به‌نظر این نگرانی‌ها هم چندان دور از تصور نیست. در همین راستا نیز شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس، طی یک گزارش جدید تحلیلی خبر از اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل در آینده داده است.

به اعتقاد تحلیلگران با توجه به آثار وسیع هوش مصنوعی بر بازار نیروی کار، بیشتر شغل‌ها و صنایع تا حدی تحت تاثیر اتوماسیون قرار خواهند گرفت، به همین جهت طبق پیش‌بینی‌ها به‌نظر هوش مصنوعی به‌جای جایگزینی کامل در واقع به عنوان مکمل به کمک آن‌ها بیاید.

بیشتر بخوانید: پدرخوانده هوش مصنوعی از احتمال نابودی بشریت توسط هوش مصنوعی می‌گوید!

پیش‌بینی گلدمن ساکس از اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل

مدیران گلدمن ساکس طی یادداشتی در خطاب ‌به سرمایه‌گذاران ادعا کرده که در صورت تحقق وعده‌های مربوط‌ به هوش مصنوعی مولد، شاهد «اختلال قابل‌توجه» در بازار نیروی کار خواهیم بود. طبق اعلام گلدمن ساکس، دو‌سوم از شغل‌های آمریکا تحت تأثیرپذیری از سیستم‌های خودکار مبتنی‌بر هوش مصنوعی بوده و وظایف کاری بالغ ‌بر 50 درصد از این شغل‌ها را باید با هوش مصنوعی جایگزین کرد.

بنابراین احتمالاً در نهایت تنها هفت درصد از شغل‌های آمریکا به صورت کامل با هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد، 63 درصد از هوش مصنوعی به‌عنوان مکمل در کنار انسان‌ها قرار خواهند گرفت و در حدود 30 درصد از هوش مصنوعی متأثر نخواهند شد.

اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل

گلدمن ساکس بیان داشته که هوش مصنوعی مولد که امکان تولید انواع محتوا را فراهم می‌کند، نمایانگر «پیشرفتی عظیم با آثار احتمالا بزرگ بر اقتصاد کلان» خواهد بود. بهره‌گیری گسترده از هوش مصنوعی احتمالاً ارزش نهایی کالاها و خدمات سراسر دنیا را در 10 سال آینده به مقدار هفت درصد رشد خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پیش‌بینی اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر