;
coinex

اینترنت ماهواره ای آمازون تا پایان 2023 راه‌اندازی می‌شود

اینترنت ماهواره‌ ای آمازون به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. روز گذشته شرکت آمازون با معرفی سه پایانه گیرنده به کاربران نوید استفاده از پروژه کویپر را داد.

اینترنت ماهواره ای آمازون با هدف دسترسی کاربران مناطق دورافتاده به اینترنت راه‌اندازی می‌شود. همچنین این شرکت امیدوار است مشتریان خانگی و کسب‌و‌کارهای کوچک بیشترین و بهترین بهره را از آن ببرند.

نسخه استاندارد این پایانه شبیه به یک چهارپایه کوچک است که 400 مگا‌بیت‌برثانیه سرعت دارد. با وجود اینکه هنوز مشخص نیست که این گیرنده‌ها چقدر برای مشتریان هزینه‌ دارند، اما به گفته آمازون، تولید هر کدام از این ترمینال‌ها کمتر از 400 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نوکیا تا پایان 2023 اینترنت شبکه 4G را به ماه می‌رساند

اینترنت ماهواره ای آمازون

آمازون یک مدل پایانه بزرگ‌تر و یک مدل کوچک‌تر را که به ترتیب شبیه یک میز کوچک و یک کتاب هستند نیز رونمایی کرده است. ترمینال بزرگ‌تر با ظرفیت ۱ گیگابیت در ثانیه برای شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی شده است. ترمینال کوچک‌تر، با هدف ارائه اینترنت مقرون‌به‌صرفه برای مشتریان خانگی معرفی شده است و حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد داشت. قیمت نهایی این دو مدل نیز مشخص نشده است.

این پایانه‌ها به ماهواره‌هایی در مدار پایین زمین متصل می‌شوند که در ارتفاعات محدوده ۳۶۵ مایلی (۵۸۷ کیلومتری)، ۳۸۰ مایلی (۶۱۲ کیلومتری) و ۳۹۰ مایلی (۶۲۸ کیلومتری) قرار دارند و از فرکانس‌های رادیویی باند ۲۶. ۵ تا۴۰ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. البته مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای استفاده از این باند‌های فرکانسی هنوز نهایی نشده است. هر ماهواره در مجموع ظرفیت ۱ ترابیت در ثانیه خواهد داشت.

اینترنت ماهواره ای آمازون تا پایان 2023 راه‌اندازی می‌شود
اینترنت ماهواره ای آمازون

به گزارش رویترز، آمازون اکنون انتظار دارد که اولین پرتاب آزمایشی این پروژه روی موشک Vulcan Centaur متعلق به United Launch Alliance در سال جاری انجام شود و پس از آن اولین ماهواره‌ها در مدار نهایی کویپر در اوایل سال ۲۰۲۴ قرار گیرند آمازون تا ۸۳ پرتاب را برای این برنامه رزرو کرده است.

آمازون می‌گوید پروژه کویپر در نهایت از ۳۲۳۶ ماهواره تشکیل خواهد شد. مجوز FCC آمازون مستلزم آن است که این شرکت حداقل نیمی از کل آن را تا سال ۲۰۲۶ مستقر کند. این مدار ماهواره‌ای از نظر تئوری به مردم اجازه می‌دهد از هر نقطه‌ای در جهان ارتباط اینترنتی برقرار کنند.

استفاده از ماهواره‌ها با هدف ارتباطات، موضوع چندان جدیدی نیست. به عنوان مثال، شرکت ایریدیوم که ارائه‌دهنده تلفن ماهواره‌ای است ۷۷ ماهواره را در دهه ۱۹۹۰ به مدار زمین فرستاد.

در حال حاضر جدی‌ترین مدعی اینترنت ماهواره‌ای شرکت استارلینک است. استارلینک از سال ۲۰۱۷ تا کنون ۳۸۰۳ ماهواره را در مدار مستقر کرده است که ۳۲۴۲ عدد از آن‌ها عملیاتی هستند. نسل دوم این ماهواره‌ها اخیرا به فضا پرتاب شدند.

شرکت دیگری به نام وان‌وب که بخشی از آن متعلق به دولت بریتانیا است، پرتاب ماهواره‌های اینترنتی را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. علیرغم ورشکستگی و حمله روسیه به اوکراین که پرتاب‌های برنامه‌ریزی شده OneWeb از پایگاه بایکونور را قطع کرد وان‌وب پرتاب‌های خود را به هند تغییر داد و این پروژه متوقف نشد. اکنون این شرکت ۵۸۲ ماهواره در مدار دارد که به گفته مک داول، ۵۷۹ مورد از آن‌ها عملیاتی هستند. البته وان‌وب مشتریان تجاری را هدف قرار داده و قصد ارائه اینترنت به مشتریان خانگی را ندارد.

به دنبال افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان نیز، تایوان از سرمایه‌گذاران خواسته تا برای ساخت یک ارائه دهنده ارتباطات ماهواره‌ای به کمک دولت بیایند. تایپه این اقدام را با الهام از نقش ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک در جنگ اوکراین و برای آمادگی در برابر حمله احتمالی چین انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اینترنت ماهواره ای آمازون چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر