;
coinex

ابداع نوعی آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده برای مقابله با باکتری‌ها

دانشمندان توانستند با ابداع نوعی آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده به مقابله با باکتری‌های بروند. این آنتی بیوتیک‌ها با ساختاری بسیار جالب به این مهم رسیده‌اند.

دانشمندان توانستند با یک استفاده از یک روش جالب بنام “کلیک شیمی” نوعی آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده برای مقابله با باکتری‌ها ابداع کنند. ساختار این آنتی‌بیوتیک‌ها از بیش‌از 1 میلیون پیکربندی ایحاد شده است. با توجه به اینکه سالانه میلیون‌ها نفر به عفونت‌های باکترییایی و قارچی مبتلا می‌شوند، ساخت چنین آنتی‌بیوتیک‌هایی اهمیت فراوانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: امکان درمان سرطان خون با پیوند مدفوع

نوعی آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده برای مقابله با باکتری‌ها ابداع شد

کشف آنتی بیوتیک‌ها در کمتر از 100 سال گذشته، تأثیر گسترده و عمیقی بر جهان داشته است. با این وجود، ظهور باکتری‌های مقاوم به این دارو در چند سال گذشته تصویر تلخی را ترسیم کرده و در برخی مطالعات پیش‌بینی شده که این موضوع تا 2050 باعث مرگ 10 میلیون نفر خواهد شد. حالا دانشمندان «آزمایشگاه کولد اسپرینگ هاربر» (CSHL) در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که راه شکست این باکتری‌ها، سازگاری و تغییر مداوم آنتی بیو‌تیک برای سرنگونی قابلیت‌ها دفاعی آن است.

محققان با استفاده از روش نوآورانه کلیک شیمی، آنتی بیوتیکی ایجاد کردند که ساختار شیمیایی آن از بیش از 1 میلیون پیکربندی ساخته شده است. دانشمندان با الهام گرفتن از تانک‌های نظامی و برجک‌های چرخان آن‌ها که می‌توانند با سرعت زیادی به تهدیدات پاسخ دهند، امیدوار هستند که این نوع جدید از آنتی بیوتیک نیز بتواند انواع باکتری‌هایی را که داروهای موجود در برابر آن‌ها ضعیف شده را شکست دهد.

نوعی آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده برای مقابله با باکتری‌ها ابداع شد

نکته مهم ساختار این آنتی بیو‌تیک، مولکولی به نام بولوالن است که یک مولکول درون پویا محسوب می‌شود، به این معنی که اتم‌های آن می‌توانند موقعیت خود را تغییر دهد. با وجود این مولکول در هسته و آنتی بیوتیک قدرتمند «وانکومایسین» به عنوان «کلاهک» در قسمت بیرونی، این دارو می‌تواند ساختار خود را تغییر دهد تا به‌طور مخفیانه سویه‌های مقاوم باکتری‌ها را فریب بدهد.

نکته مهم دیگر اینکه دانشمندان با آزمایش این نوع جدید آنتی بیوتیک روی لارو پروانه مومی آلوده به باکتری، متوجه شدند که تأثیر آن از وانکومایسین به‌تنهایی بیشتر بوده و پاتوژن نمی‌تواند در برابر آن مقاومت داشته باشد.

با توجه به اینکه سالانه حدود 3 میلیون آمریکایی به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی مقاوم به دارو مبتلا می‌شوند و 35 هزار نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند، پیدا کردن آنتی بیوتیک‌های جدیدی که بتوانند در برابر پاتوژن‌های در حال تکامل مقاومت کنند، بسیار اهمیت دارد. این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آنتی بیوتیک تغییرشکل‌دهنده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر