;
coinex

آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی ؛ صنعت لوازم‌خانگی داخلی متلاشی می‌شود؟

طبق اعلام وزارت صمت، آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی انجام شد. با این خبر تولیدکندگان داخلی بیش‌از هرکس متضرر خواهند شد.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تحارت، آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی در دستور کار قرار گرفت. ظاهراً تب واردات به کشور داغ شده و اقلامی که تاکنون ممنوع بوده‌اند یکی پس‌از دیگری مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کنند. حال و پس از به سرانجام رسیدن واردات خودرو، خبر از آزادسازی واردات لوازم خانگی در استان‌های مرزی رسیده است.

بیشتر بخوانید: احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران ؛ تناقض در وزارت صمت بیداد می‌کند!

آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی تأیید شد

چند سالی است که واردات لوازم خانگی ممنوع شده، ولی به نظر می‌رسد به‌تازگی وزارت صمت واردات را برای برخی از استان‌های مرزی بلامانع اعلام کرده است. فقدان لوازم خانگی باکیفیت خارجی مشکلات متعددی برای مشتریان ایرانی به‌وجود آورده و نیاز بود تا تمهیداتی برای این مسئله اندیشیده شود.

خوشبختانه معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده در حال حاضر کشور نیاز به واردات لوازم خانگی دارد و به همین دلیل استان‌های مرزی مجاز هستند نسبت به ورود این قبیل کالاها اقدام کنند. شرایط جدید برای سال ۱۴۰۲ است و تا سال گذشته خبری از واردات محصولات خارجی نبود.

آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی تأیید شد

به‌گفته معاون وزارت صمت:

قرار است اولویت‌های ترجیحی بر اساس نواقص بازار تعیین شود تا اگر به افرادی سهمیه قانونی به‌عنوان کولبر یا ملوانی برای مجموعه استان‌های مرزی تخصیص پیدا کند، برای رفع این نواقص واردات صورت گیرد و احتمالا آیین‌نامه‌ای در این رابطه در سال جاری نهایی خواهد شد.

یکی از مشکلات فعلی کشور و به‌خصوص استان‌های مرزی، مبحث اشتغال‌زایی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای مرتفع کردن این نقیصه دست به کار شده و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه تدارک دیده است. پیرو این برنامه‌ها کولبرها و سایر افرادی مجوزدار می‌توانند آزادانه نسبت به واردات لوازم خانگی کوچک اقدام کنند.

بنا بر آنچه مهدی برادران تصریح کرده، دلیلی ندارد اگر کالایی در کشور وجود دارد، در استان مرزی کم و نیاز به واردات باشد. اما در مواردی که محدودیت یا کمبود کالا وجود دارد می‌توان به‌صورت محدود از طریق مناطق مرزی واردات را مجاز دانست. قرار شده فهرستی از کالاهای دارای کمبود مشخص شود تا بدین ترتیب وارداتشان از طریق استان‌های مرزی بلامانع شود.

برای مثال یکی از کالاهایی که طی یک سال اخیر دچار کمبود عرضه شد، مایکرویو بود. همچنین علاوه بر این کالا، ماشین ظرفشویی نیز عرضه متناسب با تقاضا نداشت و مشکلاتی را برای خریداران به‌وجود آورد. توصیه و برنامه این است که چنین کالاهایی به‌واسطه مرزنشینان وارد کشور شده و نقایص بازار را مرتفع کنند.

آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی تأیید شد

طبق اعلام مهدی برادران، در حال حاضر کمبودی در حوزه کالاهایی نظیر ماشین لباسشویی، تلویزیون و یخچال فریزر وجود ندارد و به قدر کافی عرضه صورت گرفته است. وی همچنین بیان کرد:

در تدوین این آیین‌نامه برای واردات نواقص بازار لوازم خانگی از طریق استان‌های مرزی، وزارت صمت، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور مشارکت دارند. سال گذشته جلساتی در این‌باره برگزار شد و امیدواریم به‌زودی و در سال جاری نهایی شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آزادسازی واردات لوازم خانگی برای استان‌های مرزی چیست؟ با این اوصاف جه برسر تولیدکنندگان داخلی خواهد آمد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر