;
coinex

تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی ؛ این بار AI دکتر می‌شود!

محققان اخیراً موفق به کشف امکان تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی شده‌اند و حالا امکان تشخیص این بیماری رایج از پشت تلفن فراهم است.

به گزارش اکونومیست، بااینکه هنوز نگرانی‌های فراوانی در مورد اثرات هوش مصنوعی بر مشاغل مطرح است، از طرفی این فناوری دارای کاربردهای بسیاری نیز هست. اخیراً محققان مؤسسه ملی Sardar Vallabhbhai در هند ضمن بررسی الگوی صوتی 630 فرد آلمانی موفق به تشخیص ابتلا به بیماری سرماخوردگی 111 نفر از آن‌ها شده‌اند. هدف آن‌ها درواقع شناسایی کسانی بود که به این بیمار دچار بودند.

محققان جهت شناسایی سرماخوردگی از روی صدای افراد از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند. آن‌ها در این راستا قصد دارند که نیاز به مراجعه حضوری به پزشک را کمتر کنند. از طرف دیگر مزیت افشای دروغ کارمندان مبنی‌بر سرماخوردگی جهت عدم حضور در محل کار را نیز در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چت بات هوش مصنوعی ChaosGPT با هدف نابودی بشریت راه‌اندازی شد!

یک کاربرد جالب دیگر از هوش مصنوعی؛ تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی

این تحقیق در پی شناسایی ریتم‌های صوتی در حرف‌زدن انسان‌ها بوده است. امکان درنظر گرفتن این ریتم‌ها به‌عنوان هارمونیک‌هایی قابل تصور است که ضمن افزایش فرکانس، شدت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. طبق گمانه‌زنی‌های محققان سرماخوردگی توانایی تغییر این الگوی منظم را دارد.

به همین جهت، آن‌ها این اجزای صوتی را به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی انتقال خواهند داد تا تفاوت شدت هارمونیک‌ها را در افراد بیمار مورد شناسایی و بررسی قرار دهد. طی این پژوهش از افراد درخواست شد تا قبل از آغاز سخنرانی خود درباره آخر هفته، از 1 تا 40 بشمرند. فرد سپس باید حکایت «باد شمال و خورشید» را از «ازوپ» می‌خواند که در میان محققان به علت برخورداری از کلمات صدادار متعدد محبوبیت فراوانی دارد.

تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی

در نهایت محققان موفق شدند در 70 درصد موارد افراد بیمار را به طور صحیح تشخیص دهند. به اعتقاد آن‌ها با این روش می‌توان از صرف زمان و هزینه جهت مراجعه حضوری به پزشک خودداری کرد. افزون‌براین، بااین‌کار می‌توان از سرایت بیماری به دیگر افراد جلوگیری به عمل آورد.

البته تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی آن هم با مکالمات عادی شاید هنوز خیلی دقیق نباشد و احتمالاً کارفرما نیاز داشته باشد تا پشت تلفن از فرد درخواست خواندن حکایت‌های ازوپ را بکند!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تشخیص سرماخوردگی از روی صدا با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر