;
coinex

با تنها سه سال زندگی در هوای آلوده احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد

احتمال ابتلا به سرطان تنها با سه سال زندگی در هوای آلوده افزایش پیدا می‌کند و سرطان ریه در رتبه یک ابتلا قرار دارد.

محققان با مطالعه 33هزار نفر از بیماران سرطان ریه دریافتند که با تنها سه سال زندگی در هوای آلوده احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. نتایج این تحقیق به‌خصوص برای ساکنین شهر تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا در سالیان پیش، پایتخت ایران چندین‌بار به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است که همین قضیه ریسک ابتلا به سرطان ریه برای افراد ساکن در این شهر افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: یک پژوهش جدید: 99 درصد جمعیت جهان در هوای آلوده زندگی می‌کنند

سه سال زندگی در شهر آلوده خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد

محققان در مطالعه‌ای روی حدود 33 هزار بیمار مبتلا به سرطان ریه دریافته‌اند که سطح بالای آلاینده‌های کوچک با افزایش ریسک سرطان بر اثر جهش گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) در ارتباط است. این عامل ریسک به‌خصوص افرادی را در معرض خطر قرار می‌دهد که سیگار نمی‌کشند یا وابستگی زیادی به سیگار ندارند.

«چارلز سوانتون»، محقق سرطان از مؤسسه فرانسیس کریک بریتانیا می‌گوید:

«سلول‌ها با جهش‌های عامل سرطان به‌طور طبیعی با افزایش سن انباشت پیدا می‌کنند، اما آن‌ها معمولاً غیرفعال هستند. ما نشان داده‌ایم که آلودگی هوا می‌تواند این سلول‌ها را در ریه بیدار کند و موجب رشد و احتمالاً تشکیل تومورها شود.»

پژوهشگران می‌گویند این نتایج تأکید می‌کنند که آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی سرطان ریه است و باید اقداماتی برای کاهش آلودگی و محافظت از سلامت عمومی صورت گیرد.

سه سال زندگی در شهر آلوده خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد

این مطالعه ایده‌ای 76ساله را تأیید می‌کند که می‌گوید سرطان در دو مرحله آغاز می‌شود؛ ابتدا یک ژن محرک در بدن دریافت یا فعال می‌شود، سپس یک فاکتور ریسک سرطان روی این سلول‌های نهفته عمل می‌کند تا بیماری را به‌وجود بیاورد.

دانشمندان در این پژوهش به بررسی سطح ذرات معلق PM 2.5 و رابطه آن با سرطان ناشی از جهش EGFR پرداختند. یافته‌ها نشان داد که با افزایش این ذرات، نرخ سرطان هم بیشتر می‌شود. بررسی‌های بیشتر روی 407,509 نفر در بیوبانک بریتانیا هم این رابطه را تأیید کرد.

آزمایش روی موش‌ها هم نشان داد که مواجهه با آلودگی هوا موجب تغییراتی در سلول‌های ریه می‌شود که سرطان را ایجاد می‌کند. ظاهراً ذرات معلق PM 2.5 بر اتفاقات مرحله دوم سرطان اثر تشدیدکننده دارد. این ذرات ظاهراً در سرطان ریه باعث تولید مولکول اینترلوکین-1 می‌شوند که التهاب ایجاد می‌کند. اما اگر بتوان در مواجهه با ذرات PM 2.5 جلوی تولید اینترلوکین-1 را گرفت، می‌تواند از بروز EGFR جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابتلا به سرطان تنها با سه سال زندگی در هوای آلوده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر