;
coinex

استارتاپ مانی به عنوان اولین پلتفرم ایرانی تولید عکس به وسیله هوش مصنوعی راه‌اندازی شد

اخیراً از نخستین پلتفرم ایرانی تولید تصویر با کمک هوش مصنوعی با نام استارتاپ مانی رونمایی شده که از سوی یک نفر راه‌اندازی و توسعه یافته است.

روند کاری استارتاپ مانی به‌عنوان یک پلتفرم ایرانی جهت ایجاد انواع تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی شروع شده است. از طریق این پلتفرم امکان دریافت تصاویری از هوش مصنوعی مطابق با آن توضیحی که خود کاربر ارائه می‌کند، فراهم است. هم‌اکنون ارائه اطلاعات به این مدل هوش مصنوعی به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است و پشتیبانی زبان فارسی آن فعلاً در مرحله توسعه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: شرکت جدید ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی به نام X.AI به عنوان رقیب OpenAI راه‌اندازی شد

راه اندازی استارتاپ مانی به عنوان اولین پلتفرم ایرانی ساخت تصویر با هوش مصنوعی

«محمدرضا حقیری»، بنیان‌گذار این استارتاپ، ضمن اشاره به ایجاد استارتاپ مانی به‌صورت تک‌نفره ، در واکنش به این سوال که چرا این استارتاپ ایجاد شده، بیان داشت: «بهمن‌ماه سال 1400 بود که یکی از دوستانم در توییتر وارد حوزه AI Art شده بود و از روش‌های خود برای تولید اثر هنری استفاده می‌کرد و باعث علاقه‌مندی و مطالعه من در این حوزه شد.»

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه پس از انجام مطالعه و بررسی‌های لازم به مدلی مبتنی بر ارائه متن و دریافت تصویر دست‌یافته، اعلام کرد:

«این کار در ادامه تبدیل به یک سرگرمی برای من شد. از آنجایی که به‌عنوان برنامه‌نویس دوست نداشتم به‌عنوان سرگرمی به آن نگاه کنم، سعی در پیاده‌سازی مدل‌های مرتبط کردم.»

لازم به ذکر است که مانی در تاریخ ایران بنیان‌گذار آیین مانوی بوده و برخلاف دیگران، کتابی به‌صورت نوشتاری برای پیروان خود منتشر نکرده و درواقع مانی با بهره‌گیری از قدرت تخیل و تبحر نقاشی خود، یک کتاب پر از نقاشی‌های مفهومی ارائه کرده است. نام مانی هم‌اکنون روی نخستین پلتفرم ایرانی تولید تصویر با کمک هوش مصنوعی ایرانی گذاشته شده تا کاربران این پلتفرم توانایی تصویرسازی از تخیل خود را داشته باشند.

حقیری در خصوص مدل هزینه‌ها و روند درآمدزایی این پروژه اظهار داشت: «همه هزینه‌ها به‌طور شخصی پرداخت شد و درآمدزایی هم از طریق فروش بسته‌هایی است که در هر بسته تعدادی اعتبار قرار دارد که بعد از هربار تولید تصویر (بسته به نوع تصویر) از اعتبار کم می‌شود. تصاویر 512 در 512 یک اعتبار، تصاویر مستطیلی که 512 در 768 به‌شکل عمومی و افقی هستند دو اعتبار و در آینده هم تصاویر واید و پاناروما اضافه می‌شود که اعتبار مشخصی نیز برای آن‌ها هم معین خواهد شد.»

حقیری از مانی به عنوان یک مدل Diffusion نام می‌برد که در آن در مرحله ابتدایی یک فضا مبهم مانند برفک تلویزیون ایجاد خواهد شد و تصویر اندک اندک توسعه خواهد یافت. بنیان‌گذار استارتاپ مانی ضمن اشاره به اینکه پس از اجرای مدل‌های ابتدایی مشاوره با فعالان حوزه تولید محتوا و گرافیک، توانایی توسعه برنامه را فراهم کرده است، عنوان داشت: «مدلی را که به سلیقه خودم نزدیک باشد، ساختم و بعد از بازخوردهایی که از اطرافیان گرفتم، به این نقطه رسیدم که درحال‌حاضر مدلی می‌خواهم که بعد از ورود تعداد زیادی تصویر دچار مشکل نشود.»

او ضمن اشاره به ایجاد باگ در برخی مدل‌ها پس از ورود اطلاعات زیاد، تأکید کرد سرویس مانی چنین مشکلاتی را نخواهد داشت: «گوگل و برخی سرویس‌های دیگر دنیا نیز در این راه قدم گذاشته‌اند و من هم اقدام به جمع‌آوری گسترده تصاویر کردم. بعد از پایان این روند، 4 نسخه مختلف جلو رفت و در نسخه پنجم روشی استفاده شد که روش self struct نام دارد و دانشگاه استنفورد هم از آن استفاده می‌کند.»

حقیری ضمن توضیح اینکه جهت تداوم مسیر توسعه کار خود اقدام به تهیه یک اکانت میدجورنی کرده، بیان کرد:

«حدود 500 تصویر تولید کردم و درنهایت یک بانک تصاویر برای خودم ساخته شد که مشکل حقوقی هم نداشته باشد.»

بنیان‌گذار «مانی» در مورد میزان تأثیر تحریم‌ها بر جریان کاری این استارتاپ نیز اظهاراتی را به این شرح مطرح کرد: «تحریم‌ها بسیار آزاردهنده‌اند. بخشی از اقدامات مهم کار این پلتفرم روی گوگل انجام می‌شود؛ هرچند Backend روی ایران سرور گذاشته شده است، اما تحریم‌ها برای دسترسی به گوگل کلاد اذیت‌کننده هستند. همچنین روند پرداخت‌ها بسیار اذیت‌کننده است.»

استارتاپ مانی

وی همچنین افزود: «به‌خاطر وجود سرورها در ایران و اختلالات اینترنتی موجود حال حاضر، روند توسعه کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و همچنان چالش‌های زیادی بر سر راه توسعه مانی وجود دارد.»

حقیری در خصوص تضمین امنیت کاربر و دیتاهای کاربران هم اضافه کرد: «ممکن است با اطلاع کاربر، تصاویری را که کاربران تولید کردند، برای بهبود مدل جدید استفاده کنیم. درحال‌حاضر دیتا، ذهن کاربر و خروجی، ذهن کاربر است و تصمیم دیگری برایش نداریم.»

او ضمن اشاره به مسائلی که احتمالاً در مسیر ایجاد تصاویر با هوش مصنوعی، مشکل ایجاد کند (مسائلی مانند خشونت و موارد سیاسی و…) نیز اعلام داشت: «درحال‌حاضر فیلترینگ خاصی ندارد. تصاویر NFSW که شامل خشونت، نژاد پرستی، مسائل سیاسی و مسائلی از این دست است، اگر تولید شود در خروجی‌های مانی گزارش دریافت خواهد شد تا فیلتر بهتری روی خروجی‌ها انجام شود.»

بیشتر بخوانید: سلفی‌های شخصیت‌های بزرگ تاریخی که با هوش مصنوعی خلق شده‌اند؛‌ از شاه آرتور تا نلسون ماندلا!

چشم‌انداز استارتاپ مانی

به باور حقیری جهان این روزها به‌سمت هوش مصنوعی با سرعت زیادی پیش می‌رود و باید از این فناوری بهره برد. به زعم وی، اگر یک کسب‌وکار از این امکانات درحال‌حاضر بهره نبرد و کسب‌وکار دیگری از آن استفاده کند، قاعدتاً از مسیر توسعه عقب خواهد ماند. او مسائلی همچون کاهش هزینه نیروی انسانی و پیشروی در ابعاد مختلف را از تأثیرات استفاده از هوش مصنوعی قلمداد کرد و افزود:

«برای مثال، در یک سایت خبری اگر قرار بر این باشد که همچنان تحریریه سنتی به فعالیت ادامه دهد، همچنان مشکلات انسانی ادامه خواهند داشت.» به اعتقاد وی، همیشه احتمال خستگی و عدم برخورداری از خلاقیت لازم برای انسان وجود دارد و لذا درصورت عدم استفاده از امکانات جدید، قطعاً به اندازه رقبای خود پیشرفت نخواهد داشت.

استارتاپ مانی

حقیری ضمن تأکید بر اینکه قلمداد کردن هوشمندانه کار کردن به عنوان یک ضرورت جدی اعلام داشت: «سالیان درازی است که انسان‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند که کار سخت انجام دهند و این موضوع همچنان در دنیای مدرن هم باقی مانده است. اگر به‌عنوان یک برنامه‌نویس، 16 ساعت زمان صرف درست‌کردن باگ‌های یک برنامه کنم، قطعاً هوشمندانه رفتار نکردم. با هوش مصنوعی می‌توان این زمان را به 2 ساعت کار کاهش داد و زمان را صرف امور دیگری کرد.» طبق اظهارات وی، سخت کار کردن جای خود را به هوشمندانه کار کردن داده و این امر را باید به فال نیک گرفت.

حقیری در پایان در مورد آینده مانی نیز یادآور شد: «این موضوع در مرحله اول بستگی به این دارد که این حوزه به چه سمتی خواهد رفت. از سویی دیگر، درحال‌حاضر به‌تنهایی کار «مانی» را پیش می‌برم و تنها تصمیم‌گیر هستم و سعی می‌کنم ابزارهای هوشمندانه کار کردن را در اختیار کاربران خود قرار دهم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص راه‌اندازی استارتاپ مانی به‌عنوان اولین پلتفرم ایرانی در زمینه تولید تصویر با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر