;
coinex

12 جاذبه تفریحی و گردشگری مشهد که شاید نشنیده باشید

از کوه‌سنگی و طرقبه و آرامگاه فردوسی که بگذریم، مشهد هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جاذبه‌های تفریحی و گردشگری معروف شهر را قطعا می‌شناسید. در این راهنما تفرجگاه‌هایی را معرفی می‌کنیم که معمولا از چشم مسافران این شهر زیارتی و سیاحتی دور می‌ماند: جاهای دیدنی‌ای که اگر بشناسید، سفر بعدی شما به این شهر، زمین تا آسمان با سفرهای قبلی فرق می‌کند.

۱.  باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد بهشتی در دل کویر و منزلگاه کمیاب‌ترین گیاهان دنیاست. درب این باغ به‌روی عموم مردم باز است و همه می‌توانند از ترکیب بی‌نظیر هنر معماری و علم گیاه‌شناسی در این محیط زیبا لذت ببرند. کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، باغ رز، باغ صخره‌ای و باغ میوه‌های بومی ایران، این محفل زیبا و رنگارنگ را به یکی از جاذبه‌های تفریحی مشهد تبدیل کرده‌اند.

۲.  باغ‌وحش وکیل‌آباد

نام باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد به گوش بسیاری از ما آشناست اما معمولا از برنامه سفرهای فشرده حذف می‌شود و کمتر مسافری شانس دیدنش را دارد. اگر دنبال یک جاذبه هیجان‌انگیز می‌کردید، تنوع گونه‌های جانوری در این باغ‌وحش، شما را شگفت‌زده می‌کند. از گونه‌های آب‌زی و خزندگان و پرندگان گرفته تا گونه‌های نادر و عجیب مثل تایگون‌ها، حتی حیوانات درنده مثل شیر و ببر و تمساح در این باغ‌وحش زندگی می‌کنند.

۳.  پارک مینیاتوری مشهد

پارک مینیاتوری مشهد

همیشه خرید بلیط مشهد برای سیاحت در داخل این شهر نیست!  پارک مینیاتوری مشهد بوستانی پر از آثار باستانی گوشه‌و‌کنار کشورمان در ابعاد کوچک است. با تهیه بلیط این پارک، مشهدگردی تبدیل می‌شود به یک ایران‌گردی دل‌پذیر که بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد. پل خواجوی اصفهان، سد کارون اهواز، آرامگاه فردوسی مشهد، روستای کندوان تبریز، باغ شاهزاده ماهان کرمان و آرامگاه عطار نیشابوری را یکجا می‌بینید و از فضای سبز با طراحی بومی و محلی لذت می‌برید.

۴.  مجتمع گردشگری قصر خورشید

قصر خورشید یادگار نادرشاه افشار در کوه‌های اطراف کلات مشهد است: عمارتی در سه طبقه و با ۱۲ اتاق بزرگ که گنجینه‌ها و فتوحاتش را مخفی می‌کرد تا از چشم دشمنان دور و از دسترس آنان خارج باشند. اگر اهل دیدن آثار باستانی و عمارت‌های تاریخی هستید، این میراث حیرت‌انگیز با معماری تلفیقی ایرانی و هندی را از قلم نیندازید.

۵.  مجموعه گردشگری چالیدره

بخش زیادی از جاذبه‌های مشهد مربوط به آثار تاریخی و فرهنگی است؛ اما سفر به مشهد لزوما آرام و خالی از هیجان نیست! کمی دورتر، حوالی طرقبه، یک سد بزرگ خاکی به اسم چالیدره میزبان مسافران پرشور و هیجان است. یک مجموعه گردشگری کامل شامل یک دریاچه‌ی مصنوعی با انواع امکانات تفریحی اعم قایق‌رانی، اسکله تفریحی، تله کابین، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و عکاس‌خانه‌ای که لحظه‌های قشنگتان را ثبت می‌کند.

۶.  موزه نان مشهد

حتما بخشی از سفرتان را به بازدید از اولین موزه نان خاورمیانه متعلق به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نان صنعتی منطقه اختصاص دهید. پخت نان سالم و تازه به شیوه‌های مختلف، ریشه در فرهنگ و هویت مردم ایران دارد. این موزه بنا شد تا این بخش از فرهنگ ایرانی را زنده نگه دارد و جلوی خاموشی فرهنگ تولید نان محلی را بگیرد. اینجا انواع نان‌های سنتی نظیر ساج، نان تنوری سفالی و حتی سنگک و بربری را می‌بینید، با دستورپخت هرکدام آشنا می‌شوید و روش تهیه آرد، ابزار خرمن‌کوبی، آسیاب بادی و دستاس را از نزدیک مشاهده می‌کنید و با تجربه‌ای شیرین از این شهر، با رزرو پرواز مشهد به سراسر ایران به خانه می‌برگردید.

۷.  کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس مشهد

در شهر مشهد، خانه امام هشتم شیعیان، جای معابد اقلیت‌های مذهبی خالی نیست! کلیسای مسروپ مقدس در دوران پهلوی به احترام ارامنه منطقه مشهد و خراسان رضوی ساخته شد و امروزه میراث فرهنگ اصیل ایرانی است. هر زمان بلیط مشهد برای سیاحت تهیه کردید و گذرتان به میدان دهم دی افتاد، سری به کلیسای مسروپ بزنید.

۸.  ارغوان دره

میانه‌تان با طبیعت‌گردی چطور است؟ اگر از شهرهای خشک ایران به مشهد سفر می‌کنید، حتما گشت‌و‌گذار در جاذبه‌های طبیعی مشهد را در برنامه سفرتان بگنجانید. دره ارغوان‌ها یا ارغوان دره واقع در روستای کلاته آهن (۴ کیلومتری طرقبه) یکی از زیبایی‌های گمشده و ناشناخته مشهد است که نباید از قلم بیندازید. اینجا تا چشم کار می‌کند مناظر چشم‌نواز درختچه‌های ارغوان می‌بینید، از چشمه‌سارها لذت می‌برید و باغ‌های سرسبز اطرافتان را پر می‌کند.

۹.  روستای کنگ

اگر بلیط مشهد برای سیاحت و تفریح تهیه کرده‌اید، حیف است بدون تماشای «ماسوله خراسان» به خانه برگردید. معماری خانه‌های این روستای سرسبز شبیه ماسوله است که سقف هر خانه، حیاط همسایه بالایی است. اگر دو سه روزی اینجا اقامت کنید، می‌توانید سری به قلعه حصار، آبشار کنگ، رباط پای کوه کنگ و حتی گورستان قدیمی روستا بزنید و لذت قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های پرپیچ‌و‌خم آن را تجربه کنید.

۱۰.  حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه یکی از جاذبه‌های تاریخی مشهد در ابتدای بازار بزرگ است که قدمتش به دوران صفویه برمی‌گردد و در حال حاضر تحت مالکیت آستان قدس قرار دارد. مسافران و زائران این شهر مقدس می‌توانند از این حمام بزرگ و قدیمی که به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده، بازدید کنند و با تماشای دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های روی سقف، سفری در دل تاریخ داشته باشند. ا

۱۱.  غار زری مشهد

در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، روستای حصار گلستان، در ارتفاع ۱۰ متری سطح زمین، دهانه یک غار گسلی به عمق ۱۳ متر وجود دارد که دورتادور آن پوشیده از مناظر سرسبز و زیباست. با اینکه خبری از آب نیست و کف آن پوشیده از خاک نرم است، چون مسیر داخل غار پرپیچ‌و‌خم است، توصیه می‌کنیم بدون لباس و تجهیزات مناسب مثل طناب غارنوردی، یومار، کرول و کارابین وارد نشوید.

۱۲.  سنگ‌نگاره‌های کمر مقبولا

پارک ملی کمر مقبولا حوالی طرقبه و در فاصله ۱۵ کیلومتری مشهد قرار دارد و تاریخ کشف‌شده مشهد، توس و مناطق اطراف را روایت می‌کند. کل آثار سنگی و سنگ‌نوشته‌هایی که اینجا می‌بینید، اعم از صحنه‌های شکار که روی سنگ‌ها حکاکی شده‌اند، وسایل و ابزارهای زندگی و حتی مجسمه حیوانات و نمادهای مختلف، همگی در مناطق اطراف توس و طرقبه یافت شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

.

انتهای پیام

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر