;
coinex

فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری منتشر شد

فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری منتشر شد. براساس این فهرست برخی از شهرهای 17 استان کشور از شبکه فیبر نوری بهره می‌برند.

فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری منتشر شد. شبکه ملی فیبر نوری یکی از طرح‌های وزارت ارتباطات است که با هدف ارائه اینترنت پرسرعت برای مشاغل و منازل مسکونی کلید زده شد. این پروژه همچنین بر بستر شبکه ملی اطلاعات توسعه داده شده که تاکنون حدود 70 درصد آن نهایی شده و قرار است به‌زودی همه خانه‌های و کسب‌وکارها از اینترنت پرسرعت برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: وعده تحقق پوشش 10 میلیون خانواری فیبر نوری تا پایان سال 1402

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

پروژه توسعه FTTx و تحت پوشش فیبر نوری قرار دادن خانوارها و کسب‌وکارها چند سالی است که در دستور کار دولت‌ها و در رأس آن‌ها وزارت ارتباطات قرار گرفته است. هدف در نظر گرفته‌شده توسط وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، رساندن میزان پوشش این فناوری به ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار تا پایان دولت سیزدهم، یعنی سال ۱۴۰۴، است.

به‌تازگی هم هدف کوتاه‌مدت این پروژه که موعدش پایان سال ۱۴۰۲ است، تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار اعلام شده است. بنا بر آمارهای موجود در سامانه «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها»، این پروژه تا امروز 2 میلیون و ۴۶۷ هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده است. تعداد پورت‌های فیبر نوری نصب‌شده بیش از 1 میلیون و ۸۰۰ هزار پورت و تعداد کاربران دریافت‌کننده این سرویس نیز ۳۶۶ هزار و ۶۸۳ کاربر اعلام شده است.

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

جدیدترین آمارهای ارائه‌شده در سامانه طرح ملی فیبرنوری که آخرین به‌روزرسانی آن مربوط به فروردین ۱۴۰۲ است، نشان می‌دهد که از مجموع ۳۱ استان کشور برای ۲۵ استان و مجموعاً ۲۶۶ شهرستان درخصوص پوشش فیبرنوری توسط اپراتورها تعیین تکلیف شده و نام ۱۰ اپراتور نیز ذکر شده که متعهد به ارائه و توسعه این فناوری شده‌اند.

از میان این ۱۰ اپراتور، هشت مورد تا امروز پوشش فیبر نوری را در برخی شهرهای مربوط به خود ایجاد کرده‌اند و 2 اپراتور هنوز این پوشش را ایجاد نکرده‌ و در حال انجام اقدامات لازم برای ارائه خدمات خود هستند. یکی از این اپراتورها مبنا است که متعهد شده شهرهایی از استان مرکزی را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهد اما هنوز این طرح را عملیاتی نکرده است.

ایرانسل اپراتور دیگری است که هرچند متعهد به تحت پوشش قرار دادن تعدادی از شهرها در ۱۳ استان، یعنی آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، لرستان، گیلان و هرمزگان شده است، هنوز این طرح را اجرایی نکرده است. البته ایرانسل دیرتر از سایر اپراتورها قرارداد همکاری در طرح FTTx را با وزارت ارتباطات امضا کرد و به همین دلیل دیرتر از سایرین تعهداتش را اجرایی خواهد کرد.

طبق گزارش‌های منتشرشده از وضعیت توسعه طرح ملی فیبر نوری، در این پروژه استان‌ها به شهرهای مختلف تفکیک شده‌اند و ایجاد و توسعه پروژه فیبر نوری هر استان، متناسب با وسعتی که دارد، به یک یا چند اپراتور واگذار شده است.

از مجموع ۲۶۶ شهری که بر اساس اطلاعات منتشرشده از طرح توسعه فیبر نوری اپراتور ارائه‌دهنده این سرویس برایشان تعیین شده، در ۵۴ شهر پوشش فیبر نوری انجام شده و این طرح برایشان عملیاتی شده که در ادامه گزارش فهرستی از آن‌ها ارائه شده است.

پیشگامان، صبانت، فناپ تلکام و رایتل هم اپراتورهایی هستند که در سه شهر پوشش‌دهی فیبر نوری را اجرایی کرده‌اند. ایرانیان‌ نت هم اپراتوری است که تا فروردین ۱۴۰۲ یک شهر را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده است. جدول شهرهای تحت پوشش پروژه فیبر نوری به شکل زیر است:

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

انتشار فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات

در این جدول صرفاً استان‌هایی که پوشش فیبرنوری توسط اپراتورها ارائه شده، ذکر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر