;
coinex

ضرورت اصلاح مقررات ساختمان‌سازی برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت

برای برخورداری از اینترنت پرسرعت فیبر نوری، اصلاح مقررات ساختمان‌سازی ضرورت دارد.

شبکه ملی اطلاعات درحال کامل شدن است و تا مدتی دیگر تکنولوژی فیبر نوری با هدف افزایش سرعت اینترنت راهی خانه‌ها و شرکت‌ها خواهد شد. اما حالا مسئله‌ای که ضرورت پیدا کرده است، اصلاح مقررات ساختمان‌سازی است که باید رعایت شود وگرنه نمی‌توان از اینترنت پرسرعت فیبر نوری بهره برد.

بیشتر بخوانید: فهرست شهرهای تحت پوشش فیبر نوری منتشر شد

اصلاح مقررات ساختمان‌سازی به‌عنوان پیش‌نیاز فیبر نوری در دستور کار قرار گیرد!

یکی از الزامات تأمین اینترنت مردم از طریق فیبرنوری همچنین بهبود کیفیت ارتباط و اینترنتی آن‌ها توجه به اصلاح قوانین ساختمان و مناسب سازی محیطی است

ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان مقررات مختلفی در حوزۀ ساختمان دارد که هرکس قصد احداث بنایی داشته باشد، ملزم به رعایت آن‌ها است، برای مثال سازندگان باید برای هر واحد پارکینگ، انشعاب آب، برق و گاز در نظر بگیرند اما تاکنون در ایران قانونی دربارۀ الزام توجه به ایجاد ارتباط و اینترنت پایدار وجود نداشته است!

این در حالی است که طی سال‌های گذشته با فراگیر شدن استفادۀ مردم از سرویس‌های مبتنی بر وب، مردم پیش از هرزمانی نیاز به بهره‌بردن از ارتباطی پر سرعت و پایدار دارند. نکتۀ حائز اهمیت دیگری که اغلب از آن غافل می‌شویم، تغییر معماری شهرها و بلندمرتبه سازی در آن‌ها است که سبب شده تا طبقات بالایی برج‌ها گاهی با مشکل ارتباط و اینترنت مواجه شوند.

اصلاح مقررات ساختمان‌سازی به‌عنوان پیش‌نیاز فیبر نوری معرفی شد

سازندگان این برج‌ها نیز به دلیل وجود نداشتن الزام قانونی در نظام مهندسی ساختمان و قوانین شهرسازی، دغدغۀ چندانی برای طراحی سازۀ خود براساس استانداردهایی که ارتباط ساکنان خود را تضمین کند، در ذهن ندارند.

مشکلی که استفادۀ برخی شهروندان از فیبرنوری را نیز دشوار کرده است، شاید شما هم در اطراف خود کسی را سراغ داشته باشید که علاقه‌مند به استفاده از فیبرنوری بوده است اما مالک یا همسایگانش با کشیده شدن کابل‌ها به صورت روکار موافقت نکرده‌اند.

تغییر سبک زندگی مردم در نقاط مختلف جهان سبب شده است تا کشورهای مختلفی به فکر ملزم کردن سازندگان ساختمان‌های خود برای تأمین ارتباط و اینترنت ساختمان‌ها به خصوص دربارۀ برج‌های بلند مرتبه باشند؛ پیشتر نیز گفته شد که طبقات فوقانی ساختمان‌های بلندمرتبه به جهت فاصله با شعاع ارسال سیگنال BTSها از کاهش کیفیت ارتباط رنج می‌برند.

کشورهای دیگر برای رفع چنین مشکلی سازندگان را ملزم به تعبیه آنتن‌های اختصاصی در طبقات کردند تا ساکنان از کاهش کیفیت ارتباط رنج نبرند اما چنین مقرراتی در حال حاضر برای کشور ما وجود ندارد.

اصلاح این رویه نیاز به تعامل نهادهایی مانند سازمان تنظیم‌مقررات ارتباطات رادیویی، شهرداری‌ها، نظام مهندسی و برخی نهادهای دیگر دارد تا ترتیبی اتخاذ شود که سازندگان ایرانی هم ملزم به تعبیه آنتن‌های اختصاصی در طبقات ساختمان‌ها باشند.

طراحی نقشۀ ساختمان‌ها به نحوی که متناسب با استفاده از فناوری‌های نوینی همچون فیبرنوری باشد دیگر انتظاری است که کارشناسان از متولیان امر دارند به خصوص که توسعۀ فیبرنوری به عنوان کلان پروژۀ ارتباطی دولت سیزدهم در دست اجرا قرار گرفته است.

پیگیری‌های خبرنگار برنا از دستگاه‌های مسئول نشان می‌دهد که متولیان در تلاش هستند که هرچه سریعتر الزامات مربوط به احداث ساختمان‌ها و تأمین شبکۀ ارتباطی مربوط به آن‌ها را اصلاح کنند و این کار تا حدی قابل ملاحظه‌ای هم پیشرفت کرده است، شواهد نشان می‌دهد که مسئولان امر در تلاش هستند تا طی ماه‌های آینده سرعت توسعۀ شبکۀ مبتنی بر فیبرنوری و پایداری ارتباط در ساختمان‌های بلندمرتبه رشد قابل توجهی پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قانون اصلاح مقررات ساختمان‌سازی برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر