;
coinex

بررسی گلکسی A73 فایو جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

گلکسی A73 5G سامسونگ نسبت به نسل قبلی خود ارتقا چشم‌گیری داشت و توانست رضایت کاربران و منتقدان را جلب کند. در این مقاله به بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ می‌پردازیم تا ببینیم آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر.

گلکسی A73 5G اولین گوشی میان‌رده سری A سامسونگ است که از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بهره می‌برد. علاوه‌براین، تراشه قدرتمند اسنپدراگون 778G نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این گوشی است. پشتیبانی چهار ساله سیستم‌عامل هم مزیت دیگری است که ارزش خرید این گوشی را بالا می‌برد. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی مشخصات گلکسی A73 فایو جی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ

گلکسی A73 5G بسیاری از ویژگی‌های خوب نسل قبلی، یعنی گلکسی A72 را حفظ کرده که از جمله آنها می‌توان به استاندارد IP67، اسپیکرهای استریو، نرخ نوسازی بالا، باتری 5000 میلی‌آمپرساعت و سیستم شارژ سریع 25 وات اشاره کرد.

بررسی گلکسی A73 فایو جی ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری
بررسی گلکسی A73 فایو جی

بد نیست بدانید که گلکسی A72 از نظر دوربین تله‌فوتو نسبت به گلکسی A73 5G برتری دارد. این دوربین در گوشی جدیدتر، جای خود را به دوربین تشخیص عمق داده که با توجه به قیمت گلکسی A73 5G و رقیبانش در بازار، بهتر بود که از دوربین تله‌فوتو برخوردار می‌شد. گوشی جدیدتر همچنین به جک هدفون 3.5 میلی‌متری مجهز نیست و برای شارژر و ایرفون باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید.

در جدول زیر، فهرست کامل مشخصات فنی گلکسی A73 5G را مشاهده می‌کنید. سپس به بررسی گلکسی A73 فایو جی از نظر طراحی ظاهری، نمایشگر، دوربین، باتری و عملکرد می‌پردازیم.

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ مشخصات گلکسی A73 فایو جی
طراحی و ساختار
  • 163.7×76.1×7.6 میلی‌متر
  • 181 گرم
  • پنل جلوی شیشه‌ای، پنل پشتی پلاستیکی، فریم پلاستیکی
  • تک سیم‌کارته (نانوسیم) یا دوسیم‌کارت هیبریدی (نانوسیم، dual stand by)
  • IP67 (مقاومت در برابر گردوغبار و آب در عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه)
نمایشگر
  • Super AMOLED Plus، نرخ نوسازی 120 هرتز، روشنایی 800 نیت در حالت HBM
  • 6.7 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 87.0 درصد
  • 2400×1080 پیکسل،‌ نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 393 پیکسل در هر اینچ
  • گوریلا گلس 5
پردازنده اسنپدراگون 778G 5G (6 نانومتر)

پردازنده هشت هسته‌ای (1×2.4 GHz Cortex-A78 ،3×2.2 GHz Cortex-A78 ،4×1.9 GHz Cortex-A55)

پردازنده گرافیکی Adreno 642L

نرم‌افزار اندروید 12، قابل آپدیت به اندروید 13، رابط کاربری One UI 5
رم و حافظه
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 256 گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید 108 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)
  • لنز اولترا واید 12 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2
  • لنز ماکرو 5 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • تشخیص عمق تصویر 5 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • فلش LED، پانوراما، HDR
  • ضبط ویدیوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، 1080 پیکسل با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه، لرزشگیر الکترونیکی تصویر – ژیروسکوپی (gyro-EIS)
دوربین سلفی
  • لنز واید 32 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.2
  • HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه، 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری 5000 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 25 وات
اسپیکر
  • اسپیکر استریو
  • عدم پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
  • بلوتوث 5.0
  • GPS
  • NFC (بسته به بازار)
  • USB Type-C 2.0
سایر ویژگی‌ها
  • اثر انگشت (زیر نمایشگر / اپتیکال)
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما

بررسی گلکسی A73 سامسونگ از نظر طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

گوشی گلکسی A73 سامسونگ دارای ظاهری بسیار زیبا و خوش‌ساخت است که باعث می‌شود هم آقایان و هم خانم‌ها از در دست گرفتن آن احساس خوش‌دستی و راحتی داشته باشند. این گوشی تنها 181 گرم وزن دارد که به نسبت سایز نمایشگر و ظرفیت باتری میزان بسیار مناسبی است.

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ

این محصول را برخی قاتل گوشی‌های پرچمدار می‌دانند چراکه دارای گواهی IP67 بوده که به معنی ضدآب بودن دستگاه است، اگرچه انتظار داشتیم از گواهی IP68 استفاده شود، اما سامسونگ سعی داشته هزینه تمام شده گوشی بیشتر نشود تا ارزش خرید آن کاهش نیابد.

با اینکه قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده، اما این پلاستیک مقاومت بسیار بالایی دارد که می‌تواند در برابر خط‌وخش و ضربات دوام بیاورد. همچنین مات بودن این قاب باعث می‌شود کثیفی و جای انگشت به‌هیچ‌عنوان دیده نشود و در این صورت اگر علاقه‌ای به استفاده از قاب محافظ جانبی نداشته باشید، مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

قاب پلاستیکی پشت به ماژول دوربینی مجهز شده که بیرون‌زدگی بسیار کمی دارد و هنگام کار با آن اذیت نمی‌شوید؛ این ماژول مستطیل شکل میزبان چهار حسگر قدرتمند و یک فلش LED است، ماژول با قاب یکپارچه شده و همین باعث زیبایی بیشتر طراحی آن شده است.

فریم میانی گوشی سامسونگ گلکسی A73 از پلاستیک بسیار باکیفیت ساخته شده که مقاومت بالایی در برابر ضربات و خط‌وخش دارد، همچنین میزبان درگاه‌ها و دکمه‌های کاربردی گوشی است.

بیشتر بخوانید:

در سمت راست گوشی شاهد دکمه پاور و دکمه‌های افزایش و کاهش صدا هستیم و در سمت چپ، درگاه و دکمه‌ای دیده نمی‌شود. در پایین فریم درگاه شارژ تایپ C، اسپیکر و میکروفون قرار گرفته و در بالای گوشی میکروفون دوم و درگاه سیم‌کارت وجود دارد.

این گوشی از دو سیم‌کارت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند، اما اگر قصد استفاده از کارت حافظه داشته باشید، به دلیل اشتراکی بودن درگاه کارت حافظه با اسلات دوم سیم‌کارت، باید بین دو سیم‌کارته بودن یا داشتن کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.

بررسی گوشی Galaxy A73 از نظر صفحه نمایش

گوشی سامسونگ A73 دارای یک پنل جلویی تخت نسبتاً بزرگ است که میزبان نمایشگر شده، نمایشگری که 6.7 اینچ است و حاشیه بسیار کم آن چشم را به خود خیره می‌کند.

بررسی مشخصات فنی گلکسی A73 5G
بررسی مشخصات فنی گلکسی A73 5G

نمایشگر این گوشی حدود 87 درصد از پنل جلویی را در بر گرفته که میزان بسیار زیادی برای یک گوشی قاتل پرچمدار است و باعث می‌شود تماشای فیلم و بازی‌کردن در این گوشی لذت‌بخش شود.

تنها ایرادی که می‌توان گرفت، حفره سلفی نسبتاً بزرگ در بالای پنل است که می‌توانست کوچک‌تر باشد تا زاویه دید بیشتری داشته باشیم، اما ایرادی نیست که آزاردهنده باشد و می‌توان آن را نادیده گرفت. نمایشگر این گوشی از روشنایی بالایی بهره می‌برد و روشنایی آن در حالت خودکار به حدود ٨٠٠ نیت می‌رسد.

در نتیجه می‌توانید با خیال راحت از گلکسی A73 زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کنید و مشکلی از حیث مشاهده محتوا و متن نداشته باشید. کنتراست و اشباع رنگ‌ها نیز مانند قبل است. پروفایل‌های رنگی Vivid و Normal هم برای تنظیم دلخواه سبک رنگ‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که اگر Vivid را انتخاب کنید، رنگ‌ها اشباع‌تر خواهند شد.

نرخ رفرش ١٢٠ هرتزی یکی از پیشرفت‌های بزرگ این گوشی نسبت به Galaxy A72 به شمار می‌آید، چرا که نسل قبلی از نمایشگر ٩٠ هرتزی استفاده می‌کرد. برخورداری از نمایشگر ١٢٠ هرتزی سبب می‌شود تا بتوانید تجربه لذت‌بخش‌تری حین کار کردن با گلکسی آ 73 داشته باشید.

بررسی گلکسی A73 فایو جی

گلکسی A73 در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ بررسی‌ مشخصات گلکسی A73 فایو جی نشان می‌دهد که این گوشی میان‌رده در پروفایل‌های رنگی Natural و Vivid به‌ترتیب فضاهای رنگی sRGB و DCI P3 را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد.

رنگ‌ها در پروفایل Natural بسیار دقیق و خنثی و در پروفایل دیگر، نسبتاً دقیق و متمایل به سردی تولید می‌شوند. میان‌رده‌ی سامسونگ به‌طور رسمی گواهی پخش ویدئوهای HDR را ندارد و این ویدئوها را به SDR تبدیل و پخش می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ از نظر دوربین

سامسونگ برای دوربین اصلی به سراغ یک حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی رفته است که نسبت به حسگر ۶۴ مگاپیکسلی نسل گذشته پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ
بررسی مشخصات فنی گلکسی A73 5G

این دوربین به فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و دیافراگم لنز نیز برابر با f/1.8 است. تصاویر اولیه ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A73 5G سامسونگ از گستره داینامیک مناسب و جزئیات فراوان حکایت دارند.

همچنین رنگ‌ها شاداب هستند و دیگر خبری از اغراق بیش از حد در آنها نیست. البته کیفیت دوربین اصلی را نمی‌توان با گوشی‌های پرچمداری همچون گلکسی S22 مقایسه کرد. دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده عملکرد بسیار خوبی دارد و از کیفیت رنگ‌ها گستره داینامیک بالای آن لذت خواهید برد.

در این روزها دوربین تله‌فوتو اهمیت بسیاری در میان کاربران پیدا کرده است و می‌تواند قدرت زوم گوشی را به شکل چشمگیری افزایش دهد. گلکسی A72 به یک دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری مجهز شده بود؛ اما سامسونگ امسال در اقدامی عجیب و غیر قابل باور پسرفت کرده و دوربین تله‌فوتو را حذف کرده است.

به جای این دوربین نیز یک حسگر ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق قرار گرفته که تاثیر مثبت آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وظیفه عکاسی سلفی نیز به عهده یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی است که پیش‌تر توانایی‌های خود را ثابت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی A73 فایو جی از نظر باتری

شارژدهی باتری گلکسی A73 خوب است. این گوشی از باتری ۵٠٠٠ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که تلفیق آن با سخت‌افزار بهینه، سبب شده تا بتوان از آن به مدت طولانی استفاده کرد. اگر استفاده روزمره و عادی از گلکسی آ 73 داشته باشید، می‌تواند شما را تا یک روز یا بیشتر همراهی کند.

در تست باتری نیز گلکسی A73 موفق شد تا حدود ۱۰:۴۵ ساعت دوام بیاورد. پیش از این گلکسی A72 در همین تست حدود ١٣ ساعت دوام آورده بود. بنابراین، می‌بینیم که نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و سخت‌افزار قوی، تاثیر چشم‌گیری در افزایش مصرف انرژی و کاهش شارژدهی باتری دارند.

بررسی گلکسی A73 فایو جی از نظر باتری

برای شارژ کردن دستگاه هم می‌توانید از شارژر ٢۵ واتی که برای آن در نظر گرفته شده استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که این شارژر در جعبه وجود ندارد و باید هزینه جداگانه‌ای را برای خریداری آن پرداخت کنید.

سرعت شارژ دستگاه با استفاده از شارژر ٢۵ واتی قابل قبول است و فرایند شارژ کامل دستگاه حدود ۱:۲۵ ساعت طول می‌کشد که در مقایسه با رقبا، تعریفی ندارد.

بررسی گوشی Galaxy A73 از نظر عملکرد

از آنجایی که گوشی گلکسی A73 سامسونگ در سال 2022 معرفی و وارد بازار شده، سامسونگ این گوشی را با اندروید 12 و رابط کاربری OneUi 4.1 عرضه کرده تا گوشی با آخرین و به‌روزترین سیستم‌عامل به دست کاربر برسد.

اندروید 12 به‌خوبی با رابط کاربری اختصاصی سامسونگ یعنی OneUI 4.1 هماهنگ و یکپارچه شده تا هنگام استفاده از گوشی به‌هیچ‌عنوان با باگ یا مورد غیرمنتظره و آزاردهنده مواجه نشوید. البته ممکن است زمانی که گوشی را می‌خرید، نسخه جدیدتری برای رابط کاربری عرضه شده باشد که قابل دریافت است و می‌توانید با آپدیت کردن گوشی، از ویژگی‌های جدیدتر بهره‌مند شوید.

بررسی گلکسی A73 فایو جی
بررسی گلکسی A73 فایو جی

شما برای افزایش ضریب امنیتی دستگاه می‌توانید از پین کد و الگو استفاده کنید یا چهره خود را در اسکن تشخیص چهره، تعریف کنید؛ اما آنچه توجه را به خود جلب کرده، اسکنر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش است که سرعت و دقت بالایی در شناسایی اثر انگشت دارد.

درواقع گوشی A73 نمره کامل را از نظر نرم‌افزار و ویژگی‌های افزایش ضریب امنیتی مانند دقت و سرعت حسگرهای تشخیص چهره و اثر انگشت دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

انتظار داشتیم تا سامسونگ در میان‌رده‌ی نسبتاً گران‌قیمتش از تراشه‌های پرچم‌دار چند سال پیش، نظیر Snapdragon 865 یا Snapdragon 870 استفاده کند اما چنین نشد و کره‌ای‌ها، گلکسی A73 را درست‌مانند گلکسی A52s به تراشه‌ی میان‌رده‌ی Snapdargon 778G مجهز کردند. تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود و عملکرد خوبی دارد. البته ممکن است هنگام بازی، کمی بیشتر از حد انتظار داغ شود.

تراشه‌ی Snapdragon 778G از ترکیب یک هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78، سه هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و چهار هسته 1.9 گیگاهرتز Cortex-A55 تشکیل شده است و برای انجام پردازش‌های گرافیکی به Adreno 642L اتکا دارد.

بررسی گلکسی A73 فایو جی

Snapdragon 778G به‌لطف مودم X53 کوالکام از چند باند شبکه‌‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave با سرعت دانلود بیشینه‌ی ۳٫۷ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که به‌لطف ماژول FastConnect 6700 قابلیت اتصال به شبکه‌های Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 را در اختیار کاربر می‌گذارد.

گلکسی A73 در نسخه‌های 6/128، 8/128 و 8/256 گیگابایت به‌فروش می‌رسد.

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ از نظر کیفیت صدا

اگر اسپیکر گوشی برایتان حائز اهمیت است و دوست دارید گوشی‌ که می‌خرید صدای بلند و واضحی داشته باشد، خرید گوشی سامسونگ A73 برای شما مناسب است. کیفیت صدای اسپیکرهای این گوشی فوق‌العاده است، هم تریبل بسیار بالایی دارد و وضوح صدا در آن مشخص است و هم اینکه بیس موسیقی را به‌خوبی پخش می‌کند که قطعاً از شنیدن آهنگ‌های بیس دار در آن شگفت‌زده خواهید شد.

اسپیکر تماسی که در بالای پنل جلویی قرار گرفته به‌عنوان اسپیکر دوم عمل می‌کند، نکته قابل‌توجه این اسپیکر این است که بیس و وضوح بسیار خوبی دارد که با اسپیکر اصلی هیچ تفاوتی ندارد، در نتیجه ترکیب آن با اسپیکر قدرتمند اصلی بسیار جذاب و دلنشین است.

بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ از نظر کیفیت صدا
بررسی مشخصات گلکسی A73 فایو جی سامسونگ

باید گفت که گلکسی A73 از اسپیکرهای استریو برخوردار شده که می‌توانند صدایی شفاف را پخش کنند و کیفیت خروجی در زمانی که صدا را به حداکثر می‌رسانید، کاهش نمی‌یابد.

قیمت گلکسی A73 فایو جی

گلکسی A73 فایو جی در تاریخ 17 مارس 2022 (26 اسفند 1400) معرفی و در 22 آوریل 2022 (2 اردیبهشت 1401) روانه بازارهای جهانی شده است. قیمت گلکسی A73 5G در حال حاضر در بازارهای جهانی حدود 430 دلار است.

 سوالات متداول

آیا گوشی گلکسی A73 ارزش خرید دارد؟

گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G در حال حاضر از بهترین گوشی سری A سامسونگ محسوب می‌شود. این گوشی می‌تواند بسیاری از گوشی‌های هوشمند شرکت‌های رقیب سامسونگ را به چالش بکشد. گوشی سامسونگ A73 برای افرادی مناسب است که با گوشی فیلم می‌بینند و نمایشگر برایشان مهم است، بازی‌های آنلاین و گرافیکی مانند کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل را با بالاترین کیفیت می‌خواهند اجرا کنند، دوربین گوشی برایشان بی‌اهمیت نیست و اهل عکاسی هستند و همچنین رابط کاربری گوشی برایشان مهم است و می‌خواهند آپدیت اندروید را حداقل تا 2 سال در گوشی خود داشته باشند. این موارد در کنار امکاناتی مانند حسگر اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر باعث شده تا ارزش خرید گوشی A73 افزایش یابد. در نتیجه اگر انتظارات شما از یک گوشی میان‌رده شامل این موارد است، خرید گوشی سامسونگ A73 5G را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت گلکسی A73 فایو جی چقدر است؟

قیمت گلکسی A73 فایو جی در بازار ایران در بازه 17.300.000 تا 22.000.000 تومان است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بررسی گلکسی A73 فایو جی سامسونگ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |