;
coinex

استفاده آمریکا از ربات‌های شناور برای مقابله با تهدیدات ایران در خلیج فارس

ربات‌های شناور جدیدترین استراتژی آمریکا برای مقابله با تهدیدات ایران در خلیج فارس است. ظاهراً ربات‌های هوشمند قرار است در اطراف عربستان اردو بزنند.

براساس خبرهای موثق، آمریکا در نظر دارد با کمک متحدانش ربات‌های شناور خود را در محدوده عربستان جای دهد تا بدین‌وسیله با تهدیدهای ایران در خلیج فارش مقابله کند. اما آنطور که نشریه بلومبرگ نشر داده، تعداد این ربات‌ها که از آنها به‌عنوان شناورهای سطحی بدون سرنشین نیز یاد می‌شود، به 100 عدد خواهد رسید و بدین‌شکل مقابله با آنها نیز سخت‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برنامه جدید دولت آمریکا برای کنترل هوش مصنوعی رونمایی شد

ربات‌های شناور آمریکا در خلیج فارس ساکن خواهند شد

به گزارش تکراتو و به نقل از اکوایران، بلومبرگ با انتشار گزارشی مدعی شد که ایالات متحده در تلاش است تا متحدانش در خاورمیانه را متقاعد کند تا ده‌ها ربات شناور را اطراف عربستان مستقر کرده و بدین طریق و به ادعای خود تهدیدهای کشورهایی چون ایران را بهتر شناسایی کند، رویکردی که به ادعای این نشریه در راستای حراست از آبراه‌های حیاتی برای تجارت جهانی و تجارت نفت است.

بلومبرگ در ادامه این گزارش ادعایی خود آورده، ایالات متحده که دو ائتلاف دریایی بین‌المللی را از بحرین رهبری می‌کند، قصد دارد تا پایان تابستان بیش از صد شناور سطحی بدون سرنشین را که از آنها تحت عنوان ربات هم یاد می‌شود را در اختیار داشته باشد.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در جریان مصاحبه‌ای تاکید کرد که چنین ابتکار عملی تا پایان تابستان عملیاتی می‌شود. به ادعای این فرمانده آمریکایی، استفاده از این فناوری هم کم هزینه است و هم کارامد و طبیعتاً مشارکت‌های ایالات متحده را عمیق‌تر خواهد کرد.

ربات‌های شناور آمریکا در خلیج فارس ساکن خواهند شد

این طرح در حالی اجرایی می‌شود که ایران اخیرا و کم‌تر از یک هفته دومین نفتکش بین‌المللی را در این آبراه حیاتی توقیف کرده است.

ناظران می‌گویند علاوه بر فعل و انفعال‌های ایران، ایالات متحده نگران تلاش‌های چین برای گسترش روابط نظامی و امنیتی‌اش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که در طول تاریخ به لحاظ دفاعی به ایالات متحده متکی بوده‌اند.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری بسیاری از این کشورها و بزرگ‌ترین خریدار نفت خام منطقه در حال حاضر در جیپوتی پایگاهی دریایی دارد. جان شاوس، کارشناس مسائل دفاعی فعال در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در این‌باره گفته که منطقی است چین بخواهد پایگاه‌های نظامی‌اش در خاورمیانه را هم عملیاتی کند.

پکن ماه مارس به همراه ایران و روسیه، مانور دریایی مشترکی را در دریای عمان برگزار کرد. کوپر با اشاره به مانور دریایی گفت که شما نمی‌توانید یک مانور و تمرین نظامی ابتدایی را با مانوری یکپارچه و در عین حال گسترده به همراه شرکای بزرگ قیاس کنید. مراد او رزمایش دریایی بزرگی بود که تحت رهبری ایالات متحده برگزار شد و در جریانش 42 کشور حضور داشتند.

بلومبرگ نوشته که ربات‌های شناوری که در خلیج فارس استفاده می شوند عمدتاً از اتاق عملیاتی واقع در بحرین کنترل می‌شوند. آنگونه که فرمانده این عملیات گفته، بسیاری از ویدئوها و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این ربات‌ها توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خواهند شد. سازندگان این شناورها عمدتاً شرکت‌های کانادایی، اسرائیلی و آمریکایی هستند و بهای آنها از 800 هزار تا 3 میلیون دلار متفاوت است.

اندازه این شناورها نیز متفاوت است و از شناورهای کوچک خورشیدی تا قایق‌های تندروی بزرگ و بدون سرنشین را شامل می‌شود که در طول عملیات، به رصد تحولات در آب‌ها می‌پردازند و پیوسته سیگنال‌هایی به اتاق عملیات می‌فرستند.

ربات‌های شناور آمریکا در خلیج فارس ساکن خواهند شد

براساس گفته‌های فرماندهی تیم هاوکینز، یکی از سخنگویان ائتلاف بین‌المللی نیروهای دریایی مستقر در بحرین، تاکنون تنها بحرین و کویت بطور علنی برنامه‌های خود را برای خرید این ربات‌های شناور اعلام کرده‌اند.

بلال صعب، مدیر برنامه دفاع و امنیت فعال در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن در این‌باره هشدار داد و گفت: «طبیعتاً ایالات متحده در ارتباط با این ربات‌های شناور با چالشی سخت روبرو خواهد شد چرا که واشنگتن باید کشورهای عرب خلیج فارس را که عادت به تجهیزات نظامی بزرگ و گران قیمت دارند را متقاعد کند.» در همین راستا، عبدالله بن احمد آل خلیفه، معاون وزیر بحرین در امور سیاسی گفت:

در حالی که کشورم به تعهداتش متعهد است، برخی از کشورهای منطقه از انفعال آمریکا ناامید شده‌اند و از همین رو به دنبال بازیگران جایگزین هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ استفاده آمریکا از ربات‌های شناور برای مقابله با تهدیدات ایران در خلیج فارس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر