;
coinex

توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین توسط وزارت صمت [+جزئیات]

توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین توسط وزرات صمت اعتراض رانندگان این خودروها را دربر داشت. چه دلیلی منجر به این تصمیم شده است؟

سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت، از توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین دست دوم خبر داد. این تصمیم ناگهانی وزارت صمت با اعتراضات راننده‌های این خودروهای سنگین مقابل درب این وزارتخانه همراه شده است. با توجه به اینکه روند شماره‌گذاری خودروها از اول اردیبهشت‌ماه دوباره از سر گرفته شد، معلوم نیست که شماره‌گذاری خودروهای سنگین دست دوم به چه دلیل صورت نگرفته است. به هرحال تعداد خودروهای سنگین کارکرده در کشور کم نیست و روزبه‌روز نیز به جمع آنها اضافه می‌شود و این مسئله نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: طرح بزرگ فروش خودرو وزارت صمت در سامانه یکپارچه فروش خودرو برای اردیبهشت 1402 تمدید شد [+شرایط و زمان ثبت نام]

توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین در دستور کار قرار گرفت

متوقف شدن شماره‌گذاری کشنده‌های دست دوم توسط سرپرست وزارت صمت روز گذشته (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) باعث اعتراض و تجمع رانندگان در مقابل وزارت صمت شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که ازسرگیری فرآیند مجوز شماره‌گذاری پس از 3 ماه وقفه مجدداً از اول اردیبهشت از سر گرفته شده بود. این وقفه نیز به دلیل تغییر نهاد متولی ایجاد شده بود. تا پیش‌از این، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مسئول بررسی پیگیری و تأییدات نهایی فرآیند شماره‌گذاری کشنده‌های دست دوم بود، اما طولانی شدن این روند و برخی حاشیه‌ها مسئولیت را از این ستاد سلب کرد و اختیار به وزارت صمت واگذار شد.

این سلب اختیار در بهمن سال گذشته انجام شد، اما بررسی پرونده‌ها و احراز صحت مدارک توسط وزارت صمت نیز 3 ماه زمان برد و از اول اردیبهشت‌ماه جاری از سر گرفته شد. با این حال، این فرآیند کم تر از ۱۰ روز کاری به دستور سرپرست وزارت صمت باز هم متوقف شد.

توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین در دستور کار قرار گرفت

براساس شنیده‌ها، نیازی معتقد است که وزارت صمت نباید این کار را انجام دهد و گویا به دنبال سازمان یا نهادی هستند که مدیریت شماره‌گذاری کشنده‌های دست دوم را به او بسپارند.

به گفته یک منبع آگاه بسیاری از رانندگانی که اقدام به خرید این خودروها کرده‌اند، بیش از یک و نیم است که معطل مانده‌اند. برخی از این افراد، خودرویی که با آن کار می‌کردند را فروخته‌اند. بعضی دیگر از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند، اما پس یک سال و نیم معطلی یک‌باره روند شماره‌گذاری‌ها پس از وقفه 3 ماه متوقف شد. این فرد مطلع ادامه داد:

دقیقاً اتفاقی که برای واردات‌کنندگان در سال ۹۷ رخ داد، برای این رانندگان نیز به وقوع پیوست. این افراد برای خرید خودروهای مستعمل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و الان مدت‌هاست که بی‌کار هستند. آن هم درست که از یک سو، شرایط اقتصادی کشور نابه‌سامان بوده و از سوی دیگر، نوسازی ناوگان حمل و نقل یک ضرورت است.

وی ادامه داد: «البته جالب است برخی از این خودروها به صورت مونوپل وارد و عرضه می‌شوند. برخی افراد سودجو نیز کشنده‌های دست دومی را که پیش‌تر وارد کرده‌اند به دو برابر قیمت یعنی بالاتر از ۱۲ میلیارد تومان به فروش می رسانند.» این منبع اضافه کرد:

با توجه به وضعیت به وجودآمده وزارت صمت حداقل می‌توانست مجوزهای لازم، برای افرادی که امروز (۱۷اردیبهشت)، نوبت داشتند را ارائه کرده و یک بازه زمانی را نیز مشخص می کرد.

اما همان طور که بدون اطلاع واردکنندگان کسب و کار آنان را برهم زده و مقدمات وضعیت امروز را فراهم کردند، این بلا را نیز بر سر رانندگان نازل کردند. قطعاً این مسئله وضعیت بازار خودروهای سنگین را آشفته تر خواهد کرد.

بنابراین گزارش، پس از کش و قوس‌های فراون، سرانجام متولیان و مسئولان مرتبط برای کمک به نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل، به واردات خودروهای سنگین دست دوم، معروف به «طرح خودروهای مستعمل» رضایت دادند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین در دستور کار قرار گرفت

اصلی‌ترین شرط ورود این خودر‌وها متوسط عمر کم تر از 3 سال و داشتن نماینده پس از فروش بود. بر این اساس، کشنده‌های دست دومی مانند ولوو، رنو، اسکانیا و داف از شانس بیشتری برای ورود برخوردار شدند.

اما این واردات نیز مقدمات دلالی را فراهم کرده و تغییر نهاد و ارگان هم چاره کار نشده است. در این شرایط، به نظر می‌رسد که روند نوسازی ناوگان فرسوده بیش از این طولانی‌تر شود. تولیدکنندگان خودروهای سنگین داخلی سال گذشته نزدیک به یک سال به دلیل کمبود گواهی اسقاط با مشکلات فراوانی مواجه شدند. خریدارن کشنده‌های دست دوم هم که مدت‌ها بلاتکلیف مانده بودند، حالا با توقف شماره‌گذاری این خودروها با سردرگمی و سرگردانی بیشتری همراه شدند. هم‌اکنون نیز ۵ هزار دستگاه پشت دروازه‌های گمرک در انتظار ورود به کشور مانده‌اند.

در این شرایط، وزارت صمت هیچ واکنشی نداشته و مشخص نیست شماره‌گذاری این خودروهای سنگین، از کی و توسط چه نهادی آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توقف شماره‌گذاری خودروهای سنگین توسط وزارت صمت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر