;
coinex

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 مشخص شد [+جزئیات و احتمال افزایش یارانه]

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 مشخص شد. طبق روال گذشته، یارانه نقدی بیستم هرماه واریز می‌شود اما یارانه اردیبهشت‌ماه نقدی‌ است یا کالابرگ؟ آیا شایعات افزایش یارانه اردیبهشت برای برخی اقشار حقیقت دارند؟ با ما همراه باشید.

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 اعلام شد. یارانه نقدی مبلغی‌ست که دولت هرماه برای خرید کالای اساسی به حساب سرپرستان خانوارهای ایرانی واریز می‌کند. مبلغ یارانه براساس دهک‌های تعیین شده از طرف دولت متغیر است و بنابر اطلاعاتی که دولت اخیراً از دهک‌بندی یارانه منتشر کرد، مبلغ یارانه از دهک‌های اول تا سوم، 400هزار تومان و از دهک‌های چهارم تا نهم 300هزار تومان تعیین شده بود. لازم به ذکر است که دهک دهم نیز ار لیست خانوارهای مشمول دریافت یارانه حذف شده است.

از زمان اعلام این خبر تاکنون مبلغ یارانه به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد. این درصورتی بود که چندی پیش دولت خبر از ایجاد کالابرگ الکترونیکی داد و اعلام کرد که احتمالاً این طرح جایگزین یارانه نقدی شود. اما طرح کالابرگ الکترونیکی با مخالفت مردم همراه شد و تا حالا اجرایی نشده است. گرچه که دولت در یک خبر دیگر گفت که انتخاب طرح کالابرگ از طرف مردم اختیاری خواهد بود و هرکس بخواهد می‌تواند بین یارانه نقدی و کالابرگ یک طرح را انتخاب کند.

کار تا جایی پیش رفت که طرح کالابرگ الکترونیکی نخست در چند استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و ظاهراً موفق هم بوده است. حالا بدین‌منظور اپلیکیشنی تحت عنوان “شما” برای تعیین و انتخاب یکی از دو روش دریافت یارانه ساخته شد و سرپرستان خانوار می‌توانند از طریق این اپلیکیشن کالاهای اساسی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا فروشگاه‌هایی که دستگاه بارکدخوان دارند خریداری کنند. حال گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر جایگزینی طرح کالابرگ با یارانه نقدی در اردیبهشت‌ماه 1402 شده است که جزئیات آن را در ادامه مطلب می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: افزایش دوبرابری یارانه نان توسط وزیر اقتصاد تایید شد ؛ فرآیند تخصیص نان به نانوایان تغییر کرد

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 اعلام شد

دولت بعد از دهک‌بندی سرپرستان خانوارها؛ میزان نقدی واریز یارانه‌ها را به دهک‌های اول تا سوم به هر نفر اعضای خانواده ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم هم به هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز می‌کند.

اشخاصی هم که در دهک دهم قرار گرفته‌اند، مطابق سنوات گذشته یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. مگر اینکه به این موضوع اعتراض داشته باشند و اعتراض خود را در سامانه اعلامی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ثبت برسانند. لینک سایت اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها: https://www.hadafmandi.ir

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 اعلام شد
یارانه نقدی اردیبهشت 1402

دولت هنوز تصمیمی برای افزایش نقدی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ نکرده است و به نظر هم نمی‌رسد با توجه به کسری بودجه بتواند یارانه‌ها را افزایش بدهد.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شد. اما هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم‌گیری نشده است.

از سال گذشته، توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح است و بارها مسأله حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کوپن الکترونیک مطرح است. اما بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قرار نیست کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود. بلکه خانوارها امکان انتخاب کنند که یارانه نقدی که به حساب آنها واریز شده را نقدی برداشت کنند و یا با اعتبار آن کالا بخرند.

چیزی که مشخص است این است که یارانه نقدی این ماه هم مانند ماه‌های قبل قابل برداشت است و از طرفی وعده داده شده که کالابرگ هم از امسال اجرا شود.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارتخانه‌های یاد شده وظیفه دارند تا پایان اردیبهشت‌ماه آیین‌نامه مربوط به طرح‌های تشویقی یارانه که درحال حاضر مربوط به کالا برگ الکترونیکی است را تدوین کنند. طبق اعلام مسئولین ۵ دهک پایین درآمدی جامعه در الویت بهره‌مندی از این طرح‌های تشویقی هستند.

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 اعلام شد
یارانه نقدی اردیبهشت 1402

طرح تشویقی افزایش مبلغ یارانه برای استفاده بیشتر از کالابرگ الکترونیک

احسان مطهری مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) طی گفتگو با همشهری آنلاین در خصوص آخرین خبر‌ها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و طرح تشویقی افزایش مبلغ یارانه در کشور بیان داشت: «از 15 اسفندماه که طرح در سراسر کشور اجرا شد مردم برای خرید کالا از یارانه فروردین خود استفاده کردند و از 15 فروردین از یارانه اردیبهشت‌ماه خود در حال استفاده هستند. در این مدت ما یک بار به طور کامل سیکل کالابرگ را در سراسر کشور انجام دادیم و الان در سیکل دوم اجرا هستیم.»

وی درباره طرح دولت جهت ایجاد مشوق برای ترغیب مردم به‌منظور استفاده از کالابرگ الکترونیک اعلام کرد:

«وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه 1402 یک آیین نامه اجرایی برای طرح‌های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین‌نامه اولویت طرح‌های تشویقی برای 5 دهک پایین جامعه است که جلسات آن از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون در دست بررسی است و دولت تا پایان اردیبهشت‌ماه فرصت دارد و موظف است این آیین‌نامه را تدوین کند، ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را بدهد این طرح تشویقی در آن اعمال شود.»

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 اعلام شد
یارانه نقدی اردیبهشت 1402 / زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402

مطهری در پایان خاطرنشان کرد: «اگر مسئولان ذیربط تغییر قیمت را به ما اعلام کنند ما تغییر را در سیستم و سامانه ایجاد خواهیم کرد، اما فعلا جدول قبلی به قوت خود پایدار است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص زمان واریز یارانه اردیبهشت 1402 چیست؟ شما بین یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک کدام را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    خیلی عجیبه!پس چرا سر شب فعال نمیشه برداشت یارانه که مردم بتونن خرید کنند؟ این فکر معیوب کی بوده که ۱۲ شب زودتر نمیشه برداشت کرد ؟ادم یاد سیندرلا میفته که ۱۲ شب همه چی تغییر می کنه.خخخخ.جیب خودشون پر پوله،فکر میکنند بقیه هم همینطورند.یکم متولیان امر مخ هاشون اچار کشی کنند.

    پاسخ

    واقعا اعتماد بنفستون ستودنیه
    هرماه واسه افزایش آمار بازدید سایتتون پیرامون همین یه موضوع “یارانه” یه خبرایی مینویسید که 2 روز بعد مشخص میشه هیچکدوم صحت نداره؛
    اما با چنان اعتماد بنفسی ماه بعد هم همینکارو تکرار میکنید که آدم حسرت همچین اعتماد بنفسیو میخوره…

    پاسخ

    الان واریز شده یارانه؟

    پاسخ

    به نظر من توی این شرایط سخت اقتصادی تعویض یارانه با کالا برگ نشانه عدم کفایت مسئول مربوطه نسبت به وعده های ایشان میباشد چون شخصی که هر زمان تغییر قرار بدهد میتواند زیر قول قرار خودش بزند و تنها قشر ضعیف مثل من این وسط دچار استیسال فکری و روانی میشه

    پاسخ