;
coinex

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402 نسبت به ماه قبل!

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402 آب سردی شد بر پیشانی ملت که دوباره باید با بحران‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

طبق گزارش فروردین شاپرک، کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402 نسبت‌به ماه قبل به خوبی مشهود است. این آمار براساس تعداد تراکنش‌ها توسط این سامانه منتشر شده که نشان می‌دهد قدرت خرید مردم نه تنها از یک ماه گذشته، بلکه نسبت به سال قبل و سالیان قبل‌تر نیز کاهش محسوسی داشته است.

همچنین این آمار از سامانه‌های زیرمجموعه شرکت شاپرک مانند پرداخت ملت، کارت‌خوان‌های فروشگاهی و غیره نیز بدست آمده است که نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های فروشگاهی نسبت‌به ماه قبل کاهشی ۱/۰۳ درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: فقرای ایران دو برابر شده‌اند ؛ سقوط آزاد ایران در رده‌بندی فاسدترین کشورها!

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402 بر اساس گزارش فروردین شاپرک بدست آمده است. طبق گزارش شاپرک تعداد تراکنش‌ها نسبت به ماه گذشته (اسفند ۱۴۰۱) با کاهش ۱۲/۸۸ درصدی روبه‌رو بوده و تعداد تراکنش از ۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون به ۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون رسیده است. تعداد تراکنش در فروردین‌ ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۵/۵۵ درصد رشد داشته و از ۳ میلیارد و ۱۹۶ میلیون به ۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون رسیده است. همچنین، ارزش تراکنش‌ها در فروردین نسبت به دوره مشابه سال گذشته، از نظر ریالی نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته است. ارزش تراکنش‌ها در فروردین‌ امسال بیش از ۸۲۱ هزار همت بوده که نسبت به اسفند سال گذشته ۲۹/۷۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
مقایسه آمار ماهانه تراکنشهای شاپرک

بررسی تعداد ابزارهای فعال پذیرش نشان می‌دهد تعداد کارتخوان فروشگاهی از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار در اسفند به ۹ میلیون و ۸۵۹ هزار در فروردین رسیده و ۰/۵۹ درصد رشد داشته است. همچنین، ابزار پذیرش موبایلی از ۱۲۳ هزار و ۵۸۹ در اسفند با رشد منفی ۰/۰۲ درصد به ۱۲۳ هزار و ۵۶۱ رسیده و ابزار پذیرش اینترنتی، از ۷۹۱ هزار و ۴۳۳ در اسفند ۱۴۰۱ به ۸۰۲ هزار و ۶۱۱ در فروردین رسیده و رشد ۱/۴۱ درصد تجربه کرده است. در کل، مجموع ابزارها از ۱۰ میلیون و ۷۱۶ هزار در اسفند ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیون و ۷۸۵ هزار رسیده است و همچنان ابزار کارتخوان فروشگاهی با سهم بیشتر از ۹۱ درصد، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در فروردین 1402 نسبت به ماه گذشته

شاخص عملکرد ابزارهای پذیرش نشان می‌دهد که بیش از ۹۲ درصد تراکنش‌های شاپرکی از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی انجام شده و از طریق ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب ۵ درصد و ۲/۶۶ درصد تراکنش‌های شاپرکی انجام شده است.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
سهم هریک از ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنشها- فروردین 1402

همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌ها به ترتیب در کارتخوان‌های فروشگاهی بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۷ میلیون به مبلغ بیش از ۶۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در ابزار پذیرش اینترنتی، تعداد تراکنش‌ها بیش از ۱۸۸ هزار و با مبلغ بیش از ۱۲۶ هزار همت بوده و ابزار پذیرش موبایلی، از نظر تعداد بیش از ۹۸ هزار به مبلغ ۱ هزار همت بوده است.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
شاخص متوسط مبلغ هر تراکنش در هر یک از ابزارهای پذیرش – فروردین 1402

بر این اساس، سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی، در فروردین نسبت به ماه گذشته به ترتیب کاهش ۰/۵۳ و ۱/۰۳ درصدی داشته و همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب ۰/۲۱ و ۰/۹۶ درصد افزایش داشته است. ابزار پذیرش موبایلی نیز از نظر تعداد تراکنش و مبلغ به ترتیب ۰/۲۳ و ۰/۰۶۲ درصد افزایش تجربه کرده است.

همچنین بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی مبلغی بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان داشته و ۷/۸۴ درصد از تعداد تراکنش‌های کارتخوان‌های فروشگاهی مبلغی زیر ۵ هزار تومان و نزدیک به ۲۹ درصد تراکنش‌ها مبلغی بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان داشته‌اند. همچنین نزدیک به ۶۰ درصد تراکنش‌ها مبلغی بالای ۲۵ هزار تومان داشته‌اند. بر این اساس بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های کارتخوان‌های فروشگاهی، تراکنش‌های کمتر از ۵۰۰ هزار تومان را شامل می‌شوند.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
دامنه مبلغی تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی- فروردین 1402

در شاخص سهم مبلغی شرکت به‌پرداخت ملت با سهم ۱۹/۶۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. همچنین در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان دومین شرکت بازار با این به‌پرداخت به حدود ۰/۶۲ درصد است. همچنین شرکت پارسیان در شاخص سهم مبلغی جایگاه سداد را به دست آورده و ۱۱/۶۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. گفتنی است که سهم مبلغی تراکنش‌های هر یک از شرکت‌های PSP از بازار ابزارهای پذیرش برای دو ماه متوالی اسفند۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ است.

در فروردین به‌پرداخت ملت همچنان با پوشش۱۸/۵۰ درصدی از مبلغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را بدست آورده است. همچنین این شرکت از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش ۵۰/۲۰ درصدی دارای بالاترین سهم است. پرداخت الکترونیک سامان نیز از مبلغ ابزار پذیرش اینترنتی، با پوشش ۳۰/۶۶ درصدی بالاترین سهم را بدست آورده است.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنشها – فروردین 1402

همچنین بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته به پرداخت الکترونیک سامان با افزایش ۰/۸۸ تعلق داشته و در ابزار پذیرش اینترنتی افزایشی ۴/۷۳ درصد داشته است. پرداخت الکترونیک سداد نیز با ۰/۵۵ درصد افزایش بیشترین سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار موبایلی را نسبت به دیگر PSPها بدست آورده است.

کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402
مقایسه سهم هر شرکت psp از مبلغ تراکنشهای هریک از ابزارهای پذیرش – اسفند 1401 و فروردین 1402

همچنین، الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید نیز همچنان با کسب کمترین مبلغ و تعداد تراکنش در انتهای لیست شرکت‌های PSP قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش 30 درصدی خرید مردم در فروردین 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر