بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان تاریخ سینمای جهان + 2023

برای آشنایی با ماندگارترین و بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان در نوشتار جدید همراه باشید. به بررسی برترین فیلم‌هایی که انگلیسی زبان نیستند پرداخته‌ایم.

بهترین فیلمی که انگلیسی زبان نباشداز نظر شما کدام فیلم هست؟ آیا فیلم های برتری که انگلیسی نیستند را تا به حال تماشا کرده اید؟ آملی، سه میمون، انگل، عهد کاملاً جدید، هفت سامورائی، ابد و یک روز، درباره الی، طعم گیلاس، راز درون چشم‌هایشان و … از نمونه محبوب ترین فیلم های غیر انگلیسی زبان هستند.

سینمای فرانسه، کره، ایران، اسپانیا، آلمان و … در ساخت فیلم‌های به یاد ماندنی موفق عمل کرده‌اند. برای آشنایی با لیستی از بهترین فیلمی که انگلیسی زبان نباشد همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال‌های غیر انگلیسی زبان

بهترین فیلم‌های 2023

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

جهت دانلود بهترین فیلم ها و سریال های دنیا از طریق کانال تلگرامی دنیای فیلم و سریال فیگار اقدام کنید.

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

فیلم‌هایی از سینمای جهان همچون فیلم‌های فرانسوی، آلمانی، ایرانی، کره‌ای، ایتالیایی، اسپانیایی و دیگر کشورها هستند که در زمان پخش‌شان بسیار درخشیدند و رضایت مخاطب را به دست آوردند.

هرچند که بسیاری از فیلم‌های انگلیسی زبان در رده فیلم‌های برتر قرار می‌گیرند، اما در این مقاله شما را با جدیدترین فیلم های غیر انگلیسی زبان و فیلم های برتری که انگلیسی نیستند آشنا خواهیم نمود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های اروپایی

بهترین سریال‌های 2023

برادران لیلا 1401

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان 2023
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان 2023

برادران لیلا فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در سال ۱۴۰۱ به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی‌محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران فیلم هستند.

این فیلم داستان زندگی زنی به نام لیلا (با بازی علیدوستی) است که در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی خود و خانواده‌اش، با موانع جامعه‌ای مردسالار دست‌وپنجه نرم می‌کند. برادران لیلا در ۲۵ مه ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و برندهٔ جایزهٔ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) شد.

All Your Faces 2023

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان 2023
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان 2023

همه چهره‌های شما (به فرانسوی: Je verrai toujours vos visages’) یک فیلم درام فرانسوی به نویسندگی و کارگردانی ژان هری محصول 2023 است. این فیلم به بررسی عملکرد عدالت ترمیمی می‌پردازد که در سال 2014 وارد سیستم عدالت کیفری فرانسه شد. عدالت ترمیمی به قربانیان و مرتکبان جرایم اجازه می‌دهد تا در گفتگوی میانجی‌گری، تحت نظارت متخصصان و داوطلبان شرکت کنند.

Amélie 2001

بهترین فیلمی که انگلیسی زبان نباشد
بهترین فیلمی که انگلیسی زبان نباشد

سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن (به فرانسوی: Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain) که در سراسر دنیا به نام آمِلی شناخته می‌شود، فیلمی در ژانر رمانتیک محصول سال ۲۰۰۱ به نویسندگی گیوم لورن و کارگردانی ژان پیر ژونه می‌باشد. آملی با استقبال بسیار خوب منتقدان و تماشاگران در سراسر جهان همراه بوده‌است و به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای اروپا و یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان شناخته می‌شود.

داستان زندگی املی در این فیلم از پیش از تولدش به نمایش گذاشته می‌شود یعنی با نمایش پروسه لقاح و پس از آن تشکیل یک جنین تا تولد املی. پدر و مادر املی دچار روان‌نژندی (نِوْرُز) هستند و حتی او را در آغوش نمی‌گیرند. او با همین تنهایی بزرگ می‌شود و خانه را ترک می‌کند و به پاریس می‌رود.

املی یک دختر جوان تنهاست. نه فقیر، نه ثروتمند، نه زشت و نه زیبا بلکه معمولی است. با یک خانهٔ معمولی و یک شغل معمولی یعنی کار در یک کافه. زندگی‌اش آرام و کسالت‌بار از کنارش می‌گذرد با این حال او خوشحال و مسرور است. هر چه باید تجربه کرده ولی لذتی نبرده. املی همچنان طالب تنهایی است او خود را با سوالات احمقانه سرگرم می‌کند تا اینکه اتفاقی رخ می‌دهد که زندگی املی را دچار دگرگونی می‌کند: مرگ پرنسس دیانا.

این اتفاق به‌طور غیرمستقیم باعث می‌شود که املی جعبه‌ای را پیدا کند. وسایل و عکس درون جعبه نشان می‌دهد که جعبه متعلق به ۳۰ یا ۴۰ سال پیش است و املی تصمیم می‌گیرد با پیدا کردن صاحب جعبه او را خوشحال کند. او پاریس را زیر رو می‌کند تا اینکه سرانجام او را می‌یابد و به‌طور ناشناس جعبه را به صاحبش می‌رساند.

Le Tout Nouveau Testament 2015

محبوب ترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
محبوب ترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

عهد کاملاً جدید یک فیلم کمدی سیاه فانتزی به کارگردانی ژاکو وان دورمال محصول مشترک سال ۲۰۱۵ سینماهای فرانسه، بلژیک و لوکزامبورگ است. فیلم نامزد شش جایزه از ششمین دورهٔ جایزه ماگریت شد که موفق شد چهار جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای وان دورمال به ارمغان بیاورد. بنوآ پولورد، کاترین دنو،فرانسیس دامینز و یولاند مورو در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خدا در آپارتمانی در بروکسل زندگی می‌کند که در آن با همسر مهربان و دختر 10 ساله‌اش Ea که از نظر عاطفی و جسمی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، زندگی می‌کند. خدا یک سادیست بدخلق است که نوع بشر را به طور خاص آفرید تا چیزی برای عذاب داشته باشد. او واقعیت را از طریق رایانه شخصی دستکاری می‌کند که خانواده‌اش را از دسترسی به آن منع می‌کند.

یک روز، ایا مخفیانه وارد دفتر کارش شده و متوجه می‌شود که چگونه با انسان‌ها بدرفتاری کرده است. این باعث خشم خدا می شود که سپس Ea را با کمربند خود شلاق می‌زند. ایا تصمیم می‌گیرد علیه پدرش شورش کند. او کلید دفتر او را می‌دزدد و به تاریخ‌های برنامه‌ریزی شده مرگ همه انسان‌ها در جهان دسترسی پیدا می‌کند و اطلاعات را از طریق تلفن‌های قابل حمل برای آن‌ها منتشر می‌کند.

هر کسی که تلفن همراه دارد پیامکی دریافت می‌کند که دقیقاً چه زمانی می‌میرند. Ea سپس کامپیوتر خدا را قفل می‌کند و از طریق ماشین لباسشویی که تونلی را به دنیای خارج می‌دهد از آپارتمان فرار می‌کند. ایا که در خیابان‌های بروکسل سرگردان است، تصمیم می‌گیرد راه برادرش عیسی را دنبال کند و یک عهد جدید را به عنوان کمک خود به نسل بشر بنویسد.

El secreto de sus ojos 2009

فیلم های برتری که انگلیسی نیستند
فیلم های برتری که انگلیسی نیستند

راز درون چشم‌هایشان یک فیلم درام و جنایی آرژانتینی اسپانیایی زبان تولید شده در سال ۲۰۰۹ است که براساسی رمانی به نام پرسشِ چشمانشان (به اسپانیایی: La pregunta de sus ojos) ساخته شده‌است. فیلم، برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی در هشتاد و دومین دوره جوایز اسکار گردید و بدین ترتیب آرژانتین اولین کشوری از آمریکای لاتین شد که ۲ مرتبه این جایزه را برده‌است.

ریکاردو دارین، سولداد بیژامیل، گیژرمو فرانچلا و پابلو راگو از بازیگران فیلم هستند. در ژوئن 1974، بنجامین اسپوسیتو، مأمور قوه قضائیه، در مورد تجاوز و قتل لیلیانا کولوتو دی مورالس تحقیق می‌کند. اسپوسیتو به شوهرش، ریکاردو، قول می‌دهد که قاتل را پیدا کند و به او حبس ابد بدهد.

رومانو، رقیب اسپوسیتو، یک جفت کارگر ساختمانی (که یکی از آنها یک مهاجر بولیوی است) را به قتل متهم می‌کند، که اسپوسیتو پس از کشف اینکه هر دوی آنها برای گرفتن اعتراف شکنجه شده‌اند، خشمگین می‌شود. اسپوسیتو در حالی که به عکس‌های قدیمی لیلیانا نگاه می‌کند، که ریکاردو به او داده است، سرنخ پیدا می‌کند.

Blue Is the Warmest Colour 2013

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

آبی گرم‌ترین رنگ است یا زندگی آدِل (به فرانسوی: La vie d’Adèle) فیلم درام رمانتیک فرانسوی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی عبداللطیف کشیش است. فیلم در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن برندهٔ نخل طلا شد. در مراسم اهدای نخل طلا به این فیلم، از بازی آدل اگزارکوپولوس، ایفاگر نقش «ادل» نیز ستایش شد.

فیلم روایتگر عشق میان دو زن همجنسگرا است که در قالب تصاویری بی‌پرده و صریح نشان داده می‌شود. دختر جوانی به نام «ادل» اگرچه در ظاهر از نظر جنسی به مردان تمایل دارد، اما پس از آشنایی با دختری به نام «اما» به او دل می‌بازد. «زندگی ادل» روایتگر این دلدادگی و چگونگی به وجود آمدن فاصله تدریجی میان این دو دختر است.

فیلم مباحثات زیادی بر سر درون‌مایه‌های گوناگون موجود در خود برانگیخته‌است. یکی از عناصر موضوعی مورد تأکید که منتقدین و مخاطبین به آن پرداخته‌اند، طبقه کارگر و طلب آزادی و عشق میان دو کاراکتر اصلی، اَدل و اِما است.

اشاره به طبقه اجتماعی بین دو صحنه میز شام کنارهم‌گذاری شده؛ خانواده محافظه‌کار طبقه متوسط اَدل دربارهٔ موضوعات پیش‌پاافتاده حرف می‌زنند، در مقایسه با خانواده روشنفکرتر و از طبقهٔ اجتماعیِ بالاتر اِما که صحبت‌هایشان بیشتر حول محور مسائل اگزیستانسیال می‌گردد؛ هنر، حرفه شغلی، زندگی و عشق و آرزو. شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین دو خانواده این است که خانواده اِما از رابطه همجنس‌خواهانه آن دو آگاه است در حالی که خانواده محافظه‌کار اَدل تصور می‌کند آن‌ها فقط با هم دوست‌اند.

Hable con ella 2002

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

با او حرف بزن فیلمی اسپانیایی و در ژانر درام به کارگردانی پدرو آلمودُوار محصول سال ۲۰۰۲ است. این فیلم در سال ۲۰۰۳ موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد. خاویر کامارا، داریو گراندینتی، لئونور واتلینگ و جرالدین چاپلین از بازیگران این فیلم هستند.

«بنینیو مارتین» یک پرستار مرد است که در نزدیکی خانه اش یک سالن تمرین رقص وجود دارد. او هرروز تمرین‌ها را به خاطر وجود دختری به نام «آلیشیا» تماشا می‌کند و به او دل می‌بازد.

او هرگز با آلیشیا رو در رو صحبت نمی‌کند تا اینکه یک روز فرصت مناسب را می‌یابد؛ اما چند روز بعد او تصادف شدیدی می‌کند و به اغما فرومی‌رود. از طرفی مردی به نام «مارکو» که یک آرژانتینی است دوست دخترش «لیدیا» را که یک ماتادور (گاوباز) است را به دلیل صدمه در حین گاوبازی و در حال کما به همان مرکزی می‌برد که بنینیو در آن کار می‌کند.

Another Round 2020

جدیدترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
جدیدترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

یک دور دیگر یا مَستی (به دانمارکی: Druk) فیلمی کمدی درام دانمارکی محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی توماس وینتربرگ است. اولین نمایش بین‌المللی فیلم در جشنواره فیلم تورنتو در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ بود و در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ توسط نوردیسک فیلم در دانمارک پخش شد. مس میکلسن، توماس بو لارسن، مائونوس میلان و لارش رانته از بازیگران فیلم هستند.

مارتین مرد میانسالی است که در مدرسه‌ای در کپنهاگ به تدریس تاریخ مشغول است و احساس می‌کند زندگی‌اش یکنواخت و خسته‌کننده شده، دانش‌آموزانش به کلاس او اهمیتی نمی‌دهند و روابط زناشویی او نیز ضعیف و سرد شده‌است. مارتین روابطی صمیمی با سه تن از همکارانش تامی معلم ورزش، پیتر معلم موسیقی و نیکلای معلم روانشناسی مدرسه دارد.

در جشن تولد چهل سالگی نیکلای بحثی در خصوص فرضیه فین اسکوردرو روانپزشک نروژی مطرح می‌شود. طبق فرضیه اسکوردرو وجود ۰٫۰۵ الکل در خون انسان موجب افزایش خلاقیت و آسودگی فرد می‌شود.

روز بعد مارتین که به علت مشکلات خود در ازدواج و محل کار افسرده شده‌است تصمیم می‌گیرد فرضیه اسکوردرو را آزمایش کند و شروع به نوشیدن الکل در محل کار می‌کند. پس از اینکه موضوع را با دوستانش مطرح می‌کند آن‌ها تصمیم می‌گیرند به عنوان یک تحقیق علمی صحت این فرضیه را بررسی کنند.

The Platform 2019

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

پِلَتفُرم یا سکو با عنوان اصلی حفره (اسپانیایی: El hoyo‎)، یک فیلم اسپانیایی در ژانر علمی تخیلی ترسناک مهیج به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا است؛ که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت که با استقبال مردم و منتقدان همراه بود.

داستان مربوط به یک زندان با سازه عمودی است که تعداد زیادی محکومان به‌طور تصادفی در طبقات آن زندانی هستند. در این زندان عجیب؛ هر طبقه آن یک سلول است که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌اند و از بالاترین طبقه (طبقه اول) تا پایین‌ترین طبقه (طبقه ۳۳۳) ادامه دارند. در هر سلول ۲ نفر برای یک ماه زندگی می‌کنند و این افراد تا وقتی که یکی از آن‌ها آزاد شود یا از بین برود؛ با هم هستند.

در این زندان اسرار آمیز قطعه مربع شکلی وجود دارد که در واقع میز مفصل غذاست و روی آن انواع غذاها قرار دارد و به شکل آسانسوری از طبقه اول (بالاترین طبقه) به طرف پایین‌ترین طبقه حرکت می‌کند و در هر طبقه؛ برای غذاخوری زندانیان؛ توقف چند دقیقه ای برای غذا رسانی به زندانیان دارد. هر روز مقدار زیادی غذا روی آن قرار داده می‌شود.

اتفاق تأمل‌برانگیزی که در این زندان اتفاق می‌افتد این است که طبقات اول بیش از اندازه‌ای که نیاز دارند غذا مصرف می‌کنند و اسراف و حیف و میل می‌کنند طوری که به تدریج که این سکوی غذا به طبقات پایین‌تر می‌رسد چیز خاصی به سایر زندانیان زیردست نمی‌رسد و از طبقات میانی به پایین زندانیان دست به گریبان گرسنگی و مرگ هستند.

Portrait de la jeune fille en feu 2019

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

پرتره بانویی در آتش فیلمی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی سلین سیاما، و با بازی نوئمی مرلان و آدل انل است که در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در سینماهای فرانسه اکران شد. داستان فیلم که در قرن هجدهم میلادی می‌گذرد، روایتگر رابطه ممنوعه‌ای میان دختری اشراف‌زاده و زنی نقاش است که به تهیه پرتره‌ای از چهره وی گماشته شده‌است.

در اواخر قرن هجدهم، ماریان که نقاش زن جوانی‌ست، به شاگردانش نقاشیِ چهره درس می‌دهد. یکی از شاگردانش نام تابلویی که بی‌اجازه در کارگاه آورده‌است را از او می‌پرسد، که ماریان آن را همنام با عنوان فیلم، پرتره بانویی در آتش ذکر می‌کند.

پس از این صحنه، فیلم به چندین سال قبل بازمی‌گردد. ماریان سوار بر قایقی به جزیره‌ای در برتاین می‌رسد. او از سوی زن بیوه‌ای برای نقاشی چهره دخترش، با نام الوئیز که قرار است با اشراف‌زاده‌ای در میلان ازدواج کند، گماشته شده‌است. ماریان از زبان ملازم و خدمتکار خانه، باخبر می‌شود که پیش از این نقاش مردی تلاش کرده‌است پرترهٔ الوئیز را نقاشی کند.

اما او به دلیل مخالفتش با این ازدواج، از ژست گرفتن برای نقاش پیشین امتناع ورزیده. ماریان به توصیه مادر الوئیز، تظاهر می‌کند که هم‌صحبت الوئیز است و عصرها با او در حوالی خانه و لب دریا قدم می‌زند، در حالی که سعی می‌کند جزئیات چهرهٔ او را به یاد بسپارد و پرتره‌ای از او بکشد تا برای آن اشراف‌زادهٔ میلانی ارسال کنند.

پرتره بانویی در آتش برای رقابت در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شد و توانست جوایز بهترین فیلمنامه و نخل دگرباشی را از آن خود کند. این در حالی‌ست که پیش از این هیچ فیلمی به کارگردانی یک زن، نتوانسته بود جایزه اخیر را تصاحب کند. این فیلم همچنین نامزد جایزهٔ بهترین فیلم خارجی‌زبان در مراسم‌های گلدن گلوب، ایندیپنت اسپیریت و منتخب منتقدان شده‌است.

Cold War 2018

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

جنگ سرد (به لهستانی: “Zimna wojna “) نام یک فیلم درام لهستانی به کارگردانی پاوو پاولیکوفسکی محصول ۲۰۱۸ است. این فیلم برای رقابت در کسب نخل طلا هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد. داستان یک عشق آتشین میان دو نفر با سابقه و خلق و خوی کاملاً متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت می‌شود.

یوانا کولیگ، ژان بالیبار، توماش کات و آگاتا کولشا از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم الهام گرفته از زندگی والدین پاولیکوفسکی، کارگردان فیلم است. منتقدان بازیگری، فیلمنامه، کارگردانی و فیلمبرداری آن را تحسین کردند. این فیلم جوایز متعددی از جمله سه نامزدی در نود و یکمین جوایز اسکار (بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری) و چهار نامزدی در هفتاد و دومین دوره جوایز فیلم بفتا و همچنین شش جایزه از هفت نامزدی در سی و یکمین جوایز فیلم اروپا دریافت کرده است.

بهترین فیلم‌های لهستانی

Dogtooth 2009

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

دندان نیش یک فیلم درامِ یونانی است که در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی یورگوس لانتی‌موس ساخته شد. این فیلم موفق شد جایزهٔ جشنوارهٔ کن برای کارهای نو را از آنِ خود کند. همچنین در رشتهٔ بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان کاندیدای جایزه اسکار سال ۲۰۱۰ شد.

خانواده‌ای تحت حکومت دیکتاتوری یک پدر زندگی می‌کنند. پدر خانواده تعاریف واژه‌ها را عوض کرده و اجازه نمی‌دهد اعضای خانواده از منزل بیرون بروند و اعضا خانواده را در فضایی کاملاً ایزوله و دور از اجتماع نگه می‌دارد و جهانی متفاوت از دنیای بیرون برای خانواده ترسیم کرده است.

فرزندان جوان خانواده تا به حال از منزل خارج نشده‌اند و از فضای بیرون تصوری وحشتناک دارند. دختر خانواده که با یک نوار ویدویی با دنیای بیرون آشنا می‌شود سعی می‌کند که از خانه فرار کند و در این راه از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کند.

نقد فیلم Dogtooth (دندان نیش 2009) ؛ یک تفسیر اجتماعی از جنس آشنایی‌زدایی

Decision to Leave 2022

جدیدترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
جدیدترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

تصمیم جدایی یک فیلم معمایی محصول کره جنوبی به کارگردانی پارک چان-ووک و با بازی تانگ وی و پارک هه-ایل است. این فیلم در آوریل ۲۰۲۲، برای رقابت نخل طلا در جشنواره فیلم کن انتخاب شد، جایی که پارک چان-ووک جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. این فیلم به عنوان نماینده کره جنوبی به ۹۵امین دوره جوایز اسکار معرفی شده‌است.

فیلم Decision to Leave درباره‌ یک پلیس وظیفه شناس به نام هائه-جون است که همیشه عطش زیادی برای حل پرونده‌های تازه دارد. او جوان‌ترین افسری است که تا به حال در شهر بوسان به عنوان بازرس انتخاب شده. وقتی جسد مردی در نزدیکی یک کوه پیدا می‌شود، پلیس بوسان وظیفه‌ی حل پرونده را به هائه-جون می‌سپارد.

او سپس با سئو رائه، همسر آن مرد، دیدار می‌کند و وارد یک رابطه‌ی عجیب می‌شود. مشکل این‌جاست که هائه-جون قبلا ازدواج کرده و سئو رائه هم مظنون به قتل همسرش است. «تصمیم به رفتن» یک اثر معمایی و روایتگر تحقیقات یک کارآگاه در پرونده‌ای جنایی است. کارآگاه در فرایند تحقیق عاشق زن بیوه‌ای می‌شود که در عمل مظنون اصلی پرونده قتل است.

نقد و بررسی فیلم Decision to Leave 2022 ؛ قطره‌ی چشم من باش!

Parasite 2019

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

انگل فیلمی محصول کره جنوبی در ژانر کمدی سیاه دلهره‌آور به نویسندگی و کارگردانی بونگ جون-هو است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به سونگ کانگ-هو، لی سون-کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو-شیک و پارک سو-دام اشاره کرد. این فیلم در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ حضور داشت و اولین فیلم کره‌ای برنده نخل طلای جشنواره شد.

خانواده کیم (پدر خانواده کی تاک، مادر خانواده چانگ سوک، دختر کی جونگ و پسر کی وو) در زیرزمین یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنند. آن‌ها مشاغل موقت خانگی با درآمد کم دارند و برای تأمین مخارج زندگی خود تلاش می‌کنند. مین هیوک، دوست کی وو، سنگ شانسی را برای ثروتمند شدن به خانواده کیم می‌دهد.

وی که برای تحصیل در خارج، قصد دارد کشور را ترک کند، به کی وو پیشنهاد می‌کند که او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه، مربی انگلیسی دختر خانواده ثروتمند پارک، داهه شود. کی وو در نقش یک دانشجوی دانشگاه یانسه توسط خانواده پارک استخدام می‌شود. زمانی که خانواده‌اش به این خانه می‌آیند، ماجراهای جنایی و کمدی شروع می‌شوند.

Üç Maymun 2008

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

سه میمون فیلمی‌ست ساخته نوری بیلگه جیلان کارگردان اهل کشور ترکیه، این فیلم محصول سال ۲۰۰۸ میلادی می‌باشد. نوری بیلگه جیلان با فیلم سه میمون در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ توانست جایزه بهترین کارگردان را نصیب خود بکند.

تاجری که نامزد یکی از احزاب مخالف در انتخابات عمومی آتی است، به راننده خود ایوپ (یاووز بینگول) مقداری پول می‌دهد تا به جای او به زندان برود. این تاجر در یک تصادف رانندگی منجر به مرگ کسی شد، ولی ایوپ جرم را پذیرفت و به زندان فت. سروت با همسر ایوپ، هاسر (هاتیسه اصلان) که در زندان است، رابطه برقرار می‌کند.

اسماعیل پسر هاسر (احمت رفعت شونگار) که متوجه این وضعیت می‌شود، مادرش را مقصر می‌داند. ایوپ که 9 ماه بعد از زندان آزاد می‌شود، متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است. وقتی اسماعیل سروت را می‌کشد تا آبروی خانواده را پاک کند، ایوپ برای جلوگیری از زندان رفتن، پیشنهادی مشابه پیشنهاد رئیسش را به یک یتیم می‌کند تا به جای او به زندان برود.

خانواده و شخصیت‌ها نقش سه میمون را در مواجهه با اتفاقات بازی می‌کنند. طوری زندگی می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. سه میمون خردمند میمون‌هایی سمبلیک در فرهنگ ژاپنی هستند که با کمک هنرهای تجسمی بیانگر: شَر نبین (see no evil)، شَر نشنو (hear no evil)، و شَر نگو (speak no evil) هستند.

یکی از میمون‌ها، میزارو (Mizaru) چشم‌هایش را می‌پوشاند که بیانگر ندیدن شر و بدی است. میمون دوم، ایوازارو (Iwazaru)، دهانش را پوشانده و بدی‌ها را نمی‌گوید و میمون دیگر، کیکازارو (Kikazaru)، گوش‌هایش را می‌پوشاند و بدی‌ها را نمی‌شنود.

Kiş Uykusu 2014

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

خواب زمستانی فیلمی درام به کارگردانی نوری بیلگه جیلان و محصول کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه است. فیلمنامه فیلم را نوری بیلگه جیلان به اتفاق همسرش ابرو با اقتباس از داستان همسر آنتون چخوف نوشته‌اند. در سال ۲۰۱۴ نوری بیلگه جیلان با این فیلم در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن توانست جایزه نخل طلایی را به دست بیاورد.

جیلان هنگام دریافت جایزه، آن را به جوانان ترکیه که در اعتراض‌های سال گذشته این کشور جان خود را از دست داده‌اند، تقدیم کرد. فیلم خواب زمستانی به عنوان نماینده ترکیه در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شد ولی نتوانست به عنوان یکی از نامزدهای نهایی انتخاب شود.

آیدین، بازیگر بازنشسته‌ای است که حالا یک هتل کوچک در مرکز آناتولی را اداره می‌کند و روابطش با همسر جوانش، نهال بسیار خروشان و جنجالی شده است. خواهرش نجلا هم در تلاطم طلاقی است که تازه پشت سر گذاشته!

Ölümlü Dünya 2018

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

دنیای فانی یک فیلم کمدی و اکشن ترکی به کارگردانی علی آتای است. احمد ممتاز تایلان، آلپر کول، سارپ آپاک، ایرم ساک، دوغو دمیرکل، فیاض ییگیت، ملتم کاپتان، مهمت اوزگور و اوزگور امره ییلدیریم نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند.

ماجرا درباره خانواده‌ای است که تمامی اعضا قاتل کرایه‌ای هستند و برای یک باند جنایتکار کار می‌کنند، اما نهایتا با همان باند درگیر شده و مجبور می‌شوند از دستشان فرار کنند.

Yedinci Koğuştaki Mucize 2019

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

معجزه در سلول شماره هفت یک فیلم درام ترکیه‌ای به کارگردانی محمت ادا اوزتیکن در سال ۲۰۱۹ است. این فیلم اقتباسی از فیلم کره‌ای معجزه در سلول شماره ۷ ساخته لی هوان-کیونگ در سال ۲۰۱۳ است. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ترکیه در اسکار 2021 معرفی شده بود. آراس بولوت اینملی، نیسا صوفیه اکسونگور، دنیز بایسال و ایلکر آکسوم از بازیگران فیلم هستند.

ممو که دارای معلولیت ذهنی است با دختر کوچک و مادربزرگ خود در روستایی زندگی می‌کند. اما یک روز او متهم به قتل دختر فرمانده نظامی منطقه شده و زندانی می‌شود. او که احتمال می‌رود با حکم اعدام مواجه شود در زندان بسیار سختی می‌کشد. پس از مدتی زندانیان هم سلولی او موتجه بیگناهی او می‌شوند و تلاش می‌کنند جان او را نجات دهند.

نقد فیلم معجزه در سلول شماره 7 (Yedinci Koğuştaki Mucize) ؛ نامزد اسکار

فروشنده 1394

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

فروشنده فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. در این فیلم شهاب حسینی و ترانه علیدوستی ایفای نقش می‌کنند. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است که ابتدا «برسد به دست آهو» نام داشت اما در اواسط فیلم‌برداری نامش تغییر کرد و با عنوان فروشنده اکران شد.

رعنا و عماد زن و شوهری جوان هستند که در حال اجرای تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر می‌باشند. آن‌ها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را ترک کنند و به اصرار یکی از دوستانشان به نام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که پیش‌تر زنی بدکاره به نام «آهو» در آن ساکن بوده‌است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود.

جدایی نادر از سیمین 1389

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

جدایی نادر از سیمین فیلمی ایرانی در ژانر درام محصول سال ۱۳۸۹ است. این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۲ گردید. کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را اصغر فرهادی برعهده داشته‌است. جدایی نادر از سیمین که در سطح بین‌المللی بیشتر با نام جدایی (A Separation) شناخته می‌شود، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است

از بازیگران اصلی آن می‌توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات و مریلا زارعی را نام برد. سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به‌همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده است. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند.

این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند، اما دادگاه درخواستش را در مورد حضانت فرزندش رد می‌کند و مجبور می‌شود به خانهٔ پدرش برگردد. ترمه تصمیم می‌گیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آن‌ها برگردد. نادر نمی‌تواند از عهدهٔ مراقبت از پدرش برآید؛ پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می‌کند. با ورود این مستخدم، داستان به جاهای دیگر کشیده می‌شود.

طعم گیلاس 1376

بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان
بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان

طعم گیلاس فیلم ایرانی در سبک مینیمالیستی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است. فیلم درباره مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد. کیارستمی برای طعم گیلاس جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ را به دست آورد. این دست‌آورد یکی از مهم‌ترین جوایز تاریخ سینما و هنر ایران است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *