;
coinex

استفاده از دامنه دات ایران برای سایت‌های دولتی الزامی شد

معاون وزیر فناوری اطلاعات، خبر از الزام استفاده از دامنه دات ایران و دامنه‌های فارسی برای وب‌سایت‌های دولتی در راستای رواج استفاده از دامنه‌های بومی داده است.

«محمد خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات در رویداد «نام‌‌های دامنه فارسی، اینترنت برای همه»، ضمن اشاره به پیشینه تلاش‌هایی که در خصوص حفظ زبان فارسی در حوزه خط و زبان رایانه‌ به انجام رسیده، در مورد توجه به زبان فارسی در نام دامنه‌ها در اسناد قانونی بیان داشت: «در سال 1391 و در مصوبه‌ 149 کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه سامان‌دهی نام‌های دامنه کشور مورد توجه قرار گرفته است. این مصوبه زبان فارسی را هم شامل می‌شود، ولی بیشتر به موضوعات فنی اختصاص دارد که مجری این مصوبه بر حسب اساس‌نامه سازمان فناوری اطلاعات ایران است.»

وی همچنین اضافه کرد: «مصوبه‌ای در سال 1401 درباره ضوابط مدیریت و سامان‌دهی خادم‌های نام دامنه تصویب و در آن صراحتا ذکر شده که هر اپراتوری که خدمات ارتباطی به مردم ارائه می‌کند، باید قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی به صورت ملی و بومی را داشته باشد.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین افزود: «در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات که مصوب شورای عالی فضای مجازی در شهریور 1399 است نیز جزو اقدامات کلانی که وزارت ارتباطات باید انجام دهد، موضوعات مرتبط با مدیریت خادم‌های نام دامنه ذکر شده است.»

خوانساری ضمن اشاره به این امر که خط و زبان فارسی یکی از موضوعات هویتی ایران است، اظهار داشت: «با وجود اینکه علاقه‌مندی تاریخی به مخازن ادبی و زبان فارسی زیاد است، اما متاسفانه بخشی از این میراث در فضای مجازی منتقل نمی‌شود و ممکن است به تدریج یک استحاله فرهنگی در استفاده از ابزارهایی که ما را به پهنه هویت فرهنگی‌مان متصل می‌کرده است، رخ دهد.»

بیشتر بخوانید: برخورد قضایی با ناشران اخبار کذب در فضای مجازی در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفت!

الزام به استفاده از دامنه دات ایران در سایت‌های دولتی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره الزام به استفاده از دامنه دات‌ ایران برای سایت‌های دولتی در کنار دات‌آی‌آر بیان داشت: «چنین تصمیم‌گیری‌هایی نیازمند پیش‌نیازهایی است که باید به تامین این پیش‌نیازها توجه کرد. این موضوع، ابزار خوبی برای ترویج زبان فارسی در حوزه اینترنت است و در حال حاضر هم ظرفیت‌های پایه‌ای خوبی شکل گرفته است.»

خوانساری در خصوص تجربه سایر کشورها در این موضوع عنوان داشت: «دولت‌های مختلف در خصوص این موضوع پشتیبانی‌های جالبی را دنبال می‌کنند. در چین، کلمه چین که به خط چینی نوشته می‌شود یا در مصر عبارت دات‌مصر پشتیبانی می‌شود. در فرانسه و اسپانیا نیز همین روندها برای ترویج فرهنگ و زبان به صورت آنلاین و تقویت هویت ملی وجود داشته است.»

دامنه دات ایران

بنابراین چنین برنامه‌هایی می‌تواند در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا تعداد فراوانی از افراد احتمالاً تمایلی به استفاده از زبان انگلیسی نداشته یا استفاده از زبان فارسی برای آن‌ها از سهولت بیشتری برخوردار است. در همین زمینه معاون وزیر ارتباطات، حمایت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی را از جمله الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات قلمداد کرده که نیازمند مشارکت هم‌زمان حاکمیت و نهادهای غیردولتی است.

وی در پایان، بهره‌گیری از تجربیات کشورهایی همچون هند، کره‌جنوبی، چین، مصر، اسپانیا و فرانسه در استفاده از نام‌های دامنه‌ بومی ‌(TLD) را مهم قلمداد کرد و درباره راهکارهای موجود نیز خاطرنشان کرد: «الزام استفاده از دامنه‌های اینترنتی فارسی برای وب‌سایت‌های دولتی، ایجاد انگیزه‌های مالی، افزایش آگاهی عمومی، ترویج و فرهنگ‌سازی مناسب می‌تواند نقش بسزایی در رواج استفاده از نام‌های دامنه بومی ایفا کند. در این میان، چنانچه مرکز ملی فضای مجازی نیز به تعریف نقش و تکلیفی برای دستگاه‌های متولی در این زمینه اعم از فنی، محتوایی و فرهنگی بپردازد، می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبتی در پاسخ‌های محیطی به استفاده از نام‌های دامنه بومی در کشور باشیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص الزام استفاده از دامنه دات ایران برای سایت‌های دولتی کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر