;
coinex

فرایند نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس با طرح نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس موافقت کرده تا شورای نگهبان نظارت بهتری بر فرآیند برگزاری انتخابات مجلس داشته باشند.

به گزارش تکراتو و به نقل خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان طی جلسه علنی نوبت عصر دیروز (یکشنبه 31 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 49 این طرح موافقت خود را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس تصویب شد

تصویب طرح نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس

طبق ماده 49 این طرح، متن زیر تحت عنوان ماده (67 مکرر) به قانون الحاق خواهد شد:

«ماده 67 مکرر- کلیه اعضای شعب ثبت‌نام و أخذ رأی و مجریان و ناظران و هیأت‌های اجرائی و نظارت و بازرسان، موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هریک از جرائم یا تخلفات موضوع این قانون در روز أخذ رأی مورد را به نماینده فرماندار، هیأت نظارت و مرجع قضائی ذی‌صلاح اطلاع دهند و موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه‌ مربوط رسیدگی شود.

عدم انجام این تکلیف از سوی اشخاص فوق جرم است و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

تبصره 1- چنانچه وقوع این جرائم موجب شود جریان انتخابات در یک یا چند شعبه‌ ثبت‌نام و أخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه‌ کلی انتخابات یا نتیجه آرای شعب مذکور مؤثر باشد، مراتب به قید فوریت توسط هیأت مرکزی نظارت به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

تبصره 2- شورای نگهبان می‌تواند فرآیندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و صحت انتخابات را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه رهگیری فراهم ‌کند.»

نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس

در ادامه همچنین نمایندگان با تصویب ماده 50 این طرح هم موافقت کردند. براساس ماده 50 این طرح، مواد (75)، (76)، (77)، (78)، (80)، (81)، (82)، (83) و (84) قانون حذف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تصویب طرح نظارت الکترونیکی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر