;
coinex

مدل هوش مصنوعی مولد Aurora رسما توسط اینتل معرفی شد

اینتل از مدل هوش مصنوعی مولد Aurora رونمایی کرد. اینتل نیز با این مدل هوش مصنوعی رسماً وارد رقابت با بزرگان دیگر شد.

مدل هوش مصنوعی مولد Aurora توسط اینتل معرفی شد. اینتل درحالی از این مدل هوش مصنوعی پرده برداشته که قرار است از آن در ابرکامپیوتر Aurora بهره ببرد تا بتواند با مدل هوش مصنوعی ChatGPT ساخته شده بدست OpenAI رقابت کند. طبق اعلام غول تراشه‌سازی جهان، هوش مصنوعی Aurora از 1 تریلیون پارامتر پشتیبانی می‌کند که درمقایسه با 175 میلیارد پارامتر GPT-3 بسیار عظیم‌تر است.

بیشتر بخوانید: برنده چینی نوبل ادبیات به استفاده از هوش مصنوعی اعتراف کرد!

مدل هوش مصنوعی مولد Aurora برای رقابت با OpenAI معرفی شد

ابرکامپیوتر Aurora که توانی معادل 2 اگزافلاپ ارائه می‌کند و از این حیث حتی قوی‌تر از ابرکامپیوتر فرانتیر خواهد بود، برای تأمین قدرت مدل هوش مصنوعی Aurora استفاده می‌شود. اینتل در رویداد ISC23 اعلام کرد که این مدل با متون عمومی، علمی، داده‌های علمی و کدهای مربوط به همین حوزه آموزش داده می‌شود.

مدل هوش مصنوعی Aurora صرفاً روی مباحث علمی تمرکز خواهد داشت و کاربردهای آن احتمالاً در حوزه‌های بیولوژی سیستم‌ها، تحقیقات سرطان، علوم اقلیمی، کیهان‌شناسی، مواد و شیمی پلیمر خواهد بود.

مدل هوش مصنوعی مولد Aurora برای رقابت با OpenAI معرفی شد

زیربنای مدل هوش مصنوعی Aurora کتابخانه‌های مگاترون و دیپ‌اسپید هستند. این مدل 1 تریلیون پارامتر خواهد داشت که 5.7 برابر بزرگ‌تر از GPT-3 محسوب می‌شود و می‌تواند هم‌رده با GPT-4 باشد؛ البته تعداد پارامترهای GPT-4 هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است. «ریک استیونز»، دستیار رئیس آزمایشگاه آرگون که ابرکامپیوتر اینتل در آن قرار خواهد گرفت، دراین‌باره می‌گوید:

هدف این پروژه استفاده از تمام پتانسیل ابرکامپیوتر Aurora به‌منظور ایجاد منبعی است که بتوان از آن برای پیشبرد [تحقیقات] علمی در آزمایشگاه‌های وزارت انرژی و در همکاری با سایرین استفاده کرد.

از زمان عرضه عمومی چت‌بات ChatGPT توسط OpenAI، بسیاری از شرکت‌ها توجه خود را به فناوری هوش مصنوعی مولد معطوف کرده‌اند و محصولات مختلفی را در این زمینه به‌وجود آورده‌اند.

حالا اینتل هم با تمرکز دوباره روی رایانش پرتوان (HPC) قصد ورود به این بازار را دارد، اما به‌جای عرضه محصولی برای مصرف عمومی، قصد دارد ابزاری را عرضه کند که بیشترین کاربرد را برای دانشمندان و محققان خواهد داشت و از این حیث می‌تواند به کمک مردم بیاید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص مدل هوش مصنوعی مولد Aurora چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر