;
coinex

احتمال اجرای طرح دستمزد منطقه‌ای برای کارگران در سال 1402

به گفته قشر کارگر، دستمزد 1402 پاسخگوی نیاز زندگی آن‌ها نبوده و حالا شایعاتی درباره طرح دستمزد منطقه‌ای از سوی برخی کارفرمایان و دولتی‌ها شکل گرفته است.

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، این روزها باتوجه به شکایات نمایندگان کارگران از کاهش قدرت خرید و ترمیم دستمزدها، شایعه اجرای طرح دستمزد منطقه‌ای بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. درواقع یکی دیگر از ترفندهای گمراه‌کننده که به ویژه کارفرمایان و نمایندگان آن‌ها بر آن تاکید می‌کنند، موضوع «دستمزد منطقه‌ای» بوده که البته امر ناشناخته‌ای در عرصه روابط کار جهانی به‌شمار نمی‌آید و در کشورهای دیگر هم تجربه شده است.

در همین زمینه در سال 1402 هم پس از تعیین مزد، انتقادهای بسیاری بر این موضوع شد که دستمزد کنونی پاسخگوی هزینه‌های کارگران نخواهد بود. بااین‌حال دولتی‌ها در شورای عالی کار با وعده کاهش تورم تصمیم خود را به کرسی نشاندند. هم‌اکنون باز هم نمایندگان کارگران بر این عقیده هستند که کاهش تورمی که از طرف دولت ادعا می‌شود تنها آمارسازی بوده و طرح مسئله مزد منطقه‌ای جهت انحراف توجه کارگران به شرایط معیشتی است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی، دولت‌ها معمولاً هرچند سال یکبار، سال پایه تورمی را دگرگون می‌کنند تا در این بازه زمانی نگاه مصرفی جامعه با تغییر روبرو شود و در نتیجه، به روزرسانی لازم است تا اعداد و ارقام مناسبت‌تر به‌دست آید. اما به این بهانه، امکان عددسازی و کاهش ارقام تاثیرگذار را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: سقف معافیت از مالیات بر حقوق 1402 اعلام شد

جزئیاتی از طرح دستمزد منطقه‌ای

«اکبر شوکت»، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در این زمینه بیان داشت: «مدعیان مزد منطقه‌ای معتقدند در شهرهای دورتر هزینه‌ها کم‌تر است پس باید حداقل حقوق نیز کم‌تر از کلان‌شهرها باشد، در حالی که طبق آمار بانک مرکزی، این نقاط نرخ بیکاری بیش‌تر و تورم بالاتری دارند که البته این فاصله در حد یک یا دو درصد می‌باشد.»

طرح دستمزد منطقه‌ای

وی در ادامه افزود: «اگر می‌خواهند مزد منطقه‌ای را اجرا کنند باید بالاتر از حداقل حقوق و بر اساس نرخ بیکاری مناطق مختلف کشور باشد.»

شوکت در پایان خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین مبنا در مزد منطقه‌ای این است که یک حداقل دستمزدی را مانند مزد تعیین شده در شورای عالی کار، در مزدهای منطقه‌ای به رسمیت بشناسند و در مناطق مختلف کشور بالاتر از آن حداقل دستمزد را به عنوان مزد منطقه‌ای مشخص نمایند. برای مثال در بوشهر به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد، کارگران رغبتی به کار کردن در این شهر را ندارند، لذا می‌بایست حداقل دستمزد این منطقه را مثلا به حدود 8 میلیون تومان افزایش دهند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح دستمزد منطقه‌ای برای کارگران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر