;
coinex

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو ؛ تبعات روش‌های عجیب فروش خودرو!

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو حواشی جدیدی در بازار خودرو ایجاد کرده است. پیش از این هم فروش کد ملی رایج شده بود.

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو با کنار گذاشتن طرح‌های خرید خودرو به‌صورت قرعه‌کشی، به روش جدیدی برای دلالان خودرو تبدیل شده است که از این طریق می‌توانند سودهای کلانی را به جیب بزنند. اصولاً طرح فروش حواله خودرو منجربه افزایش حضور دلالان در بازار خودرو شده بود که دولت می‌خواست با اجرایی کردن طرح نوبت‌دهی خرید خودرو کاری کند که بازار از این افراد به‌طور کلی پاک شود. اما ظاهراً موفق عمل نکرده و دلالان شروع به خرید و فروش امتیاز کارت ملی و گواهینامه با قیمت‌های بالا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:‌ با اجاره کد ملی خود برای خرید خودرو کسب درآمد کنید؛ 100 میلیون تومان برای کارت ملی هوشمند!

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو

پس از پایان کار سیستم قرعه‌کشی خودرو در اسفندماه ۱۴۰۱ و جایگزینی آن با سیستم نوبت‌دهی فروش خودرو، انتظار می‌رفت که در مدت زمان کوتاهی مسئله خرید و فروش حواله خودروهای داخلی به فراموشی سپرده شود. با این حال، به نظر می‌رسد که این روند تنها تغییر ظاهری یافته و به شکل دیگری در بازار خودرو جریان دارد.

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو
خرید گواهینامه برای ثبت نام خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با یک جستجو ساده در فضای اینترنت و اپلیکیشن‌های خرید و فروش، با آگهی‌های فروش کد ملی و گواهینامه جهت ثبت‌نام خودرو مواجه خواهید شد. به عنوان مثال در یکی از این آگهی‌ها متنی تحت عنوان فروش یک عدد گواهینامه و کد ملی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به همراه وکالت محضری و سفته جهت ضمانت، یا در آگهی دیگر متنی تحت‌عنوان فروش ۳ عدد کارت ملی مادران همراه با سفته و سیم‌کارت هر کدام به مبلغ ۲۹ میلیون تومان، نوشته شده است.

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو
فروش گواهینامه برای ثبت نام خودرو

این نوع آگهی‌ها در حالی منتشر شده‌اند که وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و سازمان حمایت، بارها اعلام کرده‌اند هرگونه خرید و فروش حواله و حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، غیرقانونی است. وزارت صمت در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود نداشته و شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کنند.

به عبارت ساده، هرگونه خرید و فروش حواله خودرو یا روش‌های انتقال مالکیت این چنینی غیرقانونی محسوب می‌شوند. در نظر داشته باشید که روند ثبت‌نام خودرو بر اساس کد ملی متقاضی صورت گرفته و فرد ثبت‌نام کننده تا ۴۸ ماه امکان خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز داخلی را نخواهد داشت.

خرید و فروش حواله یا گواهینامه جهت ثبت‌نام خودرو موجب می‌شود که خودروهای عرضه شده از طریق سامانه یکپارچه به دست مصرف‌کننده واقعی نرسد و از هدف وزارت صمت یعنی عرضه خودرو به افرادی که واقعاً محتاج داشتن یک وسیله نقلیه هستند، جلوگیری شود.

فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو
فروش گواهینامه برای ثبت نام خودرو

نکته جالب آن است که سیستم یکپارچه تخصیص خودرو با هدف حذف واسطه‌گری و کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودروی ایران راه‌اندازی شد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد تلاش سیاست‌گذاران بازار خودرو نتیجه لازم را نداشته و این سامانه به ابزاری جهت دلالی و واسطه‌گری تبدیل شده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فروش امتیاز گواهینامه برای ثبت نام خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    سلام کارت ملی ۳عدد ۲تا زن ۱مرد ۳تا گواهینامه ۲تا مرد ۱زن گواهینامه ویژه هست کارت مرزنشینی و کارت پایان خدمت ۲عدد و ۲تا سیمکارت که ۱کیش مال یکی از خانوم هاس و یکی دیگه ماله اقای که‌ گواهینامه ویژه دارد میفروشم فقط تماس یا اس 09382091213

    پاسخ

    منم گواهینامه ام رو میفروشم09361357058

    پاسخ

    منم‌امتیازگواهینامه‌میفروشم .استان‌فارس‌کازرون‌۰۹۳۶۴۶۷۳۱۰۲

    پاسخ

    ه‍ا هه ای ای دل غافل

    پاسخ

    یعنی ملت هنوز نفهمیدن داره چه بلای سرشون میاد ؟
    از آدم تا خاتم ۱۲۴ هزار رسول اومدن ولی معلوم شد آب در هاون کوفتند و رفتند

    پاسخ

    میدونی چراهمیشه مشکلات این مدلی پیش میره تواین کشور؟چون همیشه حاکم باروشهای غلط میخواد مشکلات رو حل کنه.تنها راه حل مشکل خودرو اینه ک مثه کل دنیا وقتی یه میلیون تقاضای خودرو هست به همون اندازه خودرو باشه.الان توی المان یه نفر ماشین بخواد تنهاکار اینه ک بره فروشگاه بخره.اما اینجا…

    پاسخ