جذاب‌ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی ؛ معرفی بهترین انیمه‌های جیبلی

سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی یکی از دلایل مشهور شدن این استودیوی بزرگ است. همین امر باعث می‌شود انیمه‌های این استودیو گیراتر و عمیق‌تر بنظر بیایند.

فیلم‌های استودیو جیبلی، که برخی از برترین انیمه‌های سینمایی به حساب می‌آیند، به‌طور عمده به‌عنوان انیمیشن‌هایی شناخته می‌شوند که به علت زیبایی زیاد مخاطبان غربی را به سمت انیمه جذب کرده‌اند. به راحتی می‌توان فهمید که علت این جذابیت چیست. این فیلم‌های جادویی هیچ محدودیتی ندارند و هرکدام از آنها به‌طور منحصربه‌فردی در دسته خود شاهکاری بی‌نظیر و دیدنی محسوب می‌شوند.

استودیو جیبوری (در ایران بیشتر شناخته شده با نام استودیو جیبلی) یک استودیوی پویانمایی مستقر در بخش کوگانی در منطقه تاما در توکیو پایتخت ژاپن است که بعد از موفقیت انیمیشن ناوسیکا از دره باد در ۱۹۸۴، در ژوئن ۱۹۸۵ توسط توکوما شوتن تأسیس شده‌است.

فیلم‌های استودیو جیبلی، همچون شاهکارهایی که بازدهی بالایی داشته‌اند، ویژگی‌های بی‌نظیری دارند که نقش مهمی در جذب مخاطبان و تبدیل شدن به فیلم‌های پرطرفدار ایفا کرده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • داستان‌های خلاقانه و بینشی
  • طراحی بصری بی‌نظیر
  • شخصیت‌های قوی و قابل هویت
  • هماهنگی بین داستان و موسیقی
  • پیام‌های اجتماعی و انسانی

بیشتر بخوانید: خوشمزه ترین غذا ها در انیمه های استودیو جیبلی

سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

زیباترین صحنه های انیمه های استودیو جیبلی

شما می‌توانید فهرست قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

مقالات مکمل:

فیلم‌های استودیو جیبلی نه تنها برخی از چشم‌نوازترین صحنه‌های انیمه را به نمایش می‌گذارند، بلکه حاوی پیام‌های عمیق عشق، از دست دادن و امید هستند. سال‌هاست که این فیلم‌ها مخاطبان را به دنیایی زیبا و منحصربه‌فرد منتقل کرده‌اند و در این مقاله ما برخی از نفس‌گیرترین و قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو Ghibli را به شما معرفی خواهیم کرد. در سال 2023 این استودیو نیز فیلم The Boy And The Heron را منتشر کرده است که توانسته به یکی از بهترین انیمه های سینمایی جدید تبدیل شود.

Castle in the Sky (1986) – Pazu’s Dead Father Guides Them to Safety

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

این انیمه میازاکی دو یتیم به نام‌های پازو و شیتا را دنبال می‌کند. در ابتدای فیلم مشخص شد که پدر فوت شده پازو به خاطر عکسش از جزیره پرنده افسانه‌ای لاپوتا مورد تمسخر قرار گرفته است. هیچ کس باور نمی‌کرد که این عکس واقعی است و پازو در غم خود مصمم است با پیدا کردن آن به همه ثابت کند که اشتباه می‌کنند. با این حال، در حالی که آنها در راه پیدا کردن این جزیره هستند، با طوفان مواجه می‌شوند.

پازو و شیتا با دولا، دزد دریایی که به دنبال گردنبند شیتا بود، معامله می‌کنند تا اجازه ورود به کشتی او را بگیرند. در حالی که آنها در کشتی هستند، توسط جالوت، یک کشتی هوایی نظامی مورد حمله قرار می‌گیرند. در نتیجه، پازو باید جفتشان را از منجلاب طوفان خارج کند. هنگامی که به نظر می‌رسد امید تقریباً از بین رفته، رعد و برقی زده می‌شود و پازو پدرش را در کشتی می‌بیند. روح پدر پازو این دو نفر را به سمت مکان امنی هدایت می‌کند و آنها سرانجام به لاپوتا می‌رسند.

Pom Poko (1994) – The Spirit Parade

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

پوم پوکو تانوکی، سگ‌های راکون ژاپنی را دنبال می‌کند که در فرهنگ عامه ژاپنی به عنوان نماد در نظر گرفته می‌شود. در مقایسه با دیگر موجودات در فولکلور ژاپنی، تانوکی به دلیل ماهیت اجتماعی که دارد، تهدیدی محسوب نمی‌شود. در پوم پوکو، گروهی از تانوکی‌ها تلاش‌های زیادی برای توقف توسعه صنعتی انجام می‌دهند.

تانوکی که متوجه می‌شود باید سریع عمل کند، تصمیم می‌گیرد یک رژه ارواح را هدایت کند تا مردم را متقاعد کرده که این شهر پر از روح است. نه تنها این سکانس از نظر بصری خیره کننده است، بلکه این صحنه نمایش دهنده جشن بزرگی از فرهنگ ژاپنی است. در حالی که انسان‌ها از رژه وحشت دارند، به سرعت فراموش می‌شود.

Kiki’s Delivery Service (1989) – Kiki Learns to Fly Again

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

سرویس تحویل کیکی به راحتی دلپذیرترین فیلم میازاکی است. خلاصه داستان درباره یک جادوگر جوان به نام کیکی است که با گربه‌اش جیجی راهی دنیا می‌شود. این دو در شهری به نام کوریکو مستقر می‌شوند، جایی که کیکی از توانایی پرواز خود برای باز کردن تجارت تحویل خود استفاده می‌کند.

علیرغم اینکه او در کارش شگفت‌انگیز است، او چندین بار در طول فیلم‌ سرکوب می‌شود که باعث شده کیکی به خودش و استعدادهایش شک کند. در نتیجه، کیکی توانایی پرواز خود را از دست می‌دهد و در افسردگی عمیقی فرو می‌رود.

وقتی کیکی نتواند جیجی، نزدیکترین همراهش را درک کند، اوضاع بدتر می‌شود. یک روز، او شاهد یک تصادف کشتی هوایی در تلویزیون است، جایی که دوست خوبش، تومبو، در هوا آویزان شده است. در یک سکانس زیبا، عزم کیکی برای نجات دوستش به او توانایی پرواز دوباره را می‌دهد و او دوباره متوجه هویتش می‌شود. این صحنه مضامین کلیدی دوران بلوغ را که سرویس تحویل کیکی ارائه می‌کند گرد هم می‌آورد و به مخاطب یادآوری می‌کند که هرگز از خودتان بودن دست نکشید.

The Secret World of Arrietty (2010) – Sho Sees Arrietty for the First Time

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

در The Secret World of Arrietty، یک فرد کوچک که با خانواده خود در دیوارهای خانه‌ی یک انسان زندگی می‌کند را نشان می‌دهد. این فیلم بر اساس رمانی به نام قرض گیرندگان، نوشته مری نورتون در سال ۱۹۵۲ ساخته شده است. آریتی با پسری به نام شو دوستی ایجاد می‌کند، علیرغم این واقعیت که خانواده‌اش به او هشدار می‌دهند که هرگز با انسان‌ها ارتباط برقرار نکند. در طول فیلم، آریتی خود را از شو در طول تعامل آنها پنهان نگه می‌دارد.

شو تلاش می‌کند آشپزخانه را با آشپزخانه‌ای از یک خانه عروسکی که انسان‌ها برای آنها ساخته‌اند جایگزین کند، اما این نکته باعث می‌شود که آنها بخواهند از خانه نقل مکان کنند.

Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) – Nausicaä’s Ultimate Sacrifice

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) – Nausicaä’s Ultimate Sacrifice

داستان ناوسیکا از دره باد، در دنیایی آخرالزمانی پس از انفجار هسته‌ای اتفاق می‌افتد و شاهزاده خانم ناوسیکا را دنبال می‌کند که باید با یک تهدید زیست‌محیطی که توسط پادشاهی تولمکیا ایجاد می‌شود، مقابله کند. تولمکیان جنین جنگجوی غول پیکر را حفاری کرده‌اند، یک سلاح زیستی انسان نما که در جنگ آخرالزمانی قبل از وقایع فیلم استفاده می‌شد. هدف آنها استفاده از جنگجوی غول پیکر برای از بین بردن جنگل سمی و کشتن موجودات داخل آن است.

Nausicaä مخالف برنامه‌های آنها است، زیرا معتقد است باید راهی وجود داشته باشد که انسان‌ها در هماهنگی با جنگل سمی و موجودات آن زندگی کنند. ناوسیکا با امتناع از اینکه جنگ آنها بشریت را از بین می‌برد، خود و یک بچه اهم را جلوی گله اهم می‌اندازد، جایی که در این روند می‌میرد. این سکانس یکی از خوشگل ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی است.

Spirited Away (2001) – Chihiro Is Reunited with Her Parents

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

در Spirited Away، چیهیرو و والدینش به کاوش در یک پارک متروکه‌ می‌پردازند. در آنجا، والدین او شروع به خوردن غذا در یک رستوران می‌کنند، که منجر به تبدیل آنها به یک خوک توسط جادوگر یوبابا می‌شود. چیهیرو در پارک به دام می‌افتد که مشخص می‌شود یک بعد روحی اتفاق افتاده که تحت کنترل یوبابا شکل گرفته است، و او کم کم فراموش می‌کند که کیست. او در آنجا با ارواح مختلف از جمله هاکو دوست می‌شود.

در پایان فیلم، چیهیرو در صورت تمایل به ترک، باید والدینش را شناسایی کند. او با موفقیت در آزمون، خود و والدینش را نجات می‌دهد، اما باید هاکو را پشت سر بگذارد. پدر و مادر او از این واقعیت که آنها را به خوک تبدیل کرده‌اند بی خبرند و گویی هیچ زمانی نگذشته است. آنها به سمت ماشین می‌روند و چیهیرو برای آخرین بار قبل از اینکه همه آنها را ترک کنند، نگاهی به شهربازی انداخت. از چهره‌ جیهیرو پیداست که او هرگز تجربیات با هاکو را فراموش نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های شبیه شهر اشباح + [حقایق پنهان انیمیشن spirited away]

Howl’s Moving Castle (2004) – Howl Takes Sophie to His Secret Garden

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
Howl’s Moving Castle (2004) – Howl Takes Sophie to His Secret Garden

قلعه متحرک هاول شاید رمانتیک‌ترین فیلم استودیو جیبلی باشد که بر اساس رمانی به همین نام در سال 1986 نوشته دایانا وین جونز ساخته شده است. داستان سوفی را دنبال می‌کند که توسط جادوگر زباله‌ها به یک پیرزن تبدیل شده است. این جادوگر به محبتی که هاول به او نشان می‌دهد حسادت می‌کند.

سوفی به دنبال یافتن جادوگر است، تا این نفرین برداشته شود، اما با هاول، کالسیفر و مارکل روبرو می‌شود. مانند بسیاری از فیلم‌های میازاکی، قلعه متحرک هاول بر جنگ و اثرات مضر آن تمرکز زیادی دارد. همانطور که سوفی با هاول زندگی می‌کند، این زوج به آرامی عاشق یکدیگر می‌شوند.

هاول برای غافلگیری او، سوفی را به باغ مخفی خود می‌برد، یکی از زیباترین مکان‌ها در تمام فیلم‌های استودیو جیبلی. در آنجا، هاول بیشتر در مورد دوران کودکی خود با سوفی صحبت می‌کند و با سوفی ارتباط عمیقی را تشکیل می‌دهد.

My Neighbor Totoro (1988) – Satsuki’s and Mei’s Flying Trip with Totoro

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
My Neighbor Totoro (1988) – Satsuki’s and Mei’s Flying Trip with Totoro

همسایه من توتورو فیلمی جذاب است که درباره دو خواهر جوان است که با ارواح جنگلی دوست می‌شوند. کوچکترین خواهر، می، علاقه مند به روح بزرگی می‌شود که او را توتورو می‌نامد و مشتاق است او را به خانواده خود نشان دهد. در حالی که او منتظر اتوبوس است، توتورو در کنار دو دختر جوان زیر باران ظاهر می‌شود و ساتسوکی چتر خود را به او هدیه می‌دهد. توتورو با اهدای آجیل و دانه به او پاسخ می‌دهد، که این دو مشتاقانه شروع به کاشت می‌کنند.

چند شب بعد، توتورو و ارواح دیگر دختران را در نیمه شب از خواب بیدار می‌کنند. آنها با هم در اطراف قطعه دانه‌ها می‌رقصند که بعدا به یک درخت غول پیکر تبدیل می‌شوند. برای جشن گرفتن، توتورو دختران را به یک ماجراجویی زیر نور ماه می‌برد. در این سکانس ما شاهد یک لحظه زیبا بین دو خواهر و توتورو هستیم که چگونه از آن لحظه دارند لذت می‌برند.

Grave of the Fireflies (1989) – Seita and Setsuko Reunite in the Afterlife

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

در مقایسه با دیگر فیلم‌های استودیو جیبلی، Grave of the Fireflies یکی از تاریک‌ترین فیلم‌ها است. این فیلم دارای یک داستان غم انگیز است که در شهر کوبه اتفاق می‌افتد، جایی که یک خواهر و برادر به نام‌های سیتا و ستسوکو در اواخر جنگ جهانی دوم یتیم می‌شوند. پس از مرگ مادرشان، این زوج باید یاد بگیرند که خودشان زنده بمانند، با وجود اینکه فقط 14 سال و چهار سال سن دارند. با پیشرفت فیلم، مبارزه خواهر و برادر به اوج ویرانگری می‌رسد و ستسوکو از گرسنگی می‌میرد.

Ponyo (2008) – Ponyo Hugs Sosuke

قشنگ ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی
نمایی از سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

پونیو تفسیری بسیار بی گناه‌تر از پری دریایی کوچک اثر هانس کریستین اندرسون است. داستان این فیلم در یک شهر کوچک ماهیگیری می‌گذرد، پونیو، ماهی قرمزی را دنبال می‌کند که مخفیانه از خانه دور می‌شود و سپس در یک ظرف شیشه‌ای به دام می‌افتد. او بعداً توسط سوسوکه نجات می‌یابد، که هنگام شکستن شیشه، انگشت خود را بر روی شیشه می‌برد که پونیو فوراً آن را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع: Movieweb.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *