بهترین کارگردان های انیمه ؛ از کونیهیکو ایکوهارا تا هایائو میازاکی

شاید بعضی از شما خوانندگان عزیز آشنایی با خالقان بهترین انیمه‌های جهان نداشته باشید. پس در کنار ما بمانید تا با بهترین کارگردان های انیمه آشنا شوید.

این کارگردانان انیمه وقت و تلاش زیادی را صرف ساختن بهترین انیمه های جهان و فیلم‌‌هایی می‌کنند که مخاطبان آن را دوست داشته باشند.

کارگردانان انیمه نقش بسیار حیاتی در تولید یک انیمه دارند. اگرچه نادرست است که فقط روی کارگردان در صحبت درباره کیفیت یک انیمه یا یک اثر سینمایی تمرکز کنیم، اما بدون شک نقش بسیار حیاتی در ایجاد آن دارند. نقش آن‌ها در رهبری و هدایت نمایش بسیار حیاتی و برجسته است. در نهایت، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که نمایشنامه چگونه باشد. تأثیر آن‌ها در یک انیمه بسیار قابل توجه است.

بهترین کارگردان های انیمه

شما می‌توانید فهرست برترین کارگردان های انیمه را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

بهترین کارگردان های انیمه
محبوب ترین کارگردان های انیمه

بعضی از کارگردانان واقعاً از همکاران خود برجسته‌تر هستند. امضای آن‌ها به قدری قوی است که توانایی پیشبردن روایت یک کارگردان مولف را دارد. جدا کردن آن‌ها از آثار شگفت انگیزی که ساخته‌اند غیرممکن است. به دلیل نقاط قوت کارگردانی و کیفیت کلی انیمه‌ای که تولید می‌کنند، از آن‌ها به عنوان یکی از بهترین‌های تمام دوران یاد می‌شود.

Kunihiko Ikuhara

بهترین کارگردان های انیمه
کارگردان های برتر انیمه

بیشتر طرفداران ممکن است کونیهیکو ایکوهارا را به عنوان کارگردان سریال “سیلور مون اس” (Sailor Moon S) بشناسند، اما بزرگترین دستاوردهای او، “دختر اتنا انقلابی” و “پنگوئن درام ماورو” هستند. هر دو این سریال‌ها از ابزار مشخص او در داستانگویی، نمادگذاری، به طور موثری استفاده می‌کنند. ایکوهارا عاشق تزریق معنا به انیمه‌ها است.

از شاهزادگان و گل‌ها در اوتنا تا دایره‌ها و سیب‌ها در ماوارو پنگوئن‌درام، او موضوعاتی را در لایه‌های فراگفتاری بررسی می‌کند، نه در سطح ظاهری.

این رویکرد همیشه به طور کامل عملی نمی‌شود. در برخی از اثرهای بعدی او مانند سارازانمای، این رویکرد واقع‌گرایانه ممکن است به آشوب بیفتد و از دست برود، اما بدون شک در سایر انیمه‌های او، بسیار برجسته است. کارگردانی ایکوهارا شیک، پیچیده و به شدت جالب است.

Shinichiro Watanabe

بهترین کارگردان های انیمه

بین محبوب‌ترین کارگردانان مدرن در این رشته، شینیچیرو واتانابه را می‌توان نام برد. آثار او شامل کابوی بیباپ، سامورایی شامپلو، کیدز آن دِ اسلوپ (Kids on the Slope) و اسپیس دندی است. مشخص‌ترین امضای او، استفاده از موسیقی در انیمه است. او موسیقی را به جلوی داستان می‌برد، به جای اینکه آن را در پس‌زمینه بگذارد.

اگر موسیقی در کابوی بیباپ و سامورایی شامپلو به این اندازه برجسته نبود، هر دو اثر محبوبیت خود را از دست می‌دادند. کیدز آن دِ اسلوپ و کارول و توزدی به طور صریح بر روی موسیقی تمرکز دارند. اگرچه انتهای دوره حرفه‌ای واتانابه ضعیف‌تر از ابتدای آن است، اما هیچ کارگردانی بهتر از وی در استفاده از موسیقی وجود ندارد.

Yoshiyuki Tomino

بهترین کارگردان های انیمه

یوشییوکی تومینو هنگام خلق و کارگردانی اثر بزرگ، (Mobile Suit Gundam)، دنیای انیمه را متحول کرد. این اثر، جامعه انیمه‌های علمی تخیلی را به لرزه درآورد. انیمه‌های مکا، با نگاهی ضد جنگ، عملکردهای غیرمنطقی و ناعادلانه انجام شده توسط افراد قدرتمند را به تصویر می‌کشند. پیشرفت انیمه‌های گاندام تا سال 2000 نشان داد که وی یک کارگردان پویا و نوآور است.

هر کارگردان بزرگی نمی‌‎تواند از “Mobile Suit Gundam” اصلی به (Turn A Gundam) تبدیل شود. عمق آثار او به گاندام محدود نشد. اثرهای دیگری مانند اسپیس راناوی ایدئون نشان داد که تعهد او نسبت به مقیاس، موضوعات و اقدامات در طول فرانچایزها تغییر نکرده. بدون تأثیر او، انیمه به طور قابل توجهی به یک رسانه متفاوت تبدیل خواهد شد.

Hideaki Anno

بهترین کارگردان های انیمه

آثار هیدئاکی آنو، بدون در نظر گرفتن تم کلی برخی از انیمه‌های برجسته او، نمایانگر عشق او به این رسانه هستند. نئون جنسیس اوانگلیون نگاهی درون‌گرایانه به تنهایی و کمبود شخصیت‌های داستان‌های انیمه‌ها است.

آنو با تماشای انیمه‌های تزوکا و همچنین مکاهای رباتیک سوپر روبات در دهه ۱۹۷۰ بزرگ شد. آثار او بر پایه سنت‌های این انیمه‌ها ساخته شده و آن‌ها را تکامل می‌دهد.

حتی در یک انیمه واقع گرایانه مانند وضعیت‌های او و او (His & Her Circumstances)، هر دو شخصیت‌های اصلی درباره احساسات خود و آنچه ممکن است به عنوان افراد ناقص داشته باشند، تامل می‌کنند.

Masaaki Yuasa

بهترین کارگردان های انیمه

ماساکی یواسا، یکی از فعال‌ترین و محبوب‌ترین کارگردانان دوران مدرن است. آثار او عجیب و جذاب هستند. فیلم اول او، (Mind Game)، یکی از بهترین فیلم‌های واقع‌گرایانه در این رسانه است، که نشان می‌دهد که صدای متمایز او همیشه بخشی از سبک کارگردانی او بوده است.

انیمه (Ping Pong: The Animation) بر اساس یک مانگا ساخته شده است، اما ارائه آن به اندازه کافی گویا است که بتوان آن را به عنوان یک اثر یواسا خواند.

تنوع وی در حفظ صدای خود، یکی از مهم‌ترین و قابل تحسین‌ترین ویژگی‌های یواسا است. یک کارگردان که می‌تواند از (Devilman Crybaby) تا (Kaiba) و (Keep Your Hands Off Eizouken) تنوع داشته باشد، دیدگاه متمایز او جلوتر از زمان خود است. طرفداران ده‌ها سال دیگر همچنان درباره آثار او صحبت خواهند کرد.

Isao Takahata

بهترین کارگردان های انیمه

ایسائو تاکاهاتا یکی از بهترین کارگردان های انیمه را بیشتر طرفداران به عنوان نیمه دیگر استودیو گیبلی می‌شناسند، اما او چیزی بیش از کارگردان فیلم‌های (گوره آتش‌ها) و (داستان شاهزاده کاگویا) است. پیش از تأسیس استودیو افسانه‌ای، تاکاهاتا یکی از کارگردانان مجرب بود که سبک لطیف و انسان‌گرایانه‌اش، برخی از بزرگترین انیمه‌ها، مانند (Heidi: Girl of the Alps) و (Anne of Green Gables) را خلق کرد.

او همچنین فیلم بزرگ سرزمین سلطان هوروس را کارگردانی کرد. می‌توان گفت که بدون تاکاهاتا، انیمه به این اندازه‌ موفق نبود. دستاوردهای فردی او و تأثیر او بر هایائو میازاکی منجر به ظهور بسیاری از استعدادهای بزرگ در سه دهه گذشته شد. هیچ کس به خوبی او، قادر به کارگردانی احساسات انسانی نیست.

Osamu Dezaki

بهترین کارگردان های انیمه

به استثنای انیمه‌های مکا، انیمه‌های دهه 1970 و 1980 تحت سلطه ملودرام‌های اوسامو دزاکی بود. گل رز ورسای، هدف به سمت ایس (Aim for Ace)، (Nobody’s Boy Remi) و جزیره گنج برخی از نمونه‌های برجسته از نوع درام او هستند. حتی به مانگای ورزشی افسانه‌ای فردا جو (Tomorrow’s Joe) نیز هنگامی که او آن را تطبیق داد، مقدار زیادی درام اضافه شد. بهترین بخش این است که کارگردانی او به اندازه کافی موثر بود.

این انیمه تا حدی طنز و کمدی بود، اما به اندازه‌ای نبود که از شدت درگیری‌های نمایش کاسته شود. قاب‌های ثابت او که با مداد حکاکی شده بودند، نمادین بودند. آن‌ها به درام و احساسات شخصیت‌ها تاکید می‌کردند و به تماشاگران اجازه می‌دادند تا در آن غرق شوند.

Mamoru Oshii

بهترین کارگردان های انیمه

مامورو اوشی یکی از بهترین کارگردان های انیمه تمام دوران است. همه آثار او به مضامین و تصاویری که برای او بسیار حیاتی هستند، بازمی‌گردند. اهمیتی ندارد که فیلمی که در حال کار بر روی آن است، اقتباسی باشد یا خیر، او نگاه خود و موضوعات خود را در آن وارد می‌کند.

تانک‌ها، آب بازتاب‌کننده و تفکراتی درباره متافیزیک و سیاست در فیلم‌هایی مانند “Urusei Yatsura: Beautiful Dream”، “Ghost in the Shell” و “Patlabor: The Movie” وجود دارند.

با وجود انعطاف‌ناپذیری نگاه او، آثار وی شگفت‌انگیز هستند. او می‌خواهد فیلم‌هایش تنها نظرات و موضوعات او را نمایش دهد. این ممکن است برای کارگردانان دیگر انیمه مخرب باشد، اما اوشی استعداد و هوش کافی دارد تا آن را عملی کند.

Satoshi Kon

بهترین کارگردان های انیمه

وقتی صحبت از خلاقیت او به میان می‌آید، ساتوشی کن یکی از بهترین کارگردان های انیمه ، هیچ رقیبی ندارد. همه آثار او به روانشناسی انسان می‌پردازند. او مفهوم‌هایی را که می‌توانند باعث جدایی روحی شوند، شامل مسائلی مانند تأثیر شهرت، حافظه و هنر، طبیعت نابودگر استرس و چشم‌انداز متحول رویاها، به تجلی می‌رساند.

بینندگان به جای اینکه مجبور باشند آن را احساس کنند، فرآیند تفکر شخصیت‌ها را می‌بینند. آثار او تأثیر بسیاری بر روی رسانه‌های دیگر گذاشته‌اند. فیلم‌های «قوی سیاه» و «آغاز» نیز از تأثیر کن الهام گرفته‌اند. او یک ذهن رویایی است که راه‌هایی برای تحقق بخشیدن به تخیل خود در صنعت کمیته محوری مانند انیمه پیدا کرده است. دیگر کسی مثل او وجود نخواهد داشت.

Hayao Miyazaki

بهترین کارگردان های انیمه

هایائو میازاکی یکی از محبوب‌ترین و بهترین کارگردان های انیمه است. طرفداران او اکثرا با تماشای انیمه‌هایی مانند خدمت‌رسانی کیکی، قلعه‌ی متحرک هاول و همسایه‌ی توتورو بزرگ شده‌اند.

فیلم‌های او بر ترویج موضوعات ضد جنگ تاکید می‌کنند، اعتبار و زیبایی طبیعت را به تصویر می‌کشند و در لحظات حیاتی زندگی کودکان، آن‌ها را به عنوان قهرمانان نشان می‌دهند. سبک او بسیار شفاف، جزئی و روان است. وقتی طرفداران به بزرگان تمام دوران فکر می‌کنند، میازاکی همیشه به عنوان بهترین‌ در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین کارگردان های انیمه سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *