;
coinex

ژنتیک آلرژی میراث نئاندرتال ها

ژنتیک آلرژی میراث نئاندرتال ها
ژنتیک آلرژی میراثی ست که ازنئاندرتال ها برای انسان های مدرن امروزی باقی مانده است.
سیستم دفاعی بدن میزبان تعداد زیادی از عوامل بیماری زاست. بدن انسان دربردارنده ی سه ژن مهم است که آنها را از دو گونه ی باستانی نئاندرتال ها و دنیسووا، به ارث برده است؛ که البته این دو گونه هزاران سال است که منقرض شده اند. یافته های اخیر که در ژورنال “ژنتیک انسان” منتشر شده است، به مجموعه ای از شواهد اصلاح نژاد میان انسان و دیگر گونه های قدیمی می پردازد. به نظر می رسد که انسان های مدرن به بهترین شکل از آن مبادلات ژنتیکی، خارج شده اند.
ژانت کلسو، متخصص ژنتیک تکاملی در موسسه ی مکس پلنک Max Plank در رشته ی انسان شناسی تکاملی و نویسنده ی ارشد این مقاله در این باره می گوید: “وقتی انسان های مدرن در تعامل با گونه های قدیمی باشند و با آنها پرورش یابند، بهترین ویژگی های گونه های قدیمی را دریافت می کنند.”
سه ژن مهمی که از گونه های قدیمی بازمانده اند یعنی ژنهای TLR1، TLR6 و TLR10، در واقع بخشی از ژنوم بوده که با پاسخ های اولیه ی سیستم دفاعی بدن در مقابله با باکتری های خارجی، در ارتباط هستند.
از زمان حیات هزاران ساله ی نئاندرتال ها و دنیسووا ها در محیط اوراسیا، و ظهور انسان های هوشمند (یا هوموساپینس که پایه های انسان های امروزی هستند)، سیستم دفاعی بدن از زمان کافی برای تطابق با محیط اطراف، از جمله عوامل بیماری زا، برخوردار بوده است. حفظ و پایداری این ژن ها، موجب تقویت و بهبود پاسخ های سیستم ایمنی بدن در انسان های مدرن شده است.
کلسو اضافه کرد: “انسان های امروزی می توانند بهترین تطابق ها در سیستم ایمنی را از جوامع دریافت یا جذب کنند.” اما ژنتیک آلرژی یکی از نقاط ضعف سیستم دفاعی تقویت شده محسوب می شود. این ژن ها، در واقع عامل ایجاد کننده ی پاسخ های بیش از حد از طرف سیستم دفاعی بدن هستند. عوال موجود در محیط اطراف که چمن و گرده هم از جمله ی آنها هستند، باعث به وجود آمدن آلرژی های بیشتری شدند. به عقیده ی ژانت کلسو، ژنتیک آلرژی انسان های امروزی، جنبه ی منفی این فرآیند بوده است.
مقایسه ی ژنتیک انسان های مدرن با نئاندردال ها و سایر گونه های باستانی، می تواند سرنخ هایی را در زمینه ی تکامل در اختیار دانشمندان قرار دهد.
اسوانته پابو، متخصص علوم ژنتیک تکاملی در موسسه ی مکس پلنک در رشته ی ژنتیک نئاندرتال ها می گوید: “بسیاری از این تغییرات می تواند توجیه کننده ی توانایی های انسان، مثل تولید مثل و گسترش آنها در سراسر زمین و یا سفر به ماه باشد. نئاندرتال ها و سایر گونه های منقرض شده، این توانایی ها را نداشتند.” اسوانته پابو عضوی از این تیم نبوده است.
انسانها همیشه در تعامل با نئاندرتال ها، ژن های خود را حفظ کرده اند؛ و به اعتقاد کلسو، این حقیقت که ما تعدادی از آنها را حفظ کرده ایم، برای انسان های مدرن بسیار مفید بوده است. این همچنین بیانگر این است که نئاندردال ها هرگز به کلی از زمین حذف نشده اند. نئاندردال ها در بخش کوچکی از همه ی ما زندگی می کنند. اگر به دنبال ژنتیک آلرژی خود هستید، درباره ی نئادرتال ها تحقیق کنید.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر