;
coinex

اختراعات مهمی که جهان را دگرگون کردند!

انسان‌ها موجوداتی با قدرت ابتکار و نوآوری نامحدود هستند و با وجود اختراعاتی که تاکنون ثبت شده اند، این امر کاملا بدیهی به نظر می رسد. در این مطلب با مهمترین اختراعات بشر آشنا خواهید شد. اختراعاتی که دنیا را دگرگون کرد.

در طول مدت زمانی که بشر بر روی این سیاره زندگی کرده (قدمت زمین ۴.۵ میلیارد سال است)، انسان های هوشمند با عمر ۲۰۰ هزار ساله به عنوان گونه ای جوان، اختراعاتی شگفت انگیز ثبت کردند که شاید در عصر خود و حتی عصر حاضر چیزی دور از انتظار بوده است و طبیعتا بدون این اختراعات زندگی کنونی ما به این صورت رقم نمی خورد.

مهمترین اختراعات بشر

اختراعات زیادی از ایجاد اولین ابزار تیز و برنده برای شکار تا عرضه ی رل هایی برای توسعه ی سفر به مریخ و اینترنتی که هم اکنون نیاز جدایی ناپذیر بشر شده، همه و همه با چند پیشرفت کلیدی به عنوان انقلابی بزرگ صورت گرفته اند. در اینجا مهم ترین اختراعات بشر در همه ی ادوار را برگزیدیم و به عنوان اختراعات مهم بشر که جهان را دگرگون کردند، ارائه می کنیم. با تکراتو همراه باشید.

.

چرخ

قبل از اختراع چرخ در ۳۵۰۰ قبل از میلاد، انسان ها به شدت در وسایلی که بتوانند برای حمل و نقل زمینی از آن استفاده کنند، محدود بودند.

قبل از اختراع چرخ در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد، انسان ها به شدت در وسایلی که بتوانند برای حمل و نقل زمینی از آن استفاده کنند، محدود بودند. اینطور که به نظر می رسد خود چرخ سخت ترین بخش “اختراع چرخ” نبوده است. با توجه به گفته ی دیوید آنتونی، استاد انسان شناسی در کالج هارتویک، “هنگامی که زمان اتصال یک پلتفرم غیر متحرک به یک سیلندر آلیاژ فرار رسیده بود، همه چیز باید ماهرانه صورت می گرفت.”

به گفته ی آنتونی، “این کانسپت چرخ و محور، حرکتی تکان دهنده و ارزشمند بود. اما ساخت آن هم بسیار سخت بود. به طور مثال، این حفره های موجود در مرکز چرخ ها و محورهای ثابت انتهای آن باید کاملا گرد و صاف باشند. اندازه ی این محور نیز فاکتوری بسیار مهم بود و به عنوان تثبیت کننده ای داخل این حفره بود که نباید خیلی محکم و نباید خیلی شل متصل می شد.”

انجام کاری بزرگ و سخت مستلزم زمان زیادی هم بود و بالاخره چرخ دستی های چرخ دار برای حمل و نقل کالا به بازار و همچنین تسهیل رفت و آمد مردم به مزارع کشاورزی و برای تجارت، روانه ی بازار شد. چرخ ها در جهت دهی به زندگی ما نقش بسزایی داشتند و هم اکنون هم در بسیاری از ضروریات زندگی از ساعت ها گرفته تا وسایل نقلیه و توربین ها و … حضور دارند.

.

میخ

شاید بدون وجود میخ، تمدن و فرهنگ شهرنشینی اصلا شکل نمی گرفت.

میخ را باید در زمره مهمترین اختراعات انسان قلمداد کرد؛ اما چرا؟ شاید بدون وجود میخ، تمدن و فرهنگ شهرنشینی اصلا شکل نمی گرفت. این اختراع کلیدی به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل به دوره ی روم باستان و زمانی که انسان ها به این توانایی دست یافته بودند که مهره ریزی کنند و فلز را شکل بدهند، باز می گردد. پیش از این سازه های چوبی به شکلی ساخته می شدند که بتوان آنها را به هم پیچ کرد و د رکنار یکدیگر نگه داشت که کاری بسیار سخت و زمانبر بود و جدا از این موضوع فاقد مقاومت کافی در برابر شرایط جوی نامناسب بود.

با توجه به گزارش دانشگاه ورمونت، تا سال ۱۷۹۰ و اوایل ۱۸۰۰، میخ های آهنگری شده مورد استفاده قرار می گرفت. در حقیقت آهنی به شکل مربع را چکش خواری می کردند و ۴ طرف آن را به صورت چهاروجهی با نوکی تیز تبدیل می کردند. در همین دوره بود که به تدریج ماشین های سازنده ی میخ وارد بازار شدند. تکنولوژی برای پیشرفته ساختن میخ ادامه یافت تا اینکه هنری بسمر فرایند تولید انبوه فولاد از آهن را توسعه بخشید و میخ های آهنی سال قبل به تدریج جای خود را به فولاد آهن دادند و با این پیشرفت چشمگیر تا سال ۱۸۸۶، ده درصد از میخ های ایالات متحده از سیم فولاد نرم ساخته شدند. تا سال ۱۹۱۳، نود درصد از میخ های تولید شده در ایالات متحده، سیم فولاد بودند.

در همین حال و با دستیابی به این حد از پیشرفت در صنعت میخ، پیچ به عنوان یک وسیله ی قدرتمندتر ولی سختتر توسط دانشمند یونانی ارشمیدس در قرن سوم قبل از میلاد اختراع شد.

.

قطب نما

دریانوردان باستان با ستاره ها جهت حرکت خود را مشخص می کردند ولی این روش در طول روز و یا شب های ابری پاسخگو نبود

دریانوردان باستان با ستاره ها جهت حرکت خود را مشخص می کردند ولی این روش در طول روز و یا شب های ابری پاسخگو نبود و بنابراین سفر دریایی بلندمدت و دور از خشکی خطرناک و ناامن بود.

چینی ها اولین قطب نما را در بازه ی بین قرن نهم و یازدهم اختراع کردند. این قطب نما از آهنربا، یک سنگ آهن مغناطیسی و مشخصه های جذابی ساخته شد و به همین دلیل هم ساخت آن قرن ها به طول انجامید. تصویری که مشاهده می کنید اولین مدل از یک قطب نمای باستانی چینی مربوط به سلسله ی Han است که به نظر شبیه به ملاقه ای است که از آهنربای جلا داده شده ساخته شده است.

خیلی زود این تکنولوژی از طریق روابط دریایی به اروپایی ها و اعراب هم منتقل شد. این قطب نما به دریانوردان این امکان را داد تا با خیال آسوده به سفرهای دریایی طولانی مدت بپردازند و تجارت دریایی را افزایش دهند و در نهایت  دوران جدیدی را پایه گذاری کرد تا اینکه جاهای ناشناخته ی بسیاری کشف شوند.

.

دستگاه چاپ

دستگاه چاپ در سال ۱۴۴۰ توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی اختراع شد.

دستگاه چاپ در سال ۱۴۴۰ توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی اختراع شد. کلید توسعه ی این دستگاه قالب دستی بود، روش قالب ریزی دستی که امکان ساخت سریع تعداد زیادی از انواع فلز متحرک را فراهم کرد. با وجود اینکه قبل از او مخترعین چینی و کره ای نوع متحرکی از فلز را توسعه داده بودند، اما این گوتنبرگ بود که برای اولین بار فرایندی مکانیزه شده را ایجاد کرد که جوهر را از این قطعه ی متحرک به کاغذ می رساند. با این فرایند،سرعت چاپ کتاب افزایش یافت و بنابراین منجر به انتشار سریع و گسترده ی دانش برای اولین بار در تاریخ زندگی بشریت شد. تا سال ۱۵۰۰ حدود بیست میلیون جلد کتاب چاپ شد.

.

موتور درون سوز

در این موتورها احتراق سوخت گاز دما بالایی منتشر می کند که با گسترش این گاز، نیرویی به پیستون وارد می کند و آن را حرکت می دهد.

در این موتورها احتراق سوخت، گاز دما بالایی منتشر می کند که با گسترش این گاز، نیرویی به پیستون وارد می کند و آن را حرکت می دهد. بنابراین موتورهای احتراق، انرژی شیمیایی را به کار مکانیکی تبدیل می کنند. ده ها مهندس و بسیاری از دانشمندان در طراحی موتور درون سوز شرکت داشتند که در اصل در نیمه دوم قرن نوزدهم بود که این موتور درون سوز شکل مدرنی به خود گرفت و بشریت وارد عصر صنعت شد. توسعه ی این موتور منجر به اختراع ماشین آلات بسیاری از جمله اتومبیل های مدرن و هواپیما شد.

در تصویر بالا مراحل عملکرد این موتور درون سوز به تصویر کشیده شده است. این مراحل عبارتند از:

۱)مرحله مکش – هوا و سوخت به داخل کشیده می شوند.

۲)مرحله فشرده سازی- بخار حاصل از احتراق (سوخت) فشرده و مشتعل می شوند.

۳)مرحله توان- با مشتعل شدن سوخت و وارد کردن فشار از جابن بخار حاصل از آن، پیستون به سمت داخل فشار داده می شود و بدین ترتیب انرژی دستگاه تامین می شود.

۴)مرحله تخلیه- خروجی (دود) به بیرون تخلیه می شود.

.

تلفن

اگرچه چندین مخترع بر روی انتقال صدای الکترونیکی کار کردند و در این زمینه پیشگام بودند ولی در نهایت الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که در سال ۱۸۷۶ پتنت اختراع تلفن برقی را برای خود ثبت کرد.

اگرچه چندین مخترع بر روی انتقال صدای الکترونیکی کار کردند و در این زمینه پیشگام بودند ولی در نهایت الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که در سال ۱۸۷۶ پتنت اختراع تلفن برقی را برای خود ثبت کرد. پتنت او را در تصویر بالا مشاهده می کنید.

با توجه به گزارش PBS، آموزش به افراد ناشنوا و همچنین ملاقات با مادر کم شنوایش الهام بخش این اختراع بود. او اولین تلفن را “ماشین سخنران الکتریکی” نامگذاری کرد.

این اختراع به سرعت گسترده شد و انقلابی در کسب و کار جهانی ارتباطات ایجاد کرد. هنگامی که بل در ۲ آگوست یال ۱۹۲۲ درگذشت، خدمات تلفن ایالات متحده به احترام او یک دقیقه متوقف شد. تلفن را باید در لیست مهمترین اختراعات جهان قرار داد.

.

لامپ رشته ای

تا قبل از اختراع این محصول، بهره وری محدود به ساعات روز می شد.

تا قبل از اختراع این محصول، بهره وری محدود به ساعات روز می شد. لامپ های رشته ای تحولی عظیم در زندگی ما به وجود آوردند و در حقیقت برای ما این امکان را فراهم کردند تا به هنگام شب هم بتوانیم به فعالیت های خود ادامه دهیم. به گفته ی مورخان، عده ی زیادی از مردم در اختراع لامپ های رشته ای در قرن هجدهم سهیم بودند؛ اما توماس ادیسون به عنوان مخترعی پیشگام بود چراکه او برای اولین بار یک سیستم روشنایی کاملا کاربردی شامل ژنراتور و سیم کشی و همچنین یک لامپ کربن رشته ای مانند آنچه که در تصویر مشاهده می کنید، در سال ۱۸۷۹ ایجاد کرد.

این اختراع مقدمه ای برای معرفی برق در سراسر خانه ها در جهان غرب بود و بدین صورت تغییر غیر منتظره ای در الگوهای خواب مردم هم ایجاد کرد. تا قبل از آن به هنگام تاریکی مردم می خوابیدند و به هنگام روشن شدن از خواب برمی خواستند، با اختراع لامپ و روشنایی مردم توانستند فعالیت خود را به هنگام شب هم داشته باشند و در نهایت با اختصاص ۷ تا ۸ ساعت برای خواب شب زندگی ایده آلی برای خود رقم بزنند.

.

پنی سیلین

پنی سیلین یکی از مهم ترین کشفیات بشر در طول تاریخ بوده است.

پنی سیلین یکی از مهم ترین کشفیات بشر در طول تاریخ بوده است. در سال ۱۹۲۸، دانشمند اسکاتلندی به نام الکساندر فلمینگ یه طور تصادفی در آزمایشگاه خود با موردی مواجه شد که در نهایت منجر به کشف پنی سیلین شد. او متوجه شد که نمونه ی موجود در یک ظرف پتری (ظرفی آزمایشگاهی برای کشت باکتری) آزمایشگاه که به طور تصادفی نیمه باز بوده کپک زده است. این دانشمند با بررسی قسمت های کپک زده متوجه شد که باکتری ها در آن قسمت کشته شده اند و با مطالعات و تحقیقات بعدی به این نتیجه رسید که کپک توانسته باکتری حاصل از فعالیت قارچی به نام پنیسیلیوم را از بین ببرد و دو دهه بعد شیمیدان ها از خالص سازی آن دارویی به نام پنی سیلین را توسعه دادند که می تواند با تعداد زیادی از عفونت های باکتریایی در انسان مبارزه می کند بدون اینکه صدمه ای به بدن انسان وارد کند.

سال ۱۹۴۴ تولید پنی سیلین به صورت انبوه آغاز شد. با توجه به مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ در مجله ی برررسی های بالینی و ایمونولوژی منتشر شد گفته شد که از هر ده نفر یک نفر به این آنتی بیوتیک واکنش آلرژیک نشان دادند.

.

اینترنت

سیستمی جهانی که شبکه های کامپیوتری جهان را به هم متصل می کند به عنوان اینترنت شناخته شده است

این اختراع بشر که هم اکنون همه ما با آن سروکار داریم به معرفی نیازی ندارد: سیستمی جهانی که شبکه های کامپیوتری جهان را به هم متصل می کند و به عنوان اینترنت شناخته شده است، توسط میلیاردها انسان در سراسر جهان استفاده می شود. بدون شک اینترنت یکی از نهمترین اختراعات بشر است.

افراد بی شماری در توسعه ی اینترنت شرکت داشته اند اما کسی که اغلب به عنوان مخترع آن شناخته شده است دانشمند کامپیوتری به نام لارنس رابرتز است. در سال ۱۹۶۰ تیمی از دانشمندان کامپیوتری که در پروژه ی مرتبط به وزارت دفاع ایالات متحده به نام آرپا (ARPA) کار می کردند، شبکه ارتباطاتی را ایجاد کردند که کامپیوترهای این آژانس را به یکدیگر متصل نمود و آن را ARPANET نامگذاری کردند. در حقیقت این سیستم از روش انتقال داده به نام “packet switching” استفاده می کرد که رابرتز به عنوان یکی از اعضای این تیم، در کارهای قبلی خود بر روی آن کار کرده بود. ARPANET گسترده شد و به اینترنت امروزی تبدیل شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: livescience


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر