;
coinex

کاهش هزینه ماموریت‌های فضایی با ماهواره‌هایی به اندازه یک کف دست !

کاهش هزینه ماموریت‌های فضایی با ماهواره‌هایی به اندازه یک کف دست!

کاهش هزینه ماموریت‌های فضایی با ماهواره‌هایی به اندازه یک کف دست

مهندسان دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU)، یک نمونه اولیه از ماهواره‌ای کوچک به اندازه کف دست را توسعه داده‌اند که به کاهش هزینه‌های هنگفت ماموریت‌های فضایی کمک می‌کند.

این تیم تحقیقاتی معتقدند که ماهواره کوچک ” SunCube FemtoSat ” روزی به یک پلت فرم کاملا ارزان تبدیل شده و هزینه‌های ماموریت‌های فضایی را کاهش ‌خواهد داد.

یکی از محققان این پژوهش به نام تانگا به همراه یک تیم از مهندسان کارشناسی و کارشناسی ارشد دو سال را صرف ایجاد این ماهواره مکعبی 3 سانتی‌متری کردند.

راه‌اندازی و تکمیل ماهواره‌های بزرگ در حدود 60000 تا 70000 دلار در هر کیلو هزینه داشته که این میزان بسیار سنگین است.

به گفته تیم تحقیقاتی ASU ، هزینه‌های گران قیمت ساخت و راه اندازی این فضاپیماها، موسسات آموزشی را از ساختن آنها بازمی‌دارد. در مقایسه با دهها هزار دلار مورد نیاز در هر کیلو برای راه اندازی ماهواره های بزرگ، هزینه ساخت و راه اندازی برای SunCube FemtoSat و ارسال آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در حدود 1000دلار و 3000 دلار برای پرواز آن به مدار پایین زمین خواهد بود.

محققان برای ساخت این ماهواره‌های کوچک از قطعات الکترونیکی موجود استفاده می‌کنند به همین دلیل هزینه ساخت آنها بسیار پایین است.

محققان بر این باورند که این ماهواره‌های مکعبی کوچک در آینده اکتشافات فضایی، از اکتشافات مریخ تا ردیابی سیارکهایی که به صورت بالقوه کره زمین را تهدید می‌کنند، نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

به گفته محققان این پژوهش، این اختراع هوشمندانه می‌تواند به ساخت تعداد زیادی از ماهواره‌های مینیاتوری منجر شود.

.

.

منبع: isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر