;
coinex

بیل گیتس راه مبارزه با بیماری مالاریا را اصلاح ژنتیکی پشه ها می داند

بیل گیتس راه مبارزه با بیماری مالاریا را اصلاح ژنتیکی پشه ها می داند

بیل گیتس امروز در مصاحبه با بلومبرگ، استفاده از یک ابزار قدرتمند و بحث برانگیز برای اصلاح ژنتیکی پشه ها را، راه مبارزه با بیماری مالاریا معرفی کرد.

تعدادی از دانشمندان با اصلاح نژادی پشه هایی ایجاد کرده اند که یا نابارور هستد و یا در برابر انگل مالاریا مقاومند. این پشه ها با ابزاری به نام CRISPR ایجاد شده اند که برای برش و چسباندن ژنتیک بکار می رود و امکانی فراهم می کند تا محققان DNA پشه ها را اصلاح کنند. در چندین مورد، محققان تکنولوژی مرتبطی، موسوم به gen drive را بکار بسته اند که به واسطه ی آن می توان اطمینان حاصل کرد که صفات ژنتیکی ایجاد شده توسط دانشمندان، اغلب به نسل های بعدی انتقال می یابد. این ابزار که به طور موثر از شکل طبیعی DNA شناسایی و جدا می شود، هنگامی که به فرزندان انتقال یابد، به سرعت نسل پشه ها را در برابر مالاریا مقاوم می سازد. این چیزی است که گیتس می گوید می تواند سلاحی قدرتمند در برابر بیماری مالاریا باشد.

موسس مایکروسافت در مصاحبه ای در کنفرانس میکروبیولوژی بوستون بیان کرد:” من فکر می کنم  gen drives در طول سه تا پنج ساله آینده به فرم بسیار مفیدی، توسعه خواهد یافت. این روش، یک ابزار کلیدی برای کاهش مرگ و میر ناشی از مالاریا خواهد بود.”

مالاریا که از طریق نیش پشه ی آنوفل گسترش می یابد، با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 200 میلیون نفر را آلوده و نزدیک به 500000 نفر که بیشتر کودک هستند، از بین خواهد برد. به همین دلیل بنیاد بیل و ملیندا گیتس، سال ها برای مبارزه با این بیماری تلاش می کنند، آنها در سال 2014 نیز 150 میلیون دلار برای تولید واکسن این بیماری کمک هزینه پرداخت کرده اند.

اگر gen drives همانطور که انتظار می رود، به خوبی عمل کند، می تواند به یکی از موثرترین ابزار برای مبارزه با بیماری مالاریا و همچنین دیگر بیماری های عفونی این چنینی مثل زیکا، بدل شود. اما قدرت خام این تکنولوژی، نگرانی های جدیدی را نیز ایجاد می کند. هر گونه عوارض جانبی غیر منتظره در گونه های حشرات، بین مردم و اکوسیستم ها، واقعیتی است که در ارگانیسم های اصلاح ژنتیکی محتمل است.

با توجه به قابلیت های CRISPR و gen drives، جمعیت کثیری از سیاست گذاران و دانشمندان بر روی محدودیت های استفاده از این تکنولوژی با رویکردهای جدید، تحقیق می کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: theverge


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر