;
coinex

بازی ایرانی هی تاکسی ، تجربه مسافرکشی با سیستم عامل اندروید

بازی ایرانی هی تاکسی ، تجربه مسافرکشی با اندروید

تقریبا همه ما تجربه استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی را داشته ایم. همچنین با معضلات و مشکلاتی که این قشر زحمتکش و همیشه معترض داشته اند آشنایی داریم. بازی ایرانی هی تاکسی در سبک رانر (Runner) برای سیستم عامل اندروید بوده که حال و هوای این شغل را برای بازیکن شبیه سازی می کند.

بازی ایرانی هی تاکسی | منوی اصلی

بازی ایرانی هی تاکسی توسط شرکت گلیم گیمز ساخته شده است. این شرکت که در سال 1392 تاسیس شده ساخت بازی موفق “موتوری” را در رزومه کاری خود دارد. هدف اصلی این بازی استفاده از خرده فرهنگ قشر رانندگان تاکسی و استفاده طنرآمیز از روش برخورد آنها با قوانین اجتماعی و انسانی است.

این بازی در دو نسخه فوتبالی و عادی عرضه شده است. نسخه فوتبالی پولی بوده و نسخه عادی رایگان. در این نوشته ما به بررسی نسخه عادی این بازی ایرانی می پردازیم.

گرافیک بازی ایرانی هی تاکسی

این بازی از خودروهای موجود در سطح شهرهای ایران بهره می برد. ماشین ها به شکل کارتونی طراحی شده اند و به همین دلیل شاهد جزئیات زیادی از آنها نیستیم. خیایانها نیز دارای طراحی زیبا بوده و یاد آور خیابانهای منطقه های مرکزی و جنوبی شهر تهران و پیاده رو های سنگ فرش شده آن است.

هی تاکسی | نمای خیابان

 

 

شخصیت های یازی نیز بسیار جالب و خنده دار طراحی شده اند. این شخصیت ها نیز عابران پیاده در داخل شهر را تداعی می کنند. پیرمرد عصا بدست، پسر بچه، زن چادری و دختر مانتو پوش نیز از عابران این بازی هستند.

هی تاکسی | دختران شیک پوش و لوس

 

اشیا موجود در خیابان نیز با همان روش کارتونی طراحی شده است و موانعی از قبیل سرعت گیر های سفید و زرد، چاله های نسبتا” عمیق و چراغ های راهنمایی و رانندگی حس بسیار آشنایی از خیابان های سطح شهر را به بازیکن انتقال می دهد.

هی تاکسی | طراحی موانع خیابان، سرعت گیرهای آشنا زرد و سفید

 

 

یکی از نقاط  ضعف این بازی استفاده از رنگ با شدت کم در طراحی اشیا پس زمینه خیابان از جمله مغازه ها و فروشگاه ها بوده که در صورت استفاده از شدت بیشتر برای اشیا بازی بسیار چشم نواز تر می شد. طراحی منوی اصلی بازی نیز با بی حوصله صورت گرفته و گرافیک آن در حد سایر قسمتهای بازی نمی باشد. در کل بازی از گرافیک نرمی برخوردار بوده و جابجایی خودرو در بین خطوط خیابان بدون پرش است.

روند بازی

بازی با فشردن و نگه داشتن دکمه استارت بر روی صفحه شروع می گردد. ماشین با کمی مکث روشن شده و با دکمه های گاز و ترمز قابل کنترل است. در قسمت بالای صفحه نیز نمایی از وضعیت کلی ماشین به نمایش در می آید. در این بخش چهار المان اصلی موتور، لنت، لاستیک و شمع وجود دارد که با استفاده از ماشین و حرکت کردن در خیابان بسته به نوع رانندگی و توجه به چاله ها و سرعت گیرها و گاز دادن و ترمز کردن مستهلک می شوند.

هی تاکسی | شروع بازی با فشردن دکمه استارت ماشین

 

 

برای اینکه وضعیت ماشین دوباره به حالت اولیه و تعمیر کامل برگردد لازم است که با لمس دکمه “نو کردن” و پرداخت هزینه لازم آنها را تعمیر کرد. همچنین عامل بسیار حیاتی بوق نیز به شکل یک دکمه بر روی صفحه موجود بوده و با استفاده از آن دیالوگ های جالبی شنیده می شود.

هی تاکسی | پیزرن چاق ، نمونه ای از مسافران

 

 

هدف این بازی حرکت در سطح خیابان های شهر و سوار کردن مسافرانی است که در گوشه و کنار خیابان منتظر ایستاده اند. هر ماشین قادر به سوار نمودن 4 مسافر همز مان بوده و می بایست مسافران را به مقصد برساند. در ازای رساندن هر مسافر و پیاده نمودن وی در محل موردنظر مبلغی به عنوان کرایه از مسافر ها دریافت شده و به حساب بازیکن واریز می شود.

هی تاکسی | منطقه بوق زدن ممنوع ، پسر با کتونی زرنگی

البته قوانینی نیز برای بازی وجود دارند. مسافران پیر لایی کشین و سرعت زیاد رفتن و عدم توجه به قوانین را دوست نداشته و در صورت ادامه از کرایه پرداختی کم می کنند. ولی در مورد مسافران جوان این مسئله برعکس است.

هی تاکسی | احترام به چراغ های رنگی راهنمایی و رانندگی

 

 

عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی نیز در بازی ایرانی هی تاکسی برای بازیکن مسئله ساز است. با بوق زدن در مکانها بوق زدن ممنوع و یا عبور از چراغ قرمز بازیکن جریمه شده و از حساب وی مبلغی کسر می گردد. در صورت برخورد با خودروهای عبوری که آنها نیز بسیار جالب بوده و شامل خودرو هایی از جمله خودروی معروف نیسان آبی می شوند باعث اتمام بازی و پیاده شدن تمامی مسافران میگردد.

ماموریتهای ویژه

در کنار هدف اصلی بازی یعنی سوار کردن مسافران و پیاده کردن آنها در مکانهای مورد نظرشان تعدادی ماموریت فرعی نیز وجود دارند. این ماموریتها شامل کارهای جانبی مانند به تعداد مشخص بوق زدن، سوار کردن تعداد معینی مسافر، انداختن خط ترمز به مسافت مشخص و یا لایی کشیدن و در چاله افتادن ها می باشد. این ماموریت ها تاثیری در روند اصلی بازی ندارند ولی باعث جذابیت بیشتر آن می شوند.

ماشین ها

با بازی کردن و جمع کردن سکه بازیکن قادر به خرید ماشین های جدید، بهینه سازی و تقویت و یا تغییر شکل ظاهری آنها می گردد. ماشین های این بازی شامل همان ماشین هایی است که در آن قسمت از مناطق بیشتر دیده شده و یا کاربری تاکسی دارند. این ماشین ها همانطور که در خیابان ها می بینیم در دو نوع شخصی و تاکسی نیز وجود دارند.

هی تاکسی | تعدادی از ماشین های قابل خرید در بازی ایرانی هی تاکسی

 

 

پراید تاکسی، پراید شخصی، پژو 405 تاکسی، پژو 405 شخصی، سمند تاکسی، پیکان شخصی، پژو 206 شخصی، ال 90 شخصی،  ون سبز رنگ تاکسی، تویوتا کمری تاکسی و رنو مگان شخصی ماشین های قابل خرید در این بازی هستند. نکته جالب توجه وجود پیکان نارنجی تاکسی خاطره انگیز به عنوان یکی از ماشین های قابل خرید در این بازی است.

راننده ها

هرکدام از راننده های ایین بازی شناسنامه و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. با شروع بازی برای اولین باز کاراکتر “اصغر” به عنوان پیش فرض برای بازیکن انتخاب می شود. اصغر با موهای ژولیده و سیگار گوشه لب 48 سال سن داشته و در ماشین خود زندگی می کنند. وی کمترین مهارت را در رانندگی دارد. کاراکتر بعدی حشمت با 40 سال سن با ریش و موهای کوتاه است که در جنوب تهران زندگی می کند. جعفر 34 ساله که در محله آذریها زندگی می کند و سبیل، ته ریش و پشت موهای وی از خصوصیات ظاهری جذاب وی است. جعفر فارسی را با لهجه غلیظ آذری صحبت می کند.

هی تاکسی | راننده های این بازی به ترتیب از بالا چپ اصغر، حشمت، جعفر پایین آقای قربانی و آناهیتا

آناهیتا با چشمان روشن و آرایش غلیط خود 25 سال سن داشته و مهارت رانندگی وی در حد جعفر است. آخرین راننده نیز آقای قربانی است که با 45 سال سن در بلوار معلم زندگی می کند. ریش پرفسوری و عینک بزرگ وی را به معلمان و دبیران مدارس شبیه کرده است.

شخصی سازی ها

در بازی ایرانی هی تاکسی ، بازیکن قادر به انتخاب آهنگ پس زمینه بازی نیز هست. با انتخاب منوی نوار کاست بازیکن می توان از بین 16 موزیک مختلف که عموما” مربوط به قشر خاص جنوب شهر و سبک خاص مویقی آن است، یکی را انتخاب نماید.. صدای بوق نیز یکی از موارد قابل تغییر در این بازی است. بوق در انواع مختلفی از قبیل بوق سواری معمولی، بوق دوچرخه ای، بوق شیپوری قدیمی،  کامیونی، پلیسی و … وجود دارد.

هی تاکسی | منوی اصلی شخصی سازی

در قسمت ماشین های من نیز بازیکن می توان دست به تغییرات ظاهری در قسمت های سپر، بال عقب و لاستیک زده و خودروی خود را اسپرت نماید. هرچه ماشین بازیکن جذاب تر و پیشرفته تر باشد، مبلغ کرایه دریافتی نیز بیشتر است.

صداگذاری و موزیک

یک از بخشهای جالب بازی ایرانی هی تاکسی،صدا گذاری جذاب و سرگرم کننده آن است. این کار که در تیم گلیم گیمز بر عهده حمیدرضا نیکوفر بوده با استفاده از المان های فیلمفارسی و فرهنگ قشر متوسط و متوسط رو به پایین جامعه توانسته به یکی از جذاب ترین بخشهای بازی تبدیل گردد. هر کدام از شخصیتها و در موقعیتهای متفاوت از تکه کلام هایی با لهجه مخصوص استفاده می کنند که بر زیبایی بازی می افزاید.

بطور مثال هنگام نگه داشتن استارت ماشین و پس از روشن شدن آن راننده مسافرکش جملاتی نظیر “ مرامتو عشقه! ” یا “ ناز نفست قناری! ” استفاده می کند. هر کدارم از مسافرانی نیز که در خیابان وجود دارند با لهجه خاص خود و تکه کلام های تیپ شخصیت خاص خود درخواست تاکسی کرده و یا هنگام پیاده شدن تشکر می کنند.

از نمونه های جذاب این گویش ها می توان به تفاوت لهجه دختر آرایش کرده که با ناز و عشوه تاکسی را صدا می زند و یا لوتی سیبیل کلفت که با صدای بم این کار را انجام می دهد و صدای لرزان پیرمرد و پیرزن اشاره کرد.

در صورتیکه برای مسافرانی که در خیابان مشغول حرکت هستند بوق بزنیم، آنها نیز در پاسخ جواب های جالبی را به راننده تحویل می دهند. از ” انگل اجتماع ” ، ” نکبت ” و ” ایکبیری ” دختر طناز و جواب ” هرچی گفتی خودتی! ” راننده گرفته تا ” هررررر… مگه کوری؟ ” لوتی و ” وای ننه! باطری قلبم در اومد! ” پیرزن.

در هنگام سوار کردن مسافر نیز دیالوگ های آشنای ” پول خورد ندارما! گفته باشم ” و یا ” بدو افسر اومد! ” توسط راننده ادا می شود. از دیگر دیالوگهای راننده میتوان به “ عمو مگه عاشقی؟ ” در هنگام تصادف و یا ” عمرمون پشت این چراغا تلف شد! ” هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز  و ” تو بنویس. منکه ندارم بدم! ” هنگام جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

البته این جملات در هنگامی که راننده دیگری را انتخاب کنیم کمی فرق می کند. به طور مثال آناهیتا در پشت چراق قرمز می گوید: ” پوستم چروک شد تو این چراغ قرمزا! ” یا در هنگام استارت زدن و روشن شدن ماشین عبارت ” خودروی ملی ، افتخار ملی! “را به زبان می آورد. تلفظ جمله “ ناز نفست قناری! ” با لهجه آذری جعفر نیز بسیار جالب از کار در آمده است.

هی تاکسی | رتبه بندی آنلاین بازی ایرانی هی تاکسی

 

 

برای بازی ایرانی هی تاکسی رتبه بندی آن لاین نیز وجود داشته و بازیکن می تواند نمره و رتبه شخصی خود را در بین دیگر بازیکنان این بازی ایرانی دیده و به رقابت با آنها بپردازد. این بازی دارای بخش پرداخت درون برنامه ای بوده و بازیکن می تواند با این روش پرداخت ماشینها و شخصیتها و شخصی سازی های موجود را زودتر خریداری نماید. به روزرسانی های این بازی نیز بطورر مرتب ارائه شده و به حل کردن مشکات و ایرادات کوچک بازی و همچنین اضافه کردن امکانات جدید به بازی می پردازند.

در مجموع این بازی ایرانی هی تاکسی بازی جالبی از آب درآمده و می تواند لحظاتی شاد را با استفاده از تکه هایی که راننده ها و عابران بین همدیگر رد و بدل می کنند بوجود آورد.

این بازی اندرویدی ایرانی بیش از 1.000.000 با دانلود در کافه بازار توانسته نظر بازیکنان بازی های اندرویدی گوشی های هوشنمد همراه را جلب کند.

“خوش بگذره مسافر کش!”

نام بازی : هی تاکسی

شرکت سازنده : گلیم گیم

سیستم عامل : اندروید

درجه سنی : 3+

سبک : Runner

تکسکور (امتیاز تکرا) : 7/10

منبع : تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر