;
coinex

جت جنگی سوپر اسپرت پاگانی هوایرا BC ، وارث خلف پاگانی زوندا

پاگانی هوایرا BC

پاگانی هوایرا BC

کمپانی خودرو سازی پاگانی (Pagani Automobili S.p.A) یکی از مشهور ترین نام ها در عرصه خودرو های  فوق اسپرت و خاص به حساب می آید.

خودرو سازی پاگانی | نماد شرکت

 

این کمپانی ایتالیایی در کنار رقبای هم ملیتی خود از جمله لامبورگینی (Lamborghini) ، فراری (Ferrari) و مازراتی (Maserati) و رقیبان سر سختی همچون بوگاتی (Bugatti) فرانسوی ، مک لارن (McLaren) بریتانیایی ، کوئنیگ زگ (Koenigsegg) سوئدی چند سالی است به تولید هیولا هایی چهار چرخ مشغول هستند.

خودرو سازی پاگانی | هوراچیو پاگانی موسس شرکت پاگانی

 

این شرکت در سال 1992 میلادی توسط هوراچیو  پاگانی (Horacio Pagani) آرژانتینی الاصل در ایتالیا تاسیس شد. هوراچیو  پاگانی خود از مهندسین شرکت لامبورگینی بود. وی سابقه سال ها همکاری با این شرکت در زمینه طراحی و تولید کامپوزیت های بدنه خودرو های لامبورگینی را داشت.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی زوندا C12 سال 1999

 

در سال 1999 شرکت پاگانی با معرفی سوپر اسپرت پاگانی زوندا (Pagani Zonda) در نمایش خودرو های ژنو ورود خود را به دنیای خودرو های سوپر اسپرت اعلام کرد. پاگانی زوندا در سه مدل 12 سیلندر با حجم موتورهای 6 لیتری، 7 لیتری و 7.3 لیتری با کد C12 ارائه شد.

 

خودرو سازی پاگانی | موتور 12 سیلندر AMG شرکت مرسدس بنز

 

این هیولای اهل شهر مودنا (Modena) ایتالیا با بهره گیری از موتورهای AMG شرکت مرسدس بنز (Mercedes Benz) آلمان با قدرتی معادل 389 اسب بخار ، در 4.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسید و در نهایت به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست می یافت. این خودرو که تا سال 2011 تولید می شد قیمتی نزدیک به 2 میلیون دلار (معادل 7 میلیارد تومان) داشت.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا 2011

 

 

در سال 2011 شرکت پاگانی مدل جدید خود با نام هوایرا را به بازار عرضه کرد. هوایرا با موتور 6 لیتری 12 سیلندر خورجینی توربو و توان خروجی بیش از 700 اسب بخار به بازار عرضه شد. این خودرو با گیربکس 7 دنده ترتیبی (Sequential) خود در کمتر از 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت 330 کیلومتر در ساعت می رسید.

پاگانی هوایرا بی. سی ، آخرین محصول کمپانی پاگانی

 

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC

 

در ماه سپتامبر 2016 و در نمایشگاه بین المللی خودرو جنو، شرکت پاگانی آخرین مدل از خودروی هوایرا را با نام هوایرا بی. سی. (Pagani Huayra BC) درم عرض نمایش گذاشت. کد بی. سی. که در انتهای نام این مدل آمده بود از نام  بنی کایولا (Benny Caiola) گرفته شده بود.

خودرو سازی پاگانی | بنی کایولا (سمت چپ) و هوراچیو پاگانی

 

بنی کایولا کلکسیونر مشهور خودرو های فراری بود که به گفته هوراچیو پاگانی آنقدر بر وی تاثیر گذاشته بود که آخرین ابر خودروی خود را به نام وی نام گذاری کرد. بنی که در سال 2010 در سن 79 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت اولین کسی بود که تحت تاثیر قابلیت های خودروی تولید شرکت پاگانی قرار گرفت و اولین مشتری بود که یک دستگاه از خودروی تولید پاگانی زوندا c12  را خریداری نمود.

حال می پردازیم به معرفی و بررسی مشخصات فنی و ظاهری پاگانی هوایرا BC

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای جلویی

 

بر اساس اعلام شرکت پاگانی این خودرو پیشرفته ترین و مدرن ترین خودروی تولید این شرکت تا به امروز بوده است. این مدل تنها یک فیس لیفت (Face Lift) یا اعمال تغییرات ظاهری کوچک نبوده است. تمالی قطعات و اجزای این ماشین دستخوش تغییرات گوچک و بزرگی شده اند و مسیر شرکت را برای تولید خودرو های آینده به نمایش می گذارند.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای جانبی

 

تغییرات شرکت پاگانی در این ماشین همه در یک جهت اعمال شدند. ساخت خودرویی بسیار سبک با قابلیتهای فنی بسیار بالا همراه با راحتی سرنشینان که تجربه رانندگی شیرین و مفرح و فوق راحت در یک ابر خودرو را همراه با آخرین تکنولوژی های روز برای آنها به همراه آورد.

پاگانی هوایرا بی. سی. | نمای پشتی

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای عقبی

موتور

موتور پاگانی هوایرا یک موتور 12 سیلندر خورجینی با سیستم توربوی دویل است که توسط شرکت ای. ام. جی مرسدس بنز (Mercedes Benz AMG) بطور اختصاصی برای این خودرو ساخته شده است. این موتور توانایی آزاد کردن 750 اسب بخار در دور موتور 6200 rpm را دارد. این موتور با 36 سوپاپ 5980 سی سی حجم دارد و آرایش سیلندرها به صورت 60 درجه است.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای موتور 6 لیتری خورجینی 12 سیلندر

 

گشتاور تولیدی نیز عدد فوق العاده 1000 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4000 rpm آزاد می گردد. مجموعه اگزوز اختصاصی این خودرو نیز با طراحی فوق العاده خود صدا بسیار دلنشین را تولید می کند. همچنین در ساخت مجموعه موتور و اگزوز از موادی مانند تیتانیوم استفاده شده که بیشترین کارایی را برای ایجاد توازن میان وزن و مقاومت دارند.

حداکثر سرعت هوایرا بی. سی چیزی در حدود 240 مایل بر ساعت معادل 390 کیلومتر بر ساعت بوده و این جت جنگی با استفاده از گیربکس فوق پیشرفته 7 سرعته خود در عرض تنها 2.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.

گیربکس

قدرت فوق العاده این خودرو موتور عقب توسط سیستم انتقال قدرت پیشترفته 7 سرعته اتوما تیک/دستی به چرخهای عقب منتقل می گردد. گیربکس AMT یا Automated Manual Transmision این خودرو که توسط کمپانی انگلیسی Xtrac ساخته شده با استفاده از نسل جدیدی از الیاف کربن طراحی شده و تعویض دنده ها با دقت فوق العاده انتجام می پذیرد.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، طراحی زیبای دسته دنده

 

این سیستم جدید شرکت پاگانی قابلیتی به مراتب بیشتر از جدیدترین نسل سیستم تعویض دنده دو کلاچه مورد استفاده در خودروهای دیگر را دارد.

شاسی و سیستم تعلیق

شاسی ابر خودروی پاگانی هوایرا بی. سی از ترکیبات آلیاژهای سبک و مقاوم کربن و تیتانیوم ساخته شده است. سیستم تعلیق خودرو نیز با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها بازطراحی شده و با استفاده از آلیاژهای آلومینیوم سبک تر و مقاوم تر شده است و در مجموع وزن خودرو را به وزن ایده آل 1218 کیلوگرم رسانده است.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، شاسی سبک

 

این تغییرات سیستم تعلیق هوایرا بی. سی را 25% سبک تر از نسل قبل خود یعنی پاگانی هوایرا کوپه کرده است.

سیستم ترمز و چرخها

برای کنترل همچین هیولای افسار گسیخته ای شرکت پاگانی از شرکت معتبر برمبو (Brembo) کمک گرفته است. دیسک های ترمز هوایرا بی. سی از جنس کربن-سرامیک توسط شرکت برمبو ساخته شده اند. این دیسکهای 38 سانتی متری (برابر با اندازه رینگ خودروی رنو مگان) در قسمت جلویی خودرو 6 پیستون و در عقب 4 پیستون دارند.

سیستم ESP یا کنترل کنترل الکترونیک پایداری نیز توسط شرکت با سابقه بوش (Bosche) ساخته شده و کمک شایانی با راحتی حرکت این ابر خودرو می نماید.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، تایهای پیرلی و سیستم ترمز برمبو

 

تایرهای مدل PZero شرکت تایر سازی ایتالیایی پیرلی (Pirelli) با سایز 255/30ZR20 در جلو و سایز فوق العاده پهن 355/25ZR21 در عقب خودرو را بر روی زمین نگه می دارند. این تایرها با تکنولوژی برتر خود قابلیت چسبندگی بیشتری به زمین داشته و کنترل راحت تری را برای خودرو به ارمغان می آورند. رینگها نیز با استفاده از آلیاژهای آلومینیوم فورج کاری شده ساخته شده اند که در کنار سبکی مقاومت بسیار زیادی نیز دارند.

بدنه

در خودرو های سوپر اسپرت آئرودینامیک بدنه از مهمترین نکات برای رسیدن به بیشترین توانایی های خودرو به حساب می آید. طراحی بد بدنه می تواند توانایی های قوی ترین موتور و بهترین گیربکس را کاهش داده و باعث افت کارایی کلی خودرو شود. هوراچیو پاگانی در خودروی هوایرا بی. سی. با ایجاد تغییراتی در بدنه هوایرا کوپه و آزمایش های متعدد در تونل باد با استفاده از تجربیات جیان پائولو دالارا (Gian Paolo Dallara) تاجر و موسس شرکت دالارا موتور اسپورت (Dallara Motor Sport) با استفاده از الیاف کربن بیشینه نیروی رو به پایین (Down force) ممکن را در این خودرو بدست آورده است.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، بدنه سبک خودرو

 

به این منظور بدنه و شاسی پاگانی هوایرا بی. سی بطور کامل مورد طراحی مجدد قرار گرفته و تنها نقطه مشترک آن با نسل قبلی خود هوایرا کوپه سقف آن می باشد.

کابین

داخل کابین هوایرا بی. سی. به منظور کاهش هرچه بیشتر وزن با استفاده از الیاف فیبر کربن و چرم و جیر طراحی و ساخته شده است. کابین خودرو در مجموع مانند کابین خودرو هایی سوپر اسپرت در این سطح بوده ترکیب دو رنگ دودی و قرمز حس وحشی بودن را القا می کند. غربیلک فرمان نیز به منظور چسبندگی بیشتر با جیر پوشیده شده است.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای داخل کابین

 

کنترلر های روی فرمان نیز به راحتی قابل دسترس بوده و راننده را از برداشتن بیش از حد دست ها از روی فرمان برای دسترسی به تنظیمات کنسول وسط بی نیاز می کند. دسته دنده و نگهدارنده آن نیز بسیار زیبا و کاربردی و متفاوت طراحی شده است. پشت آمپر نیز با استفاده از 5 قسمت دایره شکل مجزا ساخته شده که با ظاهر خروجی های سیستم تهویه هوای خودرو هماهنگ است.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، نمای داخل کابین

 

نشستن در کابین پاگانی هوایرا بی. سی بیش از اینکه به راننده حس رانندگی با یک خودرو را بدهد، تجربه نشستن در یک جت جنگی یا خودرویی در فیلم های علمی – تخیلی  را داده و با اعمال فشار نزدیک به 2 جی در حین شروع به حرکت تجربه ای نزدیک به پرواز را به راننده القا می کند.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا BC ، جتی جنگی برای آینده

 

در مجموع این هیولای 2.5 میلیون دلاری (9 میلیارد تومانی) توانست علاوه بر جلب نظر منتقدان و رانندگان حرفه ای مسیر آینده شرکت پاگانی را برای همگان ترسیم کند و نشان دهد که پاگانی خودرو سازی است که با تحقیق و پژوهش مداوم درصدد است با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز ابر خودرو هایی را تولید نماید که لرزه بر اندام هر تولید کننده خودرو سوپر اسپرت دیگری بیاندازد.

خودرو سازی پاگانی | پاگانی هوایرا در بازی Need For Speed : Rivals

 

در پایان لازم به ذکر است که خودرو های شرکت پاکانی همراه خودرو های شرکت های مک لارن، لامبورگینی و فراری و بوگاتی پای ثابت بازی های معتبر ماشین سوازی از جمله سری بسیار موفق و قدیمی عطش سرعت (Need For Speed) شرکت EA Sport و فورتزا (Forza) شرکت Microsoft بوده و به نظر می رسد که تا مدتها خواهد بود.

منابع:

تکرا

وب سایت رسمی شرکت پاگانی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر