;
coinex

میتسوبیشی لنسر ، معرفی و بررسی دو مدل میتسوبیشی عرضه شده توسط آرین موتور پویا

میتسوبیشی لنسر

 

شرکت میتسوبیشی موتورز ( Mitsubishi Motors Corporation ) شرکتی است ژاپنی که دفتر مرکزی آن واقع در شهر توکیو واقع شده است. این شرکت خودرو سازی که ششمین خودرو ساز بزرگ ژاپن و شانزدهمین خودرو ساز بزرگ جهان می باشد، فعالیت خود را از اواخر دهه 1910 میلادی شروع کرده است. از جمله مدلهای تولیدی این شرکت می توان به خودروی میتسوبیشی تیپ A تولید شده در سال 1917 و میتسوبیشی PX33 محصول سال 1937 میلادی اشاره کرد.

اولین تولیدات شرکت میتسوبیشی موتورز | سمت چپ مدل Type A ساخت سال 1917 ، سمت چپ مدل PX33 تولید سال 1937

میتسوبیشی به معنای سه لوزی (الماس) میباشد. گروه میتسوبیشی (به ژاپنی: 三菱グループ) مجموعه‌ای از شرکتهایی است که تحت نام این نشان ژاپنی فعالیت می‌کنند. شرکت میتسوبیشی در ابتدا به عنوان شرکت حمل و نقل توسط (Yataro Iwasaki (۱۸۳۴-۱۸۸۵ در سال ۱۸۷۰ تاسیس شد. فعالیتهای میتسوبیشی در عرصه‌های مختلف از جمله :خودروسازی، هواپیماسازی، بانکداری، صنایع اتمی، الکترونیک، بازرگانی و…جریان دارد. خودروهای این شرکت دارای شهرت جهانی است و مدل لنسر، مدل پاجرو و مدل گالانت آن مشخص و شناخته شده تر از بقیه هستند. در طول جنگ جهانی دوم، هواپیماهای میتسوبیشی زیر نظر Jiro Horikoshi ساخته می‌شود.

نماد شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن

خودرو های این شرکت همراه با آزادسازی ورود خودروهای جدید در دهه 1990 میلادی به بازارهای ایران راه پیدا کردند. از نمونه این خودروها میتوان به میتسوبیشی لنسر ( Mitsubishi Lancer ) و میتسوبیشی ( Mitsubishi Galant ) اشاره کرد که در کنار خودروهایی مانند تویوتا کرولا، هیوندای سیویک، هیوندای آکورد، دائوو سی یلو و … ظاهر خیابان های تهران را تغییر داده و رنگ و لعابی تازه به آن دادند.

خودروی میتسوبیشی لنسر ( Mitsubishi Lancer ) یکی از خودروهای محبوب این شرکت بوده که از سال 1973 در خط تولید قرار دارد. در ابتدا و تا سال 1991 میلادی مدل های لنسر در کلاس بدنه کامپکت کوچک ( کلاس خودروهایی نظیر هیوندای i20 و MG 3) تولید و به بازار عرضه میشد. اما از سال 1991 به بعد بدنه این خودرو تغییر کرد و خودروی لنسر در کلاس کامپکت ( کلاس خودروهایی مانند کیا ریو) تولید شد. خودروی مورد بحث ما در این نوشته نسل هفتم این خودرو می باشد. این خودرو با نامهای مختلفی از جمله میسوبیشی گالانت فورتیس ( Mitsubishi Galant Fortis ) در کشور ژاپن، میتسوبیشی لنسر فورتیس ( Mitsubishi Lancer Fortis ) در کشور تایوان و پروتون اینسپیرا ( Proton Inspira ) در کشور مالزی به بازار ارائه شده است.

چهار نسل مختلف از خودروی میتسوییشی لنسر | بالا چپ دهه 1970 ، پایین چپ دهه 1980 ، بالا راست اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ، پایین راست اواسط دهه 1990

 

این خودرو با موتورهای مختلفی به بازار عرضه میگردد. از جمله این موتورها میتوان به موتورهای 1600 سی سی ، 1800 سی سی ، 2000 سی سی و 2400 سی سی اشاره کرد. از بین این موتورهای تنهای موتورهای 1600 سی سی و 1800 سی سی در بازار ایران عرضه می گردند.

در راستای توسعه فعالیتهای اقتصادی گروه تجاری میتسوبیشی موتورز ( Mitsubishi Motors Corporation ) و پس از مذاکرات بعمل آمده در سال 1389 با این شرکت به منظور واردات خودروهای سواری، شرکت آرین موتور پویا ( سهامی خاص ) با بهره گیری ازمنابع مالی لازم، نیروهای متخصص و استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی نسبت به اخذ نمایندگی رسمی شرکت میتسوبیشی موتورز در سال 1390 اقدام نمود و به تبع آن زیر ساختهای لازم در حوزه های فروش و خدمات پس از فروش به منظور استفاده مشتری ایرانی از تکنولوژی، امنیت و رفاه خودروهای این برند تجاری معتبر ژاپنی با سابقه درخشان در ایران در مرحله اول ایجاد گردید و بومی سازی این تکنولوژی جز چشم انداز فعالیتهای شرکت در آینده قرارگرفت .
در سال 1391 و پس از توسعه فعالیتهای شرکت با اخذ مجوزهای لازم، خودروی (ASX (4WD بعنوان خودرویی دوستدار محیط زیست، کم مصرف و بعنوان اولین مدل از خودروهای تحت پوشش شرکت در بازار ایران عرضه گردید. در حال حاضر این شرکت بر اساس رویکرد مشتری مداری و با استفاده از تجارب سهامداران، شرکای تجاری، نمایندگی ها و پرسنل متعهد و متخصص خود تلاش می نماید، گامی استوار و پیوسته را تا تبدیل شدن به الگویی داخلی و فرامرزی در صنعت خودرو بردارد .

حال میپردازیم به بررسی مشخصات فنی این خودرو.

بدنه و طراحی ظاهری خودروی میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی های لنسر موجود در ایران در هر دو مدل 1600 سی سی و 1800 سی سی ، 4570 میلیمتر طول، 1760 عرض و 1480 میلیمتر ارتفاع دارد. وزن این خودرو نیز معادل 1350 کیلوگرم در مدل 1800 سی سی و 1250 کیلوگرم در مدل 1600 سی سی  اعلام شده است. چراغهای جلویی زنون بوده و قابلیت چرخش در راستای مسیر حرکت و گردش فرمان (Adaptive Front Lighting System) را دارد.

میتسوبیشی لنسر | نمای جلویی

سیستم های شستشوی چراغهای جلو، تنظیم اتوماتیک ارتفاع و روشن شدن خودکار چراغ های جلویی ، چراغ ترمز بر LED در قسمت عقب از دیگر امکانات این خودرو بحساب می آیند. طراحی ظاهری جسورانه نبوده و طراحی بصورت بسیار محتاطانه انجام شده است. اما جلوپنچره بزرگ این خودرو در مدل فول 1800 اندکی جسارت در طراحی را به نمایش میگذارد. با وجود قدیمی بودن فرم طراحی ظاهر میتسوبیشی لنسر، این خودرو هنوز هم زیبایی همراه با سادگی خود را دارد. تایرهای این خودرو در مدل 1800 سی سی در 214/45/18 بوده که ظاهری عضلانی و جسور را برای خودرو به ارمغان می آورد. تایرهای مورد استفاده در مدل 1600 سی سی تیپ 2 نیز با سایز 205/55/16 تجهیز شده اند.

موتور ، گیربکس و سیستم تعلیق

این خودرو در دو تیپ مختلف به بازار ایران عرضه میشود. موتور 1600 سی سی این خودرو که به نام میتسوبیشی لنسر تیپ 2 شناخته می شود، دارای 16 سوپاپ بوده و توانایی تولید 117 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 rpm را داشته که به چرخ های جلویی منتقل می گردد. این موتور توانایی تولید گشتاوری معادل 154 نیوتون متر را داشته که در دور موتور 4000 rpm در اختیار راننده قرار می گیرد. این اعداد در مدل 1800 سی سی بیشتر بوده و قدرت تولیدی موتور برابر با 140 اسب بخار و گشتاور تولیدی معادل 176 نیوتون متر در دور موتور 4200 حاصل می شود.

میتسوبیشی لنسر | نمای عقبی

قدرت تولیدی توسط موتور نیز با استفاده از گیربکس شش سرعته CVT – INVECS-III در مدل 1600 سی سی و چهارسرعته INVECS-II به چرخهای جلو منتقل می گردد. اهرمهای تعویض دنده پشت فرمان نیز قابلیت تعویض دنده بصورت دستی را به راننده می دهد. سیستم تعلیق این خودرو نیز مک فرسون استرات در جلو و اتصال چندگانه در چرخ های عقبی است.

مینسوبیشی لنسر 1600 در عرض 11.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در مورد مدل 1800 سی سی نیز این اعداد به 11 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می کند.

سیستم ایمنی و ترمز

میتسوبیشی لنتر در مدل فول خود دارای 7 کیسه هوا بوده که 2 ایربگ در جلو و 2 ایربگ جانبی برای سرنیشنان جلو، 2 ایربگ پرده ای و 1 عدد ایربگ زانویی برای راننده وظیفه محافظت از سرنشینان را به عهده دارند. در مدل 1600 سی سی تیپ 2 تنها 2 ایربگ برای سرنشینان جلو وجود دارد. ترمزهای مدل 1800 سی سی نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی(در مدل 1600 سی سی کفشکی) بوده که مجهز به سیستم ضد قفل ( ABS ) ، سیستم کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) می باشد. سیستم ایموبیلایزر یا ضد سرقت نیز در این خودرو وجود دارد.

طراحی داخلی کابین و امکانات و تجهیزات رفاهی

صندلی­های این خودرو با روکش چرم پوشیده شده اند. سیستم گرمکن صندلی و تنظیم برقی صندلی نیز از دیگر امکانات کابین میتسوبیشی لنسر هستند. سیستم تهویه هوای نیز برقی بوده شیشه شوی جلو مجهز به سامانه شروع خودکار است. فرمان و دسته دنده نیز با روکشی از چرم پوشیده شده اند. این خودرو همچنین مجهز به سنسور و دوربین دید عقب بوده و سامانه کنترل سرعت (Cruise Control) نیز در این خودرو وجود دارد.

آینه های جانبی برقی بوده امکان کنترل شیشه های در عقب و جلو بصورت برقی وجود دارد. شیشه های عقب مجهز به گرمکن بوده و سانروف این خودرو نیز به صورت برقی کنترل می شود. سیستم صوتی نیز مجهز به 4 اسپیکر و 2 تیوتر بوده که همراه با صفحه نمایش LED در وسط ارائه میشود.

میتسوبیشی لنسر | نمای داخل کابین خودرو

این سیستم همچنین مجهز به قابلیت ارتباط با گوشی همراه هوشمند از طریق بلوتوث ( Bluetooth ) نیز هست. درهای این خودرو نیز بدون نیاز به کلید باز شده و دکمه استارت برای روشن کردن خودرو نیز وجود دارد. میزان مصرف بنزین میتسوبیشی لنسر 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی است و باک این خودرو 59 لیر حجم دارد.

درمجموع این خودرو با ظاهر نسبتا قابل قبول و توانایی های دینامیکی نسبتا خوب، مناسب خانواده های جوان بوده که هم به امکانات اهمیت میدهند و هم به ظاهر و نیاز های آنها را برآورده می کنند. قیمت این خودرو در بازارهای جهانی از 17.000 دلار (معادل 65 میلیون تومان) شروع شده و به قیمت 23.000 دلار (معادل 85 میلیون تومان) میرسد. این میتسویبشی لنسر در بازارهای ایران با قیمتی نزدیک به 100 میلیون در مدل 1600 تیپ 2 و 130 میلیون تومان در مدل 1800 سی سی عرضه میشود که بسیار بالاتر از ارزش جهانی این خودرو است.

گزینه های قابل خرید در بازار جهانی با مبلغ پرداختی بابت این خودرو در ایران

(بالا چپ آئودی A3، بالا راست فورد موستانگ، پایین چپ ب. ام. و. سری 2 ، پایین راست بنز CLA250)

با این رقم در بازارهای جهانی خودرو هایی به مراتب لوکس تر و قوی تر را میتوان خریداری کرد. ب. ام. و. سری 2 (BMW 2 Series) و آئودی A3 جدید (Audi A3) ، فورد فیوژن (Ford Fusion) ، فورد موستانگ (Ford Mustang) و بنز CLA250 … از نمونه خودروهایی هستند که با این قیمت در بازار جهانی قابل خریداری می باشند.

منابع :

تکرا

وب سایت رسمی شرکت آرین موتور پویا

وب سایت رسمی شرکت میتسوبیشی موتورز

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر