;
coinex

دانشمندان موفق به مشاهده فعالیت های زمین شناسی در مریخ شدند

دانشمندان موفق به مشاهده فعالیت های زمین شناسی در مریخ شدند

دانشمندان موفق به مشاهده فعالیت های زمین شناسی در مریخ شدند. مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا، عکس های دیدنی و فوق العاده جذابی از نیمکره شمالی مریخ به ثبت رسانده، این مدارگرد همچنین شواهدی از برخی فعالیت های تکتونیکی باستانی در سیاره سرخ یافته است. منطقه آچرون فوسایی، ناحیه ای در مریخ است که 800 کیلومتر طول و 280 کیلومتر عرض دارد، این ناحیه همچنین حدود 2 کیلومتر از نواحی اطرافش مرتفع تر است.

مدارگرد اکسپرس، ماه مه (اردیبهشت) سال جاری این عکس را به ثبت رسانده است. دانشمندان بر این باورند که این می تواند، نمونه ای از یکی از ویژگی های زمین شناسی شناخته شده به نام “هورست و گرابن” باشد که تحت تاثیر نیروی حرکت های زیر زمینی، بلوک های گسلی طویل بالا رونده و پایین رونده ایجاد می کند. در زمین چنین پدیده ای موجب شکل گرفتن نواحی همچون دره مرگ (بیابانی واقع در کالیفرنیای شرقی) و دریای مرده (بحر المیت، که در غرب اردن، و شرق فلسطین،کرانه باختری واقع شده) و همچنین نواحی بسیار دیگری شده است.

گسل های متقاطع که به نظر می رسد از جهات مختلف نشات گرفته اند، هم در منطقه یافت شده اند، که نشان می دهد، این ناحیه دارای سوابق زمین شناختی بوده است. دانشمندان بر این اعتقادند که ناحیه آچرون فوسایی به شکافی که از منطقه آتشفشانی مریخ، منطقه تارسیس، نشات گرفته، مرتبط است. این منطقه سه آتشفشان و کوه المپوس را در خود جای داده است. المپوس، آتشفشان خاموشی است که سه برابر قله اورست ارتفاع دارد و مساحتی حدود کشور فرانسه دارد و همچنین بزرگترین آتشفشان شناخته شده در منظومه شمسی است.

توپوگرافی از غرب منطقه آچرون سوفای
توپوگرافی از غرب منطقه آچرون سوفای

 

عکس های مدارگرد اکسپرس همچنین برآمدگی منحنی بزرگی را نشان می دهند که ممکن است، یک دره باستانی باشد که در طول زمان با مواد سیال درونش پر شده باشد.

تجزیه و تحلیل های زمین شناسی نشان می دهد، این شکاف بین 3.7 تا 3.9 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. در همان زمان، منطقه تارسیس با مواد مذاب اعماق مریخ، در حال برآمده شدن کرده بود. این برآمدگی در پوسته سیاره سرخ منجر به شکافته شدن این ناحیه شده، ویژگی که حالا در منطقه آچرون فوسای می بینیم را شکل داده است.

اما در حال حاضر، چیزی که مشخص است اینکه، سیاره مریخ کنونی، حداقل فعالیت های زمین شناسی  عمده ای ندارد اما مطالعه این ویژگی ها به دانشمندان امکان بررسی تکامل پوسته و هسته درونی سیاره سرخ را می دهد.

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر