;
coinex

درخشان ترین ابرنواختر تاریخ ؛ 570 میلیارد برابر درخشان تر از خورشید!

3.8 میلیارد سال پیش، یک ستاره در آسمان جنوبی منفجر شد و نوری منتشر کرد که 570 میلیارد برابر بیشتر از نور خورشید و بیش از دو برابر تمامی ابرنواخترهایی (و یا سوپرنوا) بود که تا به حال رصد شده اند. این ستاره، ASASSN-15lh، نام داشت که درخشان ترین ابرنواختر تاریخ بوده که تا به حال مشاهده شده است.

حال یک سال پس از رصد این ابرنواختر (در سال 2015) ستاره شناسان معتقدند، دلیل درخشان بودن این ستاره را کشف کرده اند. در واقع یک سیاه چاله عظیم که یک میلیارد برابر خورشید است، این ستاره را متلاشی کرده است.

ستاره ASASSN-15lh به قدری درخشان بوده که محققان این سوال را مطرح کرده اند که، آیا این ستاره، یک ابرنواختر فوق درخشان به معنای متعارف بوده یا خیر؟

برای مثال، به گفته جورجیوس لیلوداس، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص فیزیک نجومی از موسسه علوم وایزمن، انفجار درخشان ترین ابرنواختر تاریخ در کهکشانی قرمز رخ داده، جایی که چنین پدیده هایی معمولا در آن رخ نمی دهند. چیز دیگر اینکه، مشاهدات بیشتر نشان داد، رفتار این ابرنواختر مشابه با رفتار دیگر ابرنواخترها نیست.

ابرنواخترها معمولا سرد هستند و پس از انفحار منبسط می شوند. اما ستاره ASASSN-15lh داغ تر شده است. همچنین این ستاره در نزدیکی مرکز کهکشان خود واقع شده است. در واقع در جایی که به طور معمول یک سیاه چاله در آن قرار دارد.

این نشان می دهد که ASASSN-15lh یک ستاره عظیم نبوده که انفجار آن باعث ایجاد این نور مهیب شده است، بلکه ستاره کوچک تری بوده که به دام یک سیاه چاله افتاده و در رویدادی که به “گسست کشندی” معروف است، متلاشی شده است. تا به حال تنها 10 مورد از این گسست های کشندی مشاهده شده است.

لیلوداس در این مورد به سایتفیک آمریکن گفت: “گسست های کشندی مانند این، نشان دهنده تنوعی بسیار بیشتر از چیزی هستند که پیش از این شاهد بوده ایم. رویدادهایی از این دست، می توانند به نهایت تابش دست یابند.”

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر