;
coinex

قوی ترین بمب های اتمی جهان کدام است؟

قوی ترین بمب های اتمی تاریخ
از زمان نخستین آزمایش اتمی در 15 ژوئیه سال 1945، بیش از 2051 آزمایش تسلیحات اتمی در سراسر جهان انجام شده است. هیچ چیز دیگری در جهان به قدرت تخریب سلاح های اتمی نمی رسد، این سلاح ها از زمان نخستین آزمایش تاکنون، پیشرفت قابل توجهی داشته اند و قدرت تخریبی آنها ده ها برابر افزایش یافته است. بمب اتمی که در سال 1945 مورد آزمایش قرار گرفت، 20 کیلو تن قدرت انفجاری داشت که با نیروی انفجار 20 هزار تن تی ان تی برابری می کرد.

طی 20 سال، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سلاح های اتمی بزرگ تری با قدرت انفجار 10 مگاتن یا معادل 10 میلیون تی ان تی را مورد آزمایش قرار دادند. در واقع نسل بعدی سلاح های اتمی که مورد آزمایش قرار گرفتند، حداقل 500 برابر از نخستین بمب اتمی قدرتمند تر بودند.

برای درک بهتر انفجارهای سلاح های اتمی به نقشه که توسط الکس والرشتاین توسعه داده شده، مراجعه می کنیم. نقشه نیوک ابزاری است که برای تجسم تاثیر یک انفجار اتمی در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می گیرد. نقشه نیوک در واقع نقشه تعاملی است که از API نقشه های گوگل و اطلاعات طبقه بندی نشده اثرات سلاح های اتمی بهره می برد.

در نقشه هایی که در ادامه مشاهده می کنید، حلقه اول انفجار، ابر قارچی و به دنبال آن شعاع تشعشعات اتمی است. در محدوده شعاع صورتی، تقریبا تمام ساختمان ها تخریب می شوند و آمار مرگ و میر در آن 100 درصد است. در محدوده شعاع خاکستری، ساختمان های مستحکم تر کمتر آسیب می بینند و اما صدمات دیگر به همان میزان محدوده صورتی است و در محدوده شعاع نارنجی، افرادی که پوست بدنشان در معرض انفجار قرار گیرد، دچار سوختگی درجه سوم می شوند و مواد قابل اشتعال هم آتش می گیرند. همچنین در این نواحی امکان وقوع توفان های آتش زا هم وجود دارد.

11و 12. آزمایشات اتمی شماره 158 و 168 شوروی

11و 12. قوی ترین بمب های اتمی جهان: آزمایشات اتمی شماره 158 و 168 شوروی

در 25 اوت و 19 سپتامبر 1962، در فاصله ای کمتر از یک ماه، اتحاد جماهیر شوروی، دو آزمایش اتمی را انجام داد. هر دوی این آزمایش ها در منطقه نوایا زملیا، مجمع الجزایر شمالی روسیه در نزدیکی اقیانوس منجمد شمالی انجام شدند.

هیچ فیلم و یا عکسی از این آزمایش ها منتشر نشده؛ اما گفته می شود، هر دوی این سلاح های اتمی دارای قدرت انفجاری 10 مگاتنی بوده اند. این انفجارها می توانسته اند هر چیزی که در شعاع 4.5 کیلومتر مربعی شان قرار داشته را نابود کنند و تا شعاع 2800 کیلومتری منجر به سوختگی درجه سوم شوند.

10. ایوی مایک

10. قوی ترین بمب های اتمی جهان: ایوی مایک

در تاریخ 1 نوامبر 1952، ایالات متحده آزمایش ایوی مایک را در جزایر مارشال به انجام رساند. ایوی مایک نخستین بمب هیدروژنی جهان بود و قدرت انفجار آن 10.4 مگاتن بود که آن را 700 برابر قدرتمندتر از نخستین بمب اتمی تاریخ می کرد. انفجار ایوی مایک به قدری قدرمند بود که منجر به تبخیر جزیره شد و به جای آن گودالی به عمق 50 متر پدید آمد. ابر قارچی این بمب اتمی تا 48 کیلومتری جو زمین هم رفت.

9. کاسل رومئو

9. قوی ترین بمب های اتمی جهان: کاسل رومئو

این انفجار دومین آزمایش هسته ای سری آزمایش های کاسل بود که در سال 1954 انجام شد. همه این انفجارها در منطقه آتول بیکینی انجام گرفتند. کاسل رومئو، سومین آزمایش قدرتمند این سری آزمایش ها بود و قدرت انفجاری آن 11 مگاتن بود.

بعد از تجربه مهیب ایوی مایک این بار ارتش ایلات متحده آمریکا به جای صخره های جزیره تصمیم گرفت، این انفجار را بر روی شناوری در دریا انجام دهد، به این ترتیب بمب رومئو به نخستین بمب اتمی تبدیل شد که به جای خشکی در دریا منفجر می شد. این انفجار می توانست همه چیز را تا شعاع 5 کیلومتر مربعی نابود کند.

8. آزمون شماره 123 شوروی

8. قوی ترین بمب های اتمی جهان: آزمون شماره 123 شوروی

در 23 اکتبر سال 1961، شوروی آزمایش اتمی شماره 123 را در منطقه نوایا زملیا انجام داد. آزمایش شماره 123 دارای قدرت انفجار 12.5 مگاتن بود. بمبی با این اندازه می تواند همه چیز را تا شعاع 5.4 کیلومتر مربعی نابود کند و افرادی که تا محدوده 3390 کیلومتری این بمب قرار داشته باشند را دچار سوختگی درجه سوم کند. هیچ فیلم و یا عکسی از این آزمایش اتمی منتشر نشده است.

7. کاسل یانکی

7. قوی ترین بمب های اتمی جهان: کاسل یانکی

کاسل یانکی دومین آزمایش قدرتمند از سری آزمایش های کاسل بود. این آزمایش در تاریخ 4 می سال 1954 انجام شد و دارای قدرت انفجار 13.5 مگاتن بود. گفتنی است، چهار روز پس از این انفجار، عواقب و تشعشعات آن به مکزیکو سیتی، شهری که در فاصله 11426 کیلومتری محل آزمایش قرار داشت هم رسید.

7. کاسل یانکی

6. قوی ترین بمب های اتمی جهان: کاسل براوو

آزمایش اتمی کاسل براوو در تاریخ 28 فوریه سال 1954انجام شد. کاسل براوو، اولین آزمایش از سری آزمایش های کاسل و بزرگ ترین انفجار اتمی ایالات متحده در تمام دوران ها بوده است.

انتظار می رفت، براوو دارای قدرت انفجار 6 مگاتن باشد؛ اما در واقع انفجار ناشی از شکافت این سلاح اتمی 15 مگاتن قدرت داشت و ابر قارچ آن تا ارتفاع 33 کیلومتری هم رسید.

پیش بینی غلط ارتش ایالات متحده از میزان تشعشعات این انفجار منجر شد که حدود 665 نفر از ساکنان جزایر مارشال در معرض پرتوهای رادیو اکتیو قرار گیرند و یک ماهیگیر ژاپنی که 130 کیلومتر با محل انفجار فاصله داشت، جان خود را از دست بدهد.

4،3 و 5. قوی ترین بمب های اتمی جهان: آزمایش های شماره 173، 174 و 147 شوروی

از 5 اوت تا 27 سپتامبر سال 1962، اتحاد جماهیر شوروی یک سری از آزمایش های اتمی را در منطقه نوایا زملیا انجام داد. آزمایش های 173، 174 و 147 به ترتیب پنجمین، چهارمین و سومین انفجارهای اتمی قدرتمند تاریخ بوده اند.

همه این سه انفجار دارای قدرت انفجاری حدود 20 مگاتن و یا 1000 بار قوی تر از بمب ترینیتی بودند. بمبی با چنین قدرتی می تواند، همه چیز را تا شعاع 7.7 کیلومتر مربع نابود کند. از این آزمایش اتمی هم هیچ فیلم و عکسی منتشر نشده است.

2. قوی ترین بمب های اتمی جهان: آزمایش شماره 219 شوروی

در 24 دسامبر سال 1962، اتحاد جماهیر شوروی آزمایش شماره 219 را در نوایا زملیا به انجام رساند. این بمب اتمی دارای قدرت انفجاری 24.2 مگاتن بود.

بمبی با چنین قدرتی می تواند همه چیز را در محدوده 9.27 کیلومتری نابود کند و تا شعاع 5827 کیلومتری هم افرادی که در معرض آن قرار بگیرند را دچار سوختگی درجه سوم کند. از این آزمایش هم هیچ عکس و فیلمی منتشر نشد.

6. کاسل براوو

1. قوی ترین بمب های اتمی جهان: بمب تزار

در 30 اکتبر سال 1961، اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین سلاح اتمی که تاکنون مورد استفاده بشر قرار گرفته است را مورد آزمایش قرار داد. انفجار بمب اتمی تزار، 3000 بار قوی تر از انفجار اتمی هیروشیما بود، قدرت تخریبی این بمب به حدی بود که پنجره خانه هایی که تا شعاع 900 کیلومتری محل انفجار بودند، شکستند.

همچنین نور حاصل از این انفجار تا محدوده 1000 کیلومتری هم مشاهده شد. برآورد می شود، بمب تزار دارای قدرت انفجاری بین 50 و 58 مگاتن، یعنی دو برابر دومین انفجار بزرگ تاریخ بوده باشد. بمبی با چنینی اندازه ای می تواند، ابرقارچی به بزرگی 10 کیلومتر پدید بیاورد و منجر به سوختگی درجه سوم در افرادی تا شعاع 6500 کیلوتر مربعی شود.

نخستین بمب اتمی تاریخ
نخستین بمب اتمی تاریخ

نخستین انفجار اتمی جهان قابل قیاس با بمب تزار نیست؛ اما با این وجود انفجاری بزرگ محسوب می شود. براساس نقشه نیوک، سلاحی با قدرت انفجاری 20 هزارتن می تواند حلقه انفجار به بزرگی 260 متر یعنی به اندازه عرض پنج زمین فوتبال ایجاد کند. تشعشعات مرگبار این بمب می توانست تا پهنای 11 کیلومتری همه چیز را نابود کند و در افرادی که تا پهنای 31 کیلومتری قرار دارند، سوختگی درجه سوم ایجاد کند.

بر اساس داده های نقشه نیوک، اگر چنین بمبی در منطقه منهتن نیویورک منفجر شود، منجر به مرگ بیش از 150 هزار نفر می شود. نخستین بمب اتمی تاریخ به لحاظ استانداردهای سلاح های اتمی، انفجاری کوچک محسوب می شود؛ اما قدرت تخریب آن غیر قابل تصور است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سازمان انرژی اتمی در بولتن خبری این سازمان مقاله دروغ بودن وجود سلاح اتمی و خیالی بودن ان را منتشر

    نموده است:

    لینک بولتن خبری:

    aeoi.org.ir/portal/file/?271451/-__-%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-1397.7.17-(1).pdf

    مدیر محترم سایت اگر امکان دارد با استناد به بولتن خبری سازمان انرژی اتمی این مقاله را به عنوان یک یادداشت در صفحه اصلی سایتتان قرار دهید.

    ممنون می شوم همکاری فرمایید.

    پاسخ