;
coinex

چین نخستین کشوری خواهد بود که به نیمه تاریک ماه می رسد

چین نخستین کشوری خواهد بود که به نیمه تاریک ماه می رسد
چین اعلام کرد، قصد دارد، طی برنامه فضایی بلندپروازنه خود یک کاوشگر را تا سال 2018 بر روی نیمه تاریک ماه فرود بیاورد. بر اساس اوراق سفید منتشر شده توسط دولت چین با عنوان “فعالیت های فضایی چین در سال 2016″، این کشور قصد دارد پروژه اکتشافات ماه خود را تا پنج سال آینده ادامه دهد. چین پیش از این ماه نوردی را بر روی سطح ماه فرود آورده بود؛ اما اکنون قصد دارد به عنوان نخستین کشور، کاوشگری را بر روی نیمه تاریک ماه فرود بیاورد.

در پروژه اکتشاف ماه چین، برنامه هایی در زمینه شناخت توپوگرافی و ساختارهای زمین شناختی ماه انجام می شود و همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی نمونه های جمع آوری شده در سطح ماه مستقر می شود. در اوراق سفید دولت چین نوشته شده: “بررسی های زمین شناختی و تحقیقات و مشاهدات اخترشناسی رادیویی با فرکانس پایین برای درک بهتر ساختار، نحوه شکل گیری و همچنین تکامل ماه در ناحیه فرود کاوشگر (در نیمه تاریک ماه) انجام خواهد شد.”

همچنین چین قصد دارد، نخستین کاوشگر مریخ خود را تا سال 2020 به سیاره سرخ بفرستد. طرح چین برای رسیدن به مریخ پیش از این ناموفق بوده است، به همین دلیل این کشور قصد دارد، از طریق همکاری با کشورهای دیگر از جمله هند، این طرح را ادامه دهد.

چین نخستین کشوری خواهد بود که به نیمه تاریک ماه می رسد

در ادامه این اوراق سفید می خوانیم: “چین در نظر دارد، نخستین عملیات اکتشاف مریخ خود را اجرا کند و تکنولوژی های کلیدی برای فرود، استقرار در مدار مریخ و اکتشاف سطحی را مورد بررسی قرار دارد.” این طرح امکان تحقیقات بیشتر و تحقیقات کلیدی تکنولوژیکی برای نمونه برداری از مریخ، اکتشاف سیارک ها، اکتشاف غول گازی مشتری را هم فراهم خواهد کرد.

در این اوراق سفید همچنین از اکتشافات و پیشرفت های بزرگ چین هم صحبت به میان آمده است، از جمله شکل گیری سیستم موقعیت یاب BeiDou تا سال 2020 که از وجود 35 ماهواره بهره خواهد برد که می تواند رقیب جدی برای سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) ایالات متحده آمریکا باشد. همچنین دولت چین اعلام کرده، در سال 2018 خدمات اساسی را در اختیار کشورهای واقع در کمربند جاده ابریشم اقتصادی و جاده ابریشم دریایی قرن 21 قرار خواهد داد.

ایده جاده ابریشم جدید، در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین مطرح شد. این ایده در قالب دو طرح “کمربند جاده ابریشم اقتصادی” و “جاده ابریشم دریایی قرن 21” ارائه شده که بخشی از طرح استراتژی سرمایه گذاری ملی چین در سیزدهمین برنامه پنج ساله توسعه چین (از سال 2016 تا 2020) است.

این طرح شبکه برنامه ریزی شده از مسیرهای جاده ای و راه آهن ها، خطوط لوله نفت و گاز طبیعی و دیگر پروژه های زیرساختی از مرکز چین تا مسکو، روتردام و نهایتا ونیز خواهد بود. طرح جاده ابریشم دریایی قرن 21 هم شبکه برنامه ریزی شده ای شامل  زیرساخت های ساحلی از جنوب و جنوب شرق آسیا تا آفریقای شرقی و شمال دریای مدیترانه است.

چین همچنین قصد دارد تا پیش از سال 2024 ایستگاه فضایی دائمی 20 تنی خود را به مدار زمین بفرستد، در آن زمان، ایستگاه فضایی بین المللی ناسا بازنشسته خواهد شد.

.

منبع: dnaindia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر