;
coinex

اسپیس ایکس دوباره برای فالکون 9 مجوز پرتاب دریافت کرد

اسپیس ایکس دوباره برای فالکون 9 مجوز پرتاب دریافت کرد

اسپیس ایکس بالاخره رسما مجوز بازگشت به فضا را دریافت کرد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) از زمان منفجر شدن موشک فالکون در ماه سپتامبر که منجر به تخریب کامل موشک و محموله 50 میلیون دلاری آن شد، تحقیقات گسترده ای را انجام داده بود. حال، روز جمعه، اداره هوانوردی فدرال مجددا مجوز تجاری فضایی و حمل و نقل شرکت اسپیس ایکس را مورد تایید قرار داد.

به این ترتیب انتظار می رود، شرکت فضای خصوصی اسپیس ایکس کالیفرنیا، 10 موشک ایریدیوم نکست متعلق به شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز را از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به مدار پایین زمین منتقل کند.

شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز هم روز جمعه اعلام کرد، در پایگاه خود، تست استاتیک آتش فالکون 9 را کامل کرده و انتظار دارد، ماهواره های ارتباطی اش طی هفته آینده به مدار زمین برده شوند.

اسپیس ایکس قرار است، 10 ماهواره ایریدیوم نکست این شرکت را به مدار پایین زمین برساند. این 10 ماهواره، اولین سری از 70 ماهواره ایریدیوم کامیونیکیشنز خواهند بود، این شرکت ارتباطات ماهواره‌ای قصد دارد، ماهواره های خود را طی هفت پرتاب به مدار زمین ارسال کند. به گفته ایریدیوم کامیونیکیشنز، این ماهواره ها جایگزین شبکه ای متشکل از 66 ماهواره خواهند شد که در هر حال حاضر در مدار پایین زمین در حال انجام عملیات هستند.

پیش از این، برنامه پرتاب فالکون 9 برای 16 دسامبر (26 آذر) در نظر گرفته شده بود؛ اما اسپیس ایکس چند روز قبل عملیات اعلام کرده بود، برای پرتاب موشک خود هنوز نیاز به چراغ سبز اداره هوانوردی فدرال دارد، این سازمان مسئولیت نظارت بر تحقیقات شرکت در مورد سانحه یک سپتامبر را بر عهده داشت.

به این ترتیب اسپیس ایکس که پس از انفجار یکی از موشک های فالکون 9 که در طول تست پیش از پرتاب رخ داد، پرواز موشک هایش را لغو کرده بود به تحقیقات خود در مورد علت انفجار سکوی پرتاب موشک ادامه داد و حال، به نظر می رسد، این بار مهندسان شرکت تعادل بین مخزن اکسیژن و هلیوم فیبر کربن در مرحله بالایی موشک را برقرار کرده اند.

در سانحه ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور) موشک فالکون ۹ بر روی سکوی پرتاب خود در پایگاه هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا منفجر شد. قرار بود این موشک محموله 200 میلیون دلاری فیسبوک، یعنی ماهواره‌ ارتباطی آموس 6 را به مدار پایین زمین ببرد؛ اما انفجار موشک فالکون ۹ همه برنامه ها را تغییر داد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس پس از این سانحه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی CNBC گفته بود: “مشکل واقعا تعجب آوری بود که پیش از این هرگز در تاریخ پرتاب موشک ها با آن مواجه نشده بودیم.”

پس از انفجار ماه سپتامبر، اسپیس ایکس حداقل یک مشتری خود را از دست داده است.ماه دسامبر، شرکت ماهواره ای اینمارست انگلستان اعلام کرد، برنامه خود برای پرتاب ماهواره اس باند را به وسیله شرکت اسپیس ایکس لغو کرده و به شرکت رقیب، شرکت فرانسوی آریان اسپیس  واگذار کرده است.

سانحه سپتامبر گذشته دومین سانحه از این دست بود که در کیپ کاناورال رخ می داد، پیش از این در 28 ژوئن 2015 هم کپسول فضایی رد دراگون که عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد، دچار انفجار شده بود.

اما پیش از این دو حادثه، اسپیس ایکس با موفقیت 18 موشک فالکون 9، از جمله 6 موشک که ماموریت شان تامین آذوقه ایستگاه فضایی بین المللی بوده را به انجام رسانده بود. این ماموریت ها بخشی از قرارداد 1.6 میلیارد دلاری این شرکت با ناسا بودند.

اسپیس ایکس در نظر داشت، ماموریت های فالکون 9 را از اوایل نوامبر از سر گیرد؛ اما پس آن با تغییر برنامه به اواسط ماه دسامبر، اکنون به ماه ژانویه تغییر داده شده است.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر