;
coinex

ساخت تار عنکبوت آنتی بیوتیک با قابلیت ترمیم زخم؛ روشی نوین برای بستن زخم‌ها!

ساخت تار عنکبوت آنتی بیوتیک با قابلیت ترمیم زخم
تار عنکبوت آنتی بیوتیک می تواند در ترمیم زخم بسیار موثر باشد. دانشمندان انگلستانی پس از پنج سال کار، موفق به ساخت تار عنکبوت مصنوعی با خواص آنتی بیوتیک شدند که می تواند به انتقال داروها کمک کند و زخم های باز را با کاهش خطر عفونت، ترمیم کند. این ماده جدید از ترکیبی از باکتری اشریشیا کلی (E.Coli) و ارتقای ساختاری مولکول های آن و مواد مختلف دیگر ساخته شده است.

به گفته محقق ارشد این تیم تحقیقاتی نیل توماس از دانشگاه ناتینگهام: “روش ما امکان استفاده از نسل جدید مواد زیست سازگار، یک و یا چند عملکردی سازه های تار (مصنوعی) را برای استفاده های مختلف فراهم کرده است. این (تارهای مصنوعی) به ویژه در زمینه های مهندسی بافت و زیست پزشکی مفید خواهند بود.”

با وجودی که ممکن است عجیب به نظر برسد، تار عنکبوت ماده بی نظیری برای استفاده در کمک های اولیه است. تار عنکبوت ماده ای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر و مبتنی بر پروتئین است که دقیقا مشخص نیست به چه دلیلی هیچ واکنش دفاعی را از سوی سیستم دفاعی بدن مانند، التهاب و یا آلرژی در پی ندارد.

محققان می گویند، استفاده از تار عنکبوت به عنوان پانسمان زخم، به زمان های دور، یعنی دوره یونانیان و رومیان باستان باز می گردد که پزشکان آن دوره با استفاده از این مواد زخم های سربازان را باندپیچی کرده و از خونریزی جلوگیری می کردند.

باندپیچی سربازان معمولا شامل استفاده از مخلوطی از عسل و سرکه به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده برای تمیز نگه داشتن زخم و سپس پوشاندن سر زخم با استفاده از تار عنکوبت بوده است.

این محققان اساسا با بهره بردن از تکنولوژی های جدید و مدرن این ایده را به سطحی دیگر رسانده اند. به این ترتیب، آنها به جای استفاده از تارهای واقعی عنکبوت، از رشته های باکتری اشریشیا کلی که در آزمایشگاه ساخته شده بود، بهره بردند.

این محققان پس از اثبات ایده متوجه شدند، می توانند از لووفلوکساسین آنتی بیوتیک بهره ببرند، دارویی که معمولا برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

چیز جالب در مورد این تیم اینکه، پنج سال قبل محققان ارشد این تیم یعنی نیل توماس و سارا گودکر (هر دو از دانشگاه ناتینگهام) زمانی همدیگر را ملاقات کردند که گودکر در خلال جلسه ای در حال ارائه ایده ای برای ساخت تار عنکبوت مصنوعی و درخواست کمک از دیگران بود.

گودکر با بازگویی آن روزها می گوید: “در پایان جلسه نیل به سوی من آمد و گفت؛ فکر می کنم، گروه من می تواند این کار را انجام دهد. او همچنین پیشنهاد کرد، ممکن است بتوان از مواد مختلف و مفید و همچنین ترکیبات جالب توجهی دیگری هم بهره برد. ترکیبات دائمی که در طول زمان با توجه به تغییرات اسیدیته محیط به تدریج تجزیه شوند.”

از آن لحظه تاکنون (پنج سال قبل) این تیم به روش های مختلف ساخت این تارهای مصنوعی و باندهای آینده نگرانه اندیشیده اند تا در نهایت به نسخه فعلی تار عنکبوت با قابلیت آنتی بیوتیکی با استفاده از مواد مدرن امروزی دست یافتند.

به گفته گودکر: ” احتمالا این مطالعه نقطه شروع محدوده وسیع و بسیار هیجان انگیزی از مطالعات با استفاده از تار عنکبوت آنتی بیوتیک جدید باشد.”

مطالعه این محققان در نشریه ” Advanced Materials” به چاپ رسیده است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر