;
coinex

مطالعات از تاثیرات مختلف ماری جوانا خبر می دهند

مطالعات از تاثیرات مثبت ماری جوانا خبر می دهد
در طول سال های اخیر مطالعات زیادی در خصوص اثرات مصرف ماری جوانا صورت گرفته است؛ اما نتایج حاصل از این مطالعات متنوع بوده است. گزارش جدیدی که در نشریه ” National Academies of Sciences, Engineering and Medicine  “منتشر شده است. بررسی کلی تری در مورد مطالعات اخیر در این زمینه انجام داده است.

نتایج گزارش های منتشر شده در بسیاری از این مطالعات بسیار متنوع بوده است. برخی از مطالعات از اثرات درمانی گیاه شاهدانه و توانایی قابل ملاحظه آن برای کاهش علائم درد مزمن در بزرگسالان خبر می دهد. در عین حال، برخی مطالعات نشان می داد، استفاده از ماری جوانا به احتمال زیاد خطر ابتلا به اسکیزوفرنی، جنون های مختلف و اختلالات اضطراب اجتماعی را افزایش می دهد.

 با پذیرش رو به رشد و قانونی مصارف پزشکی و تفریحی ماری جوانا، تحقیقات در این زمینه بیش از پیش صورت گرفته است. به گفته ماری مک کورمیک، رئیس کمیته گزارش و استاد پزشکی اطفال در دانشکده پزشکی هاروارد: “عدم دانسته های کافی در مورد اثرات درمانی شاهدانه، مضرات و یا فواید آن، منجر به نوعی عدم اطمینان شده بود. ما با بررسی گسترده و عمیق، مطالعات اخیر را مورد کاوش قرار دادیم.”

بررسی ها نشان می دهد، 22.2 میلیون آمریکایی بالاتر از 12 سال، در 30 روز اخیر ماری جوانا مصرف کرده اند. 10 درصد این موارد صرفا جهت مقاصد پزشکی و 90 درصد دیگر تفریحی بوده است، در همین حال، 36 درصد هم برای هر دو منظور از ماری جوانا استفاده کرده اند. از سال 2002، تعداد مصرف کنندگان ماری جوانا به طور پیوسته از 6.2 به 8.3 درصد افزایش یافته است.

با توجه به مزایای پزشکی، این گزارش نشان می دهد، کانابینوئیدها (تتراهیدروکانابینول (THC) و دیگر ترکیبات شیمیایی) به پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ که به طور معمول در زمان شیمی درمانی رخ می دهد، کمک می کند.  همچنین به کاهش اسپاسم در بزرگسالان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس کمک می کند.

در مورد نتایج منفی، استفاده از ماری جوانا قبل از رانندگی، مصرف آن خطر تصادفات رانندگی را به طرز چشم گیری افزایش می دهد. همچنین در این گزارش آمده، خطر بلعیدن (و مسمومیت) کودکان در کشورهایی که ماری جوانا پزشکی در آن قانونی است، بسیار بالا است.

تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه مصرف شاهدانه موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، سر و یا گردن، مانند مصرف دخانیات شود، یافت نشده است؛ اما خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، سرفه و خلط در مصرف کنندگان ماری جوانا بسیار بالا است. در همین حال، قرار گرفتن در معرض دود ماری جوانا ممکن است، منجر به ایجاد فعالیت ضد التهابی در سیستم ایمنی بدن شود.

استفاده از ماری جوانا به طور کلی برای سلامت روان چندان مناسب نیست، گزارش های زیادی از ایجاد افکار مربوط به خودکشی و افزایش علائم بیماری اختلال دو قطبی در مصرف کنندگان ماری جوانا وجود دارد؛ اما سابقه مصرف شاهدانه، می تواند به کسانی که مبتلا به اسکیزوفرنی و دیگر اختلال های روانی هستند، امکان انجام بهتر وظایف یادگیری و حافظه را دهد.

همچنین شواهد بسیاری مبنی بر سوء مصرف ماری جوانا و وابستگی و اعتیاد به آن وجود ندارد. علاوه بر این، شواهدی از اختلال در یادگیری وحافظه بلافاصله پس از مصرف ماری جوانا وجود دارد؛ اما پس از قطع مصرف آن، هیچ گزارشی مبنی بر اثرات منفی بلند مدت آن در کارکردهای شناختی وجود ندارد. تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر