;
coinex

قاره موریشا ؛ قاره‌‌ ای گم شده و باستانی در اقیانوس هند کشف شد!

احتمالا دانشمندان قاره‌‌ای مفقود را کشف کرده‌اند!

به همان اندازه که اطلاعات زیادی درباره‌ شکل‌ گیری قاره ها بدست آمده، واضح است که چیزهای زیادی هم کشف نشده باقی مانده و دانستنی‌های زیادی در این زمینه برای یادگیری وجود دارد. هم اکنون محققان می‌گویند، قاره‌ باستانی و گمشده‌ای با نام موریشا (Mauritia) وجود دارد. در برخی منابع نام این قاره را مائوریتیا نیز ذکر کرده اند.

این تیم، صخره‌هایی در کشور موریس با کریستال های سنگ زیرکن که تقریبا 2 میلیارد سال قدمت دارد، پیدا کرده اند، یعنی بسیار قدیمی‌تر از خود جزیره که فقط 9 میلیون سال قدمت دارد. این نشان می‌دهد پوسته‌ای قاره‌ای در مایل‌ها زیر سطح زمین وجود دارد. احتمالا، این کریستال‌ها توسط ماگماهای آتشفشانی به بالا آمده‌اند.

متاسفانه کاوشگران چیز بیشتری دربا‌ره‌ قاره گمشده موریشا (Mauritia) که در اقیانوس هند قرار دارد، نمی‌دانند. البته سرنخ‌هایی هم وجود دارد، این کریستال‌ها شبیه به آن چیزی است که در ماداگاسکار وجود دارد و نشان می‌دهد که این جزیره امروزی در گذشته‌های دور به قاره موریشا متصل بوده است. کاملا محتمل است که این قاره در زمانی که ابر قاره گوندوانا شکسته شده، بوجود آمده باشد.

بحث‌های زیادی درباره‌ شکل گیری وجود دارد. اینکه این قاره در کف اقیانوس به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل شده باشد، تقریبا بعید است و احتمال یکی شدن تکه‌ها بیشتر است. حتی اگر کار به همین جا نیز ختم شود، در هر حال این پرونده بسیار مهم است و ادامه خواهد یافت؛ اما باید در نظر گرفت که موضوع شکستگی قاره‌ها، بسیار پیچیده‌تر از حد تصور است و شاید برخی از شگفتی‌های زمین در آینده مشخص شود.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر