;
coinex

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد ؛ دو سدان سایز متوسط محبوب + قیمت در ایران

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد ؛ دو سدان سایز متوسط محبوب + قیمت در ایران
هر دو خودروی تویوتا کمری (Toyota Camry) و هوندا آکورد (Honda Accord) از نمونه های بسیار مناسب موجود در بازار سدانهای سایز متوسط (Mid Size Sedan) بوده و از تواناییهای بالایی برخوردار هستند. سطح امکانات و عملکرد این دو خودرو بسیار نزدیک بهم بوده و این مساله انتخاب یک نمونه از این دو خودرو را به عنوان خودروی برتر به کاری بسیار سخت و پیچیده تبدیل می کند.

در واقع هم هوندا آکورد و هم تویوتا کمری خودروهایی بسیار  مناسب و با کیفیت در کلاس بدنه خود بشمار می آیند. قابلیت ها و امکانات این دو خودرو نیز برای کلاس بدنه خودروهای سدان سایز متوسط کافی و قابل قبول بوده و به ابزار و ادواتی با تکنولوژی روز نیز مجهز شده اند. بر خلاف نوشته های گذشته که به بررسی جز به جز و دقیق دوخودرو به منظور مقایسه آن ها می پرداختیم، این بار قصد داریم تا از این کلیشه فاصله بگیریم و تنها به بیان تفاوت های هر چند کوچک این دو خودرو بپردازیم تا در نهایت بتوانیم کمکی را به خریداران هر کدام از این دو خودرو موفق و و مناسب نماییم تا بر اساس سلیقه شخصی و سبک زندگی شخصی خود یکی از این دو نمونه را انتخاب نمایند.

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد : پیشرانه و موتور

هر دو خودرو های مورد بحث ما در حالت استاندارد از یک پیشرانه با موتور 4 سیلندر استفاده می کنند. شرکت هوندا و  تویوتا بر خلاف بسیاری دیگر از رقبا که برای ارائه پیشرانه های پر قدرت رو به استفاده از موتورهای مجهز به توربوشارژر می آورند، هنوز به صورت سنتی عمل کرده و پیشرانه هایی مجهز به موتورهای 6 سیلندر خورجینی را برای مدل های پرقدرت تر محصولات خود در نظر گرفته اند. برای دو خودرو این نوشته ما نیز به صورت انتخابی قابلیت تجهیز به موتور 6 سیلندر خورجینی نیز در نظر گرفته شده تا مشتریانی را که به قدرت بیشتری نسبت به موتور های پایه 4 سیلندر احتیاج دارند، از انتخاب خود راضی بوده و بتوانند مدل های پر قدرت تویوتا کمری و هوندا آکورد را مناسب نیاز های خود  انتخاب نمایند.

موتورهای 6 سیلندر خورجینی موجود در هر دو مدل مورد بحث ما حجمی برابر با 3.5 لیتر دارند. این موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر خورجینی در هوندا آکورد توانایی تولید نیرویی برابر با 278 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 252 پاوند بر فوت (معادل 341 نیوتون متر) است. موتور 3.5 لیتری تویوتا کمری نیز اندکی ضعیف تر بوده و توان تولیدی آن برابر با 268 اسب بخار بوده و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 248 پاوند بر فوت (معادل 336 نیوتون متر) است. هر دوی این خودروها نیز به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده اند که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ های جلویی منتقل می نماید.

با وجود اینکه موتور هوندا آکورد اندکی قدرتمند تر از رقیب خود است اما در زمینه مصرف سوخت اندکی از آن بهتر عمل می کند. هوندا آکورد توانایی پیمودن مسیری به طول 21 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری را داشته و در مسیرهای بزرگراهی توانایی پیمودن 34 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد. در صورتیکه مصرف سوخت تویوتا کمری اندکی بیشتر بوده و توانایی پیمودن مسیری به طول 21 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری را داشته و در مسیرهای بزرگراهی توانایی پیمودن 31 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد.

حال می پردازیم به بررسی موتورهای پایه و استانداردی که در این خودرو ها نصب می گردد. موتور 2.4  لیتری 4 سیلندر موجود در هوندا آکورد توانایی تولید 185 اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل 181 پاوند بر فوت (معادل 245 نیوتون متر) را دارد. موتور تویوتا کمری با وجود اینکه بزرگ تر بوده حجمی برابر با 2.5 لیتر دارد، خروجی کمتری داشته و توانایی تولید 178 اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل 170 پاوند بر فوت (معادل 230 نیوتون متر) را دارد. شرکت هوندا این مدل از آکورد خود را با دو نوع جعبه دنده متفاوت به بازار عرضه می کند. یک مدل از این جعبه دنده ها یک گیربکس 6 سرعته دستی بوده و نوع دیگر یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT (جعبه دنده با ضریب دنده های متغیر) است.

سیستم انتقال قدرت در تویوتا کمری با موتور پایه 4 سیلندر نیز یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک است. در موتورهای پایه نیز همانند موتور 6 سیلندر خورجینی هوندا آکورد در زمینه مصرف سوخت اندکی موفق تر بوده و توانایی پیمودن مسیری به طول 27 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری را داشته و در مسیرهای بزرگراهی توانایی پیمودن 37 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد که در هر دو قسمت از تویوتا کمری با توانایی پیمودن مسیری به طول 25 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری توانایی پیمودن 35 مایل را با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) را در مسیر های بزرگراهی، اندکی کم مصرف تر است.

 

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد : تجربه رانندگی

همانطور که در بخش قبلی مشاهده کردید، از نظر توانایی های موتور و مصرف سوخت در هر دو گونه استاندارد 4 سیلندر و پر قدرت 6 سیلندر خورجینی، هوندا آکورد برتری نسبی به رقیب خود تویوتا کمری دارد. اما در هنگام حرکت بر روی جاده این تفاوت بین دو خودرو وجود نداشت. هر دو این خودرو ها از رانندگی راحت و نرمی و ساده ای برخوردار بودند. در هنگام حرکت در کنار هم نیز، تمامی تفاوت های عددی این دو خودرو کمتر می شود و توانایی هایی یکسان را در آزمون ما به نمایش گذاشتند.

اما در این بخش هم تفاوت هایی بین این دو خودرو وجود دارد. تویوتا کمری سواری نرم تری را نسبت به رقیب خود دارد. کنترل آن نیز ساده تر بوده و عملکرد فرمان آن نیز بهتر از رقیب است. عملکرد آن نیز در زمان شتابگیری و ترمز کردن نیز اندکی بهتر از هوندا آکورد است.

اما هوندا آکورد هم ویژگی های خاص خود را داشته و از فرمان پذیری بهتر نسبت به تویوتا کمری برخوردار شده است. جنبه اسپرت بودن آن نیز بیشتر بوده و سواری آن با توجه به این مساله اندکی خشک تر از تویوتا کمری است. میزان لرزش منتقل شده به کابین در هوندا آکورد نیز بیشتر از رقیب خود است.

 

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد : طراحی خارجی و سایز بدنه

قرار دادن تویوتا کمری و هوندا آکورد در زیر مجموعه خودرو های سدان سایز متوسط مثل این است که شکیل اونیل (Shaquille O’Neal – ستاره غول پیکر بسکتبال ایالات متحده آمریکا) را یک انسان با سایز عادی بنامیم! تویوتا کمری سایز بزرگ تری داشته و طول آن برابر با 4848 میلیمتر است و در مجموع خودرویی بزرگ تر از هوندا آکورد بحساب می آید. هر دوی این خودرو ها به صورت استاندارد از رینگ های 16 اینچی استفاده می کنند. هر دوی این خودرو ها قابلیت تجهیز به رینگ هایی با سایز بزرگ تر را نیز دارند.

بزرگترین رینگ ارائه شده برای تویوتا کمری در سایز 18 اینچ بوده و بزرگ ترین نمونه موجود برای هوندا آکورد رینگ های 19 اینچی هستند. هوندا آکورد با وزنی برابر با 1438 کیلوگرم در مدل پایه در حدود 31 کیلوگرم سبک تر از رقیب خود با وزن 1407 کیلوگرم است. اما هنگامی که از تمامی گزینه های سفارشی (آپشن) موجود برای این خودرو استفاده کنیم، وزن آن به 1635 کیلوگرم در مقابل وزن 1578 کیلوگرمی تویوتا کمری خواهد رسید.

طراحی خارجی و بدنه هوندا آکورد در سال 2016 دچار تغییراتی شده و از تزئیناتی جدید استفاده می کند. ای تزئینات شامل استفاده فراوان از بخش های مجهز به روکش های کرومی بوده که از بارز ترین نمونه های آن می توان به تزئینات کرومی موجود بر روی جلو پنجره آن اشاره کرد. با استفاده از رینگ های بزرگ 19 اینچی و چراغ های جلو مجهز به لامپ های LED، هوندا آکورد از ظاهری مدرن تر و بروز تر نسبت به تویوتا کمری برخوردار شده است.

در مقام مقایسه در بخش های توانایی موتور و پیشرانه و مصرف سوخت، هم در مدل های پایه 4 سیلندر و هم در مدل مجهز به موتور های 6 سیلندر خورجینی، هوندا آکورد به نسبت رقیب خود عملکردی بهتر داشته و با اختلاف کمی موفق به شکست دادن آن می شود. اما فضای موجود برای سرنشیان صندلی های عقبی در تویوتا کمری بیشتر بوده محل قرار گرفتن پاهای سرنشینان عقب در آن در حدود 1.5 سانتمتر بیشتر از فضای موجود برای سرنشینان صندلی های ردیف عقب در هوندا آکورد است.

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد : طراحی داخلی و کابین

کابین هوندا آکورد و تویوتا کمری هر دو به گونه ای طراحی شده اند که نمای مناسب و کاملی را به راننده و سرنشینان ارائه می دهند. محل قرار گیری صندلی راننده نیز به شکلی است که دید کاملی را از جاده و مسیر پیش رو در اختیار وی قرار داده و موجب رانندگی راحت و ایمن می گردد.

فضای موجود برای سرنشینان ردیف دوم صندلی های نیز برای این کلاس بدنه نیز کافی بوده و تنها تفاوت این دو خودرو در وجود فضایی نزدیک به 1.5 سانتیمتر بیشتر برای محل قرار گیری پاهای سرنشینان صندلی های عقب در تویوتا کمری است که فضا و راحتی بیشتری را در اختیار سرنشینان صندلی های عقبی قرار می دهد.اما در زمینه فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب هوندا آکورد بهتر عمل کرده و فضایی معادل 447 لیتر را در مقایسه با فضای 436 لیتری موجود در تویوتا کمری را برای حمل چمدان ها و بارها به سرنشینان ارائه می نماید.

مقایسه تویوتا کمری و هوندا آکورد : تکنولوژیهای استفاده شده

بزرگ ترین تفاوت هوندا آکورد و تویوتا کمری در بخش تجهیزات استفاده شده و تکنولوژی بکار رفته در آنها است. به طور خلاصه می توان گفت که هوندا آکورد با تجهیز به امکاماتی مانند سیستم چند رسانه با پشتیبانی از نرم افزار CarPlay شرکت اپل و Android Auto، سیستم حفظ موقعیت خودرو در بین خطوط جاده (Lane Keep System) ، سیستم هشدار خروج خودرو از بین خطوط جاده، برف پاک کن های خودکار با سنسورهای تشخیص بارش باران و صفحه نمایش دو گانه برای سیستم اطلاعاتی و چند رسانه ای خودرویی مدرن تر از تویوتا کمری بشمار می آید.

اما بیشتر امکانات و تجهیزات این خودرو در ارتباط با سیستم نرم افزاری اختصاصی شرکت هوندا یعنی HondaLink است که سیستمی محبوب نبوده و بسیاری از کاربران در ارتباط و استفاده از آن دچار مشکل شده اند.در مقابل تویوتا کمری با استفاده از دکمه ها و کنترلر های بزرگ خود کارایی بیشتری داشته و از کاربری ساده تری نسبت به سیستم چند رسانه‌ای موجود در هوندا آکورد برخوردار شده اند. از دیگر امکانات موجود در تویوتا کمری می توان به سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، سیستم تشخیص وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Tarffic Alert)، سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS) و نرم افزار های جانبی اشاره کرد.

سخن آخر

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، اعلام یک نتیجه قطعی و واضح برای این رقابت کاری بسیار سخت و دشوار است. هر دو این خودرو ها نقاط ضعف و قوتی مخصوص به خود را داشته و برتری خاصی نسبت به همدیگر ندارند. حتی در زمینه قیمت هم نمی توان تفاوت چشمگیری را مشاهده کرد. هوندا آکورد با گیربکس اتوماتیک در مدل LX با قیمتی معادل 23.470 دلار (معادل 91.5 میلیون تومان) به بازار عرضه شده و تویوتا کمری نیز با همین شرایط و در مدل پایه LE با قیمت 23.905 دلار (معادل 93 میلیون تومان) به بازار عرضه می گردد که تفاوت قیمتی محسوسی را ندارند.

هوندا آکورد در بالاترین مدل خود و در مدل Touring مجهز به پیشرانه 6 سیلندر خورجینی قیمتی معادل 35.415 دلار (معادل 138 میلیون تومان) داشته و قیمت تویوتا کمری XLE مجهز به موتور 6 سیلندر خورجینی در بالاترین تیپ در حدود 34.775 دلار (معادل 135.5 میلیون تومان) خواهد بود. پس همانطور که اشاره شد، قیمت نیز عامل مهم در برتری این خودرو ها نسبت به همدیگر نخواهد بود.

البته قیمت این دو خودرو در ایران بسیار متفاوت بوده و هوندا آکورد مجهز به گیربکس اتوماتیک قیمتی در حدود 240 میلیون تومان و تویوتا کمری تیپ GLX قیمتی در حدود 210 میلیون تومان دارد. با پرداخت این مبلغ مشتریان در بازارهای جهانی قادر خواهند بود خودروهایی مانند آئودی A4 با قیمتی در حدود 46.000 دلار (195 میلیون تومان)، هیوندای جنسیس با قیمتی معادل 39.000 دلار (165 میلیون تومان)، ولوو V60 با قیمت 37.000 دلار (160 میلیون تومان) و ب ام و 328i با قیمت 43.000 دلار (170 میلیون تومان) را خریداری نمایند. اگر طرفدار خودروهای اسپرت نیز باشند، توانایی خرید بیشتر مدل های خودروهای عضلانی آمریکایی مانند شورولت کامارو، فورد موستانگ، دوج چارجر و دوج چلنجر را نیز خواهند داشت.

در مورد این رقابت تنها نقطه ای که موجب برتری هر یک از این خودرو ها نسبت به دیگری خواهد شد، پاسخ به این سوال ساده است؛ آیا راحتی استفاده از ادوات و ابزار موجود در کابین ملاک شما برای انتخاب خودرو خواهد بود و یا تکنولوژی استفاده شده در این ابزار و ادوات؟ در صورتیکه پاسخ شما گزینه اول باشد خودروی مورد نظر شما در این رقابت تویوتا کمری بوده و در صورتیکه پاسخ شما در بخش دوم این سوال باشد، هوندا آکورد خودروی مناسب شما خواهد بود.

در انتها به بررسی مختصر نقاط ضعف و قوت نسبی این دو خودرو می پردازیم تا شما هم با توجه به آنها خودروی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

نقاط قوت هوندا آکورد :

قدرت موتور بیشتر، مصرف سوخت کمتر، استفاده بیشتر از تکنولوژی در طراحی و ساخت ابزار و ادوات و سیستم های کمکی رانندگی و کابین.

نقاط ضعف هوندا آکورد :

پیچیدگی سیستم چند رسانه موجود در کابین، رانندگی خشک تر نسبت به تویوتا کمری.

نقاط قوت تویوتا کمری :

کاربری ساده ابزار و ادوات موجود در کابین و سیستم چند رسانه ای، سواری نرم تر و آرامش بیشتر سرنشینان در کابین.

نقاط ضعف تویوتا کمری:

قدرت تولیدی موتور کمتر نسبت به هوندا آکورد، مصرف سوخت بیشتر نسبت به هوندا آکورد

.

منبع: AutoGuide

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر