;
coinex

نشانه‌هایی از حیات در سیاره کوتوله سرس پیدا شد!

نشانه‌هایی از حیات در سیاره کوتوله سرس پیدا شد

محققان ترکیباتی آلی در سیاره کوتوله سرس (Ceres) پیدا کرده‌اند. این سیاره بزرگترین سیارک در کمربند سیارکی بین مریخ مشتری و است. ترکیبات آلی مانند آجرهایی هستند که زمین را ساخته‌اند. دانشمند نجوم، Michael Küppers با آژانس فضایی اروپا متنی را منتشر کرده‌اند که می‌گوید، “پایه‌های حیات در سرس قابل توسعه است.”

این ترکیبات آلی با کمک طیف سنج مرئی و اینفرارد نقشه برداری، در فضاپیمای Dawn کشف شدند که در سال 2007 توسط ناسا به فضا فرستاده شد. این فضاپیما از سال 2015 به دور سرس می‌چرخد. مطالعات پیشین نشان دهنده‌ی وجود نمک و آمونیاک در این سیاره‌ کوتوله بود. Dawn و تلسکوپ‌های دیگر هم وجود آب منجمد و کربنات‌ها را کشف کردند. از منظر تئوری، تمام این ترکیبات عامل حیات‌اند.

Simone Marchi، دانشمند ارشد تحقیقات در موسسه تحقیقاتی Southwest می‌گوید:

شواهد نشان می‌دهد که در سرس، مواد معدنی هیدرات آمونیاک، یخ، کربنات‌ها، نمک‌ها، و مواد آلی (ارگانیک) وجود دارد. با یافته‌های جدیدی که Dawn به ما نشان می‌دهد، سرس عناصر لازم برای حیات را داراست.

ترکیبات آلی با غلظ بالا در عرض نزدیک به 32 مایل، در دهانه Ernutet در نیمکره شمالی سیاره کوتوله پیدا شد. دانشمندان هنوز به طور دقیق، ترکیبات مولکولی کشف شده را نمی‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد در گروه مواد معدنی قیر-مانندی باشد که در زمین یافت می‌شود.

دانشمندان همچنین فکر می‌کنند که این ترکیبات در سرس تولید شده‌اند، نه اینکه توسط شهاب سنگ یا ستاره‌ای دنباله دار به آن‌جا آورده شده باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیبات نمی‌توانند بر اثر اصابتی سنگین و در دمای بسیار بالا سالم بمانند؛ اما کاملا هم مشخص نیست که چگونه از مرکز سیاره به سطح آن آمده باشند.

گفته می‌شود سرس در حدود 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته است و دانستن درباره‌ی ترکیبات موجود در سیاره، به دانشمدان کمک می‌کند تا حیات در این سیاره را بهتر درک کنند. همچنین آخرین مطالعه صورت گرفته نشان می‎دهد که در منظومه شمسی، احتمال وجود موجودات فضایی بیگانه در سرس، از بقیه سیارات حتی از مریخ هم بیشتر است.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر