;
coinex

گروهی از متخصصین دانشگاه ماساچوست بر روی یک ربات هوشمند پیشرفته کار می‌کنند

گروهی از متخصصین دانشگاه ماساچوست بر روی یک ربات هوشمند کار می‌کنند

تیمی متشکل از متخصصین علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ماساچوست (MIT) در آمریکا گرد هم آمدند تا رباتی را بسازند که بسیار هوشمندتر از مدل‌های قبلی خود باشد و بتواند سریع‌تر و بهتر با ما رابطه برقرار کند. همانطور که می‌دانید، برقراری ارتباط با ربات‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است؛ به شکلی که برای دستور دادن به یک ربات هوشمند، باید از دستورات ذهنی و صداهای خاصی استفاده کنید تا بتوانید آن را کنترل کنید.

اما این متخصصین از روشی استفاده کردند که بتوانند این محدودیت را حذف کنند، به صورتی که ربات هوشمند با تشخیص و خواندن ذهن شما، می‌تواند دستورات را شناسایی کرده و آنها را اجرا کند.

این ربات هوشمند به چه صورت کار می‌کند

جریان کار به این صورت است که شما در ابتدا باید کلاه مخصوصی را با نام EEG روی سر خود بگذارید. EEG مخفف الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) است. بر روی این کلاه یک سری الکترود و سنسورهایی قرار دارد که وقتی بر روی سر شما قرار می‌گیرد، فعالیت‌های مغزی شما را به سیگنال‌های ارتباطی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌ها دریافت و ذخیره می‌شود.

در مرحله‌ بعد باید این سیگنال‌ها خوانده شود تا بتوان آن را در قالب دستور به ربات هوشمند مورد نظر منتقل کنیم. در سیستم این ربات هوشمند از الگوریتم‌هایی استفاده شده است که به آنها، الگوریتم‌های یادگیری ماشین (machine-learning algorithms) می‌گویند. این الگوریتم‌ها با افزایش داده یا ورودی سیستم، می‌تواند کارایی و عملکرد بهتری از خود نشان دهد که در اینجا عملکرد بهتر، همان تغییر در رفتار ربات است.

این الگوریتم‌ها با طبقه بندی امواج مغزی شما در بین 10 تا 30 میلی ثانیه، بر تشخیص خطاهای بالقوه تمرکز می‌کند. این امواج، همان سیگنال‌های مغزی شماست که در زمانی که خطایی را تشخیص دهید، مغز شما آن را تولید می‌کند. در این صورت اگر شما با تصمیمی که ربات هوشمند مورد نظر گرفته است موافق نباشید، با فکر کردن به این موضوع که “یک قوطی از سبد paint بردار و در سبد wire بگذار”، امواجی در مغز شما ایجاد می‌شود و سیستم این خطای بالقوه را از فکرتان تشخیص می‌دهد و رفتار ربات هوشمند ما را اصلاح می‌کند، بدین معنا که ربات قوطی را از آن سبدی که مورد نظر ماست، برمی‌دارد.

در این آزمایش، متخصصین نام برده از رباتی استفاده کردند که دو دست داشت و چهره‌ی آن به صورت یک لوح یا صفحه بود. این ربات هوشمند Baxter نام داشت.

مدیر پروژه، خانم دنیلا روس، اذعان کرد:

وقتی که شما این ربات هوشمند را دیدید، تمام کاری که برای کنترل این ربات باید انجام دهید آن است که به صورت ذهنی با کاری که ربات انجام می‌دهد، موافقت یا مخالفت کنید. این کار به تمرین خاصی نیاز ندارد. شما لازم نیست به راه معینی فکر کنید تا ربات دستور را اجرا کند. این ربات است که خودش را با شما وفق می‌دهد.

در حال حاضر این تیم در حال کار بر روی سیستم این ربات هوشمند هستند تا بتواند وظایف پیچیده‌تری را اجرا کند. خانم روس و تیمش معتقدند روشی که از آن استفاده می‌کنند، در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند پیشرفت‌های چشم‌گیرتری را به بشر عرضه کند؛ به عنوان مثال این ربات هوشمند می‌تواند در کارخانه به عنوان یک سرپرست خدمت کند و یا می‌توان از آن در ماشین‌های بدون راننده استفاده کرد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر