;
coinex

دانشمندان توضیحی برای مهاجرت گروهی نهنگ های گوژپشت ندارند!

دانشمندان توضیحی برای مهاجرت گروهی نهنگ های گوژپشت ندارند!
نهنگ های گوژپشت، به‌تنهایی خود مشهورند، باوجودی که این حیوانات تمایل دارند، به‌صورت گروهی مهاجرت کنند، تغذیه و جفت‌گیری کنند، اما بسیاری از زندگی خود را در تنهایی و یا در گروه‌های کوچکِ موقتی سپری می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد، چیزی در اقیانوس نامتوازن شده است. دانشمندان در چند سال اخیر شاهد، مهاجرت گروهی نهنگ های گوژپشت بوده‌اند. محققان گفته می‌شود، پیش‌ازاین هیچ‌گاه گروه‌های 20 تا 200 نهنگ را ندیده بودند که در سال‌های اخیر در سواحل جنوب غربی آفریقای جنوبی مشاهده کرده‌اند.

کن فیندلی، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تکنولوژی شبه جزیره کیپ در آفریقای جنوبی، می‌گوید:”هرگز چیزی شبیه این ندیده بودم.”

بر اساس مطالعه جدید، 22 نمونه از گروه‌های نهنگ گوژپشت در سه کشتی تحقیقاتی در سال‌های 2011، 2014 و 2015  مشاهده‌شده است. علاوه بر این، تعداد انگشت‌شماری از این گروه‌ها هم از طریق هواپیما در نواحی جنوب غربی در آفریقای جنوبی مشاهده‌شده است.

محققان از این رفتار نهنگ‌ها به‌عنوان رفتاری بدیع و افراطی نام‌برده‌اند و می‌گویند، این رفتار ممکن است، نشانه‌ای از تجدید حیات مرموز نهنگ های گوژپشت در سال‌های اخیر باشد.

فیدلی و گروهش در مطالعه خود نوشته‌اند:”هیچ‌وقت در زمان مهاجرت نهنگ‌ های گوژپشت، گروه‌های تغذیه متراکمی این‌چنینی در هیچ کجای دیگر عرض‌های جغرافیایی پایین و یا در نیمکره جنوبی گزارش نشده بود. درواقع، به‌ندرت در منابع مختلف گزارش‌هایی از گروه‌های 10 تا 20 نهنگ وجود داشته است.”

تعداد نهنگ ‌های گوژپشت نیمکره جنوبی رو به افزایش بوده است

نه‌تنها اندازه این گروه‌ها عجیب است، بلکه محل شکل‌گیری این گروه‌ها هم غیرمعمول است. این نهنگ‌ها با جمع شدن در نزدیکی آفریقای جنوبی در تابستان،  هزاران کیلومتر از محل‌های تغذیه معمول خود در جنوبگان قطب جنوب دور می‌شوند. دانشمندان توضیحی برای این تغییر ناگهانی رفتار نهنگ‌ها ندارند. در طول ماه‌های تابستان، ژوئن، ژوئیه و اوت، نهنگ های گوژپشت به‌سوی آب‌های جنوبگان می‌روند تا امکان تغذیه از حجم انبوهی از کریل ها و ماهی‌ها را داشته باشند تا ذخایر چربی کافی برای زمستان در اختیار داشته باشند.

پس‌ازآن نهنگ های گوژپشت برای جفت‌گیری و سپری کردن زمستان به‌سوی شمال و آب‌های سواحل نیمه گرمسیری و گرمسیری مهاجرات می‌کنند. اما چرا این روند تغییر کرده است؟

محققان با توجه به اینکه هنوز باید شواهد بیشتری را جمع‌آوری کنند، توضیحی برای این موضوع ندارند؛ اما می‌گویند، این استراتژی تغذیه جدید می‌تواند به علت تغییرات میزان دسترسی به طعمه‌ها به دلیل تغییر شرایط اقیانوس‌های جهان باشد و یا به‌سادگی تنها افزایش جمعیت نهنگ های گوژپشت دلیل آن باشد.

این روزها به شنیدن در مورد کاهش جمعیت گونه‌های مختلف جانوری عادت کرده‌ایم؛ اما برخلاف این روند، تعداد نهنگ ‌های گوژپشت نیمکره جنوبی رو به افزایش بوده است. بنا به گزارش‌ها، جمعیت نهنگ‌های گوژپشت استرالیا از زمان ممنوعیت صید نهنگ در امتداد سواحل شرقی در دهه 1960، به بهترین سطح خود رسیده است.

فیندلی و گروهش، تصور می‌کنند، این افزایش سریع جمعیت دلیل کاهش منابع غذایی باشد که آن‌ها را مجبور به تغییر استراتژی و مهاجرت به آفریقای جنوبی کرده است.

همچنین گفتنی است، این رفتار حقیقتا مورد جدیدی نیست، نهنگ های گوژپشت در سال 1914، پیش از اینکه صید نهنگ تا 90 درصد جمعیتشان را کاهش دهد، برای تغذیه به سواحل جنوب غربی آفریقای جنوبی آمده بودند.

و اکنون‌که تعداد نهنگ‌ها در حال افزایش است، نهنگ‌ها می‌توانند رفتار چندین سال قبل خود را دوباره در پیش گیرند. همچنین امکان دارد، نهنگ‌ها پیش‌ازاین هم این رفتار را داشته‌اند، اما ازآنجایی‌که تعداد آن‌ها کم بوده، کسی توجهی به آن نمی‌کرده است.

فیندلی می‌گوید:”امکان دارد رفتار فوق پیش‌ازاین هم وجود داشته؛ اما قابل‌رؤیت نبوده باشد.”

.

منبع: newscientist

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر