;
coinex

کفش‌های سبک وزن آدیداس از تار عنکبوت مصنوعی ساخته خواهند شد!

این کفش‌های سبک وزن آدیداس، از تار عنکبوت مصنوعی ساخته شده‌اند
سری جدیدی از کفش‌های آدیداس، توسط استارتاپ آلمانی AMSilk از تار عنکبوت مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شده است. کمپانی North Face به همراه کمپانی ژاپنی Spiber، لباس‌های Moon Parka را نیز با تار عنکبوت مصنوعی ساخته و Patagonia هم با کمک استارتاپ کالیفرنیایی Bolt Threads، می‌خواهد ژاکت‌هایی از این مواد تولید کند که کارایی بالایی داشته باشد.

دانشمندان علم مواد در تلاش‌اند تا بتوانند خواص تارهای عنکبوت را در مقیاس صنعتی تکرار و تولید کنند. نوع طبیعی این ماده تا پنج برابر از استیل مقاوم‌تر و در عین حال سبک و به شدت الاستیک است. این ویژگی‌ها سبب شده تا تارهای عنکبوت نه تنها در صنعت پوشاک، بلکه در صنعت مهندسی و استفاده‌های پزشکی نیز پتانسیل‌های فراوانی داشته باشد.

تولید در مقیاس بالا تاکنون غیر ممکن بوده است، چرا که پرورش زیاد عنکبوت سبب می‌شود همدیگر را بخورند! در حال حاضر، دانشمندان در آزمایشگاه‌ها در حال تغییر ژنتیکی E.coli (اشریشیا کلی؛ نوعی باکتری) یا مخمر هستند تا بتوانند پروتئین‌های تارهای عنکبوت را با عمل تخمیر تولید کنند. در آخر، تارهای بدست آمده را با تقلید از روش نخ ریسی عنکبوت، می‌چرخانند.

آدیداس گفته که کفش BIOSTEEL شرکت AMSilk، پانزده درصد سبک‌تر از پارچه‌های معمولی مورد استفاده است. آدیداس قیمت این کفش‌ها را هنوز مشخص نکرده؛ اما واضح است که قیمت آنها ارزان نخواهد بود. این کفش‌‌ها در اواخر سال 2017 برای فروش عرضه خواهند شد و بد نیست بدانید که قیمت لباس‌های Moon Parka هم هزار دلار است.

شرکت سازنده گفته است که با ویرایش‌ پروتئین‌ها در فرایند تخمیر، امکان پرورش تارهای مختلفی برای اهداف و کارهای متفاوت، از کفش‌های ورزشی گرفته تا جلیقه‌های ضد گلوله، امکان پذیر است.

مزایای تار عنکبوت مصنوعی چیست؟

مهندسی زیستی: طبق گفته دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، یک لیتر باکتری و پروتئین زیست مهندسی شده، می‌تواند 1 کیلوگرم تار و ابریشم مصنوعی تولید کند.

مقاومت بسیار بالا: دانشمندان دانشگاه ایالت یوتا گفته‌اند که صحنه نجات قطار توسط تارهای عنکبوت در فیلم اسپایدرمن 2، از نظر علمی قابل قبول است.

تطبیق پذیری: تار عنکبوت مصنوعی می‌توانند موارد استفاده متعددی داشته باشند؛ محصولات آرایشی و زیبایی، چسب زخم، ایمپلنت‌های پزشکی، معماری، پوشش‌های نظامی و مواردی دیگر.

.

منبع: wired

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر