;
coinex

بررسی و مشخصات فنی رنو کپچر ، کراس اووری کوچک با قیمت و امکاناتی مناسب

رنو کپچر

رنو کپچر (Renault Captur) یک کراس اوور سایز کوچک (Compact Crossover) بوده که توسط شرکت خودروسازی فرانسوی رنو تولید می‌گردد. این خودرو رقبایی مانند کیا سول (Kia Soul)، مزدا (Mazda) مدل CX-3، نیسان جوک (Nissan Juke)،‌ کیا نیرو (Kia Niro) و تویوتا (Toyota) مدل C-HR را پیش رو دارد.

رنو کپچر اولین بار در سال 2013 میلادی در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش عمومی درآمد. این خودرو قیمتی مابین 17.600 دلار (معادل 65 میلیون تومان با احتساب دلار با قیمت 3.700 تومانی) در مدل پایه و استاندارد و 28.300 دلار (معادل 106 میلیون تومان) در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. این خودرو شباهت‌های بسیاری با مدل کلیو (Clio) این شرکت از لحاظ فنی داشته و با اضافه کردن به ارتفاع و محل قرار گیری صندلی‌ها، دید مناسب‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

ارزان‌ترین نمونه رنو کپچر مدل Expression Plus 90 بنزینی بوده که از یک موتور 900 سی سی سود می‌برد . کم هزینه‌ترین گونه نیز مدل 1.5 لیتری 90 Dynamique دیزل بوده و سریع‌ترین مدل نیز تیپ 1.2 لیتری بنزینی Dynamique S است. رنو کپچر اولین بار به عنوان یک خودروی مفهومی (Concept Car) و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش گذاشته شد.

طراحی داخلی و کابین رنو کپچر

طراحی داخلی این خودرو زیبا، جذاب و مد روز بوده ولی اجزا و ادوات داخلی آن با استفاده از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند. در تیپ‌های بالای رنو کپچر، روکش صندلی‌ها قابلیت باز شدن را داشته که عملکرد بسیار مناسبی در هنگام شستشو دارد. صندلی راننده نیز در موقعیت نسبتا مناسبی قرار داشته و در مجموع شرکت رنو کابین راحتی را برای سرنشینان تدارک دیده است. به دلیل ارتفاع بالا و سیستم کمک فنرهای این خودرو، سوار و پیاده شده از رنو کپچر ساده تر از خودروهای عادی است.

فضای داخلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهایی در کلاس رنو کپچر فضای مناسب و جادار کابین بوده که این خودرو در این زمینه عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. رنو کپچر در حدود 60 میلیمتر کشیده‌تر از رنو کلیو بوده و این خودرو فضای کافی برای سرنشینان بزرگسال را در صندلی‌های ردیف عقب فراهم نموده است. صندلی‌های عقبی قابلیت تنظیم به سمت عقب و جلو را داشته و سرنشینان قادر به انتخاب بهترین موقعیت برای خود هستند.

فضای بار

فضای بار رنو کپچر با توجه به قابلیت عقب و جلو رفتن صندلی‌های بخش عقبی متغیر بوده و فضایی مابین 377 تا 455 لیتر را در احتبار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. در صورت جمع شدن صندلی‌های ردیف دوم این فضا به 1235 لیتر افزایش یافته که در حدود 90 لیتر بیشتر از فضای موجود در رنو کلیو است.

عملکرد و تجربه رانندگی

بر اساس فلسفه ساخت خودروهای رنو، تمرکز طراحان بیشتر بر روی راحتی سرنشینان متمرکز بوده تا قابلیت‌های فنی بالا و عملکرد اسپرت. رانندگی با رنو کپچر ساده بوده و فرمان آن نیز سبک و حساس بوده و واکنش‌های خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. این خودرو نمونه‌ای مناسب برای مسیرهای داخل شهری بوده و عملکرد آن در مسیرهای جاده و به خصوص در هنگام عبور از پیچ‌ها، حس از کنترل خارج شدن را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. البته این مساله با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری (Stability Control) مهار شده و خودرو تحت اختیار راننده قرار می‌گیرد.

عملکرد سیستم تعلیق (Suspension) در حد متوسط بوده و این خودرو در هنگم عبور از مسیرهای پر دست انداز و ناهموار از صدای زیاد داخل کابین رنج می‌برد. البته این مشکل در تیپ‌های بالای این خودرو با استفاده از تایرهای بزرگ‌تر تا حد زیادی کنترل شده است. در مجموع رانندگی با این خودرو کوچک ساده و آسان بوده ولی لذت و هیجان کمی را برای راننده و سرنشینان ایجاد می‌نماید.

موتور و پیشرانه

برای رنو کپچر چهار مدل پیشرانه مختلف درنظر گرفته شده است. این موتورها عبارتند از:

  • نمونه سه سیلندر 900 سی سی TCe بنزینی
  • نمونه چهار سیلندر 1.2 لیتری TCe بنزینی مجهز با سیستم توربو شارژر
  • نمونه چهار سیلندر 1.5 لیتری دیزل با توان 89 اسب بخار
  • نمونه چهار سیلندر 1.5 لیتری دیزل با قدرت 110 اسب بخار

موتورهای بنزینی

موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری TCe بنزینی نصب شده بر روی این خودرو با حجم دقیق 1197 سی سی، توانی معادل 118 اسب بخار داشته که در دور موتور 4900 RPM در اختیار راننده قرار گرفته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که از دور موتور 2000 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد معادل 190 نیوتون متر است. این پیشرانه نیروی تولیدی خود را از طریق یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک دو کلاچه اتوماتیک به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌کند. اما این مجموعه عملکرد مناسبی نداشته و به زمانی برابر با 10.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. حداکثر سرعت این موتور نیز برابر با 192 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت نیز بر اساس اعلام کارخانه سازنده معادل 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 4.7 لیتر در بزرگراه بوده و مصرف آن در سیکل ترکیبی برابر با 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت است.

موتور سه سیلندر 900 سی سی موجود برای رنو کپچر توانایی تولید نیرویی معادل 90 اسب بخار را داشته و حرکتی بسیار کند و خسته کننده دارد. البته مصرف سوخت این موتور بسیار پایین بوده و توانایی پیمودن مسیری معادل 76 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی معادل 13 ثانیه احتیاج داشته حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتردر ساعت است.

موتورهای دیزلی

برای رنو کپچر مانند دیگر محصولات این شرکت، یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل dCi نیز قابل انتخاب بوده که قدرتی برابر با 110 اسب بخار داشته و گشتاوری 220 نیوتون متری را در دور موتور 1750 RPM در اختیار راننده قرار می‌دهد. حداکثر سرعت رنو کپچر مجهز به این پیشرانه نیز 170 کیلومتر در ساعت بوده و شتاب 0 تا 100 آن نیز در حدود 13.1 ثانیه است. پیشرانه دیزلی دیگری نیز که برای این خودرو قابل انتخاب است یک نمونه 1.5 لیتری است که توانی برابر با 90 اسب بخار را دارد.

تجهیزات ایمنی

رنو کپچر از امکانات ایمنی مانند شش کیسه هوای جداگانه، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سراشیبی (Hill Hold Control) و ترمز اضطراری و سه اتصال ایزوفیکس (ISOFIX – استاندارد اتصال صندلی کودک) به صورت استاندارد بهره می‌برد. این امکانات موجب آن شده که این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP ( موسسه‌ای برای ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپایی) گردد. با پرداخت مبلغی در حدود 500 دلار (معادل 1.9 میلیون تومان) این خودرو به امکاناتی مانند ترمزهای اتوماتیک اضطراری و سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring) مجهز خواهد شد. همچنین رنو کپچر از پشت سری های مجهز به سیستم ضد ضربه ناگهانی به گردن (Anti-Whiplash) استفاده کرده که نقش بسیار مهمی در هنگام بروز تصادفات رانندگی ایفا می‌کند.

ارزش در مقابل مبلغ پرداختی

رنو کپچر خودرویی است که با قیمت ارزان خود امکانات مناسبی را به راننده و سرنشینان ارائه کرده و همچنین هزینه نگهداری نسبتا پایینی دارد. سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و سیستم کنترل کشش در سراشیبی (Hill Hold Control) بصورت استاندارد بر روی تمامی مدل های رنو کپچر نصب شده اند. اما مهمترین ویژگی رنو کپچر، سیستم خدمات پس از فروش چهار ساله این خودرو بحساب می آید. این سرویس که از بسیاری از خودروهای هم رده رنو کپچر بهتر بوده، احساس امنیت و اعتمادی بیشتری را به صاحبان این مدل از رنو انتقال می دهد.

در کنار مدل های استاندارد این خودرو از جمله Expression، Dynamique و … این خودروساز مدل های ویژه ای را برای بازار ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی درنظر گرفته است. این مدل ها آریزونا (Arizona)، منهتن (Manhattan)، میامی (Miami) و نیویورک (New York) نام دارند و هرکدام ترکیب رنگ و تزئینات داخلی مخصوص به خود را دارند. بهترین راه برای مقایسه این مدل های مراجعه به وب سایت شرکت رنو و انتخاب و مشاهده هر کدام از این مدل ها خواهد بود.

تیپ‌های مختلف رنو کپچر

این خودرو دارای پنج تیپ مختلف بوده که عبارتند از:

  • تیپ Expression Plus
  • تیپ Dynamique Nav
  • تیپ Dynamique Nav S
  • تیپ Signature Nav
  • تیپ Iconic Nav

تیپ Expression Plus

این تیپ نمونه استاندارد این خودرو بوده که با قیمتی معادل 17.600 دلار (معادل 65 میلیون تومان) در مدل بنزینی 900 سی سی با جعبه دنده دستی، مصرف سوختی در حدود 55 مایل با هر گالن سوخت (معادل م لیتر در هر 100 کیلومتر به خریداران عرضه می‌گردد. شتاب 0 تا 100 این مدل برابر با 13.2 ثانیه است. مدل مجهز به موتور دیزل 1.5 لیتری این خودرو قیمتی برابر با 20.700 دلار (معادل 77 میلیون تومان) داشته و مصرف سوختی معادل 79 مایل با هر گالن سوخت (معادل م لیتر در هر 100 کیلومتر) و جعبه دنده دستی دارد.

تیپ Dynamique Nav

رنو کپچر تیپ Dynamique Nav شش زیر مجوعه همراه با موتورهای مختلف داشته که عبارنتد از:

  • Dynamique Nav TCe 90 با موتور 900 سی سی و گیربکس دستی به قیمت 20.000 دلار (معادل 75 میلیون تومان)
  • Dynamique Nav TCe 120 با موتور 1.2 لیتری و جعبه دنده دستی که سریع‌ترین نمونه این خودرو بوده با قیمتی در حدود 21.500 دلار (معادل 80 میلیون تومان)
  • Dynamique Nav dCi مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری دیزل به قیمت 22.200 دلار (معادل 82.5 میلیون تومان)
  • Dynamique Nav dCi Auto مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری دیزل و جعبه دنده اتوماتیک با قیمت 23.100 دلار (معادل 86.5 میلیون تومان)
  • Dynamique Nav dCi 110 با پیشرانه 1.5 لیتر دیزل به قیمت 23.100 دلار (معادل 86.5 میلیون تومان)
  • Dynamique Nav dCi 90 Auto با موتور 1.5 لیتری دیزل و جعبه دنده اتوماتیک به قیمت 23.600 دلار (معادل 88.5 میلیون تومان)

 

تیپ Dynamique Nav S

این تیپ از رنو کپچر نیز مانند تیپ Dynamique Nav شش زیرمجموعه و پیشرانه مختلف داشته که با قیمتی مابین 21.900 دلار و 25.500 دلار (معادل 82 میلیون تومان الی 95 میلیون تومان) به خریداران عرضه می‌گردد.

تیپ Iconic Nav

این تیپ مجهزترین و گران قیمت‌ترین مدل رنو کپچر بوده و دارای دو رنگ متفاوت بر روی خودرو (بدنه و سقف) است. این تیپ از رینگ‌های بزرگ 17 اینچی آلیاژی استفاده کرده و تزئینات کابین آن در بخشهایی از جنس چرم است. پدال‌های این تیپ نیز از جنس آلومینیوم است. این تیپ از رنو کپچر با قیمتی معادل 27.700 دلار (معادل 104 میلیون تومان) در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

نتیجه نهایی

رنو کپچر یک خودروی مناسب در کلاس کراس اوورهای سایز کوچک بوده و ارزش قیمت پرداختی خود را دارد. این خودرو فضای بیشتری را از رقبای خود مانند نیسان جوک و پژو 2008 در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. قیمت آن نیز از رقبایی مانند اشکودا یتی (Skoda Yeti)، واکسهال موکا (Vauxhal Mokka) و مینی Contryman پایین تر است. موتورهای استفاده شده در تیپ‌های مختلف این خودرو نیز مصرف سوخت بسیار پایین و مناسبی را داند.

رنو کپچر در ایران

رنو کپچر نزدیک به 2 سال است که به بازارهای ایران راه پیدا کرده و توسط زیر مجموعه‌های شرکت ایران خودرو به مشتریان ارائه می‌گردد. این خودرو مجهز به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS,سیستم کنترل کشش، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزEBD، سیستم ترمز کمکی در موارد اضطراریEBA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA مجهز شده است.

سیستم تهویه نیز از نوع اتوماتیک بوده و صفحه نمایش خودرو یک نمونه 7 اینچی است. از دیگر امکانات این خودرو در نمونه موجود در بازار ایران می‌توان به چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Light) با استفاده از لامپ‌های LED، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور پارک و دوربین دنده عقب اشاره کرد.

رنو کپچر به امکانات کمکی مانند سیستم استارت دکمه ای هوشمند، کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم مصرف بهینه موتور(ECO-MODE) ، قابلیت تلسکوپی تنظیم فرمان و تنظیم ارتفاع، کارت قفل و استارت هوشمند رنو، 3 عدد پشت سری عقب قابل تنظیم و  گرم کن صندلی های جلو نیز مجهز شده است.

این خودرو در بازار ایران قیمتی در حدود 115 میلیون تومان (معادل 30.000 دلار) داشته که نسبت به قیمت جهانی رقمی بالاتر است. خریداران این خودرو توانایی تملک خودروهای فهرست زیر را خواهند داشت:

  • هوندا آکورد اسپرت (Honda Accord Sport) با قیمت 24.500 دلار (معادل 92 میلیون تومان)
  • هوندا سیویک (Civic) با قیمت 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان)
  • مزدا CX-5 با قیمت 22.500 دلار (معادل 84 میلیون تومان)
  • فولکس واگن تیگوان (Volkswagen Tiguan) با قیمت 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)
  • تویوتا FJ-Cruiser با قیمت 30.000 دلار (معادل 112 میلیون تومان)
  • دوج چارجر (Dodge Charger) با موتور شش سیلندر خورجینی به قیمت 28.000 دلار (معادل 105 میلیون تومان)
  • شورولت کامارو (Chevrolet Camaro) با قیمت 28.000 دلار (معادل 105 میلیون تومان)
  • هیوندای توسان (Hyundai Tucson) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)
  • هوندا CR-V با قیمت پایه 25.000 دلار (معادل 93.7 میلیون تومان)

 

رنو کپچر در یک نگاه

رنو کپچر
حجم موتور (سی سی) 1197
تعداد سیلندر 4 سیلندر 16 سوپاپه
قدرت موتور (اسب بخار) 118
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 190
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 10.2
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 192
مصرف سوخت (شهری) 6.6
مصرف سوخت (بزرگراه) 4.7
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 5.9
وزن (کیلوگرم) 1180
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 65
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 115

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر