;
coinex

تمام برق جزیره ایگ اسکاتلند از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌شود

تمام برق این جزیره اسکاتلند از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌شود
اگر به دنبال یک نمونه مناسب برای به‌کارگیری انرژی‌های تجدید پذیر می‌گردید، هیچ نقطه‌ای دیگری به‌اندازه جزیره ایگ در اسکاتلند، مناسب نیست. تقریبا تمام انرژی این جزیره به‌وسیله انرژی بادی، خورشیدی و تکنولوژی امواج تأمین می‌شود.

جزیره ایگ از سال 2008 در حال به‌کارگیری سیستم برق خارج از شبکه است، این جزیره 30 کیلومترمربعی نمونه خوبی هم به جهت نشان دادن پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر خورشیدی و هم  اینکه می‌تواند نمونه خوبی برای نحوه بهره بردن از این منابع انرژی در نواحی دورافتاده باشد.

شبکه برق جزیره ایگ از سه منبع انرژی خود- خورشید، باد و امواج – در توازنی دقیق بهره می‌برد تا در تمام مدت یک منبع ثابت برق در اختیار داشته باشد. مشخصا چنین سیستم برق باثباتی به ترکیب متناسبی از این سه منبع انرژی نیاز دارد. مورد بسیار جالب‌توجه دیگر اینکه، تمام این سیستم برق توسط خود ساکنان جزیره مدیریت و نگهداری می‌شود. ساکنان جزیره شرکت مالکیت عمومی به نام ایگ الکترونیک تأسیس کرده‌اند که تمام مسئولیت‌های شبکه برق را بر عهده دارد.

جان بوت، مدیر ایگ الکترونیک، می‌گوید:”همه‌چیز به‌وسیله ساکنان جزیره و برای آن‌ها به گرفته می‌شود.”

برای تأمین انرژی‌های موردنیاز ساکنان جزیره به سه ژنراتور برق‌آبی- یک توربین بزرگ 100 کیلوواتی  دو توربین کوچک‌تر 5 و 6 کیلوواتی- چهار توربین بادی 6 کیلوواتی و یک آرایه فتوولتائیکی (خورشیدی) 50 کیلوواتی احتیاج است.

همچنین دو دیزل ژنراتور  70 کیلوواتی که در فاصله 11 کیلومتری هم قرار دارند، به‌عنوان منبع برق اضطراری و یا پشتیبان مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طور متوسط، این سیستم انرژی‌های تجدید پذیر 90 تا 95 درصد از برق جزیره ایگ را تأمین می‌کنند. در مواردی که برق مازاد تولید می‌شود، یک ایستگاه ذخیره‌سازی برق که از 96 باتری 4 بهره می‌برد، برق مازاد را ذخیره می‌کند.

جزیره ایگ

با پر شدن این باتری‌ها، معمولا در زمستان- زمانی که بارش باران و وزش باد در بالاترین حد خود قرار دارد- بخاری‌های برقی کلیسا و سالن اجتماعات جزیره به‌صورت اتوماتیک روشن می‌شوند، بنابراین هیچ برقی هدر نمی‌رود.

در همین حال، محدودیت‌های اعمال‌شده تا ساکنان جزیره مسئولانه برق مصرف کنند. از ساکنان جزیره خواسته‌شده مصرف همزمان برق را زیر 5 کیلووات (برق موردنیاز یک کتری برقی و یک ماشین لباسشویی) نگه‌دارند، این مورد برای مصارف تجاری بالای 10 کیلووات است.

ایگ الکتریک برق افرادی که بیش از این محدودیت مصرف کنند را موقتا قطع می‌کند و برای آن‌ها جریمه‌هایی را در نظر می‌گیرد. همچنین چراغ راهنمایی در اسکله وضعیت سیستم برق‌رسانی را نشان می‌دهد، سبز به معنای وضعیت عادی، قرمز به معنای تحت‌فشار و زرد به معنی فشار متوسط برق است.

جزیره ایگ

تاکنون گروه‌هایی ناظری از نواحی همچون برزیل و مالاوی به جزیره ایگ سفرکرده‌اند تا سیستم برق‌رسانی مشابه جزیره را برای سایر نواحی دورافتاده‌ای که به شبکه برق ملی دسترسی ندارند، مورداستفاده قرار دهند. باوجودی که جمعیت جزیره ایگ از زمان نصب سیستم برق‌رسانی تجدید پذیر، 50 درصد افزایش‌یافته است، بازهم موفق به تأمین نیازهای ساکنان جزیره بوده است.

مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام‌شده، نشان می‌دهد، حتی با بهره بردن از توربین‌های بادی اضافی امکان افزایش ظرفتی چنین سیستم برق‌رسانی وجود دارد.

بوت می‌گوید:”مصرف برق این سیستم در حال افزایش است، اما تمام شواهد نشان می‌دهد، اما ما هنوز از همان شرایط ابتدای راه‌اندازی سیستم برق‌رسانی برخورداریم و قادر به جوابگویی به این (افزایش تقاضا) بوده‌ایم.”

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر