;
coinex

موفقیت تاریخی اسپیس ایکس چگونه می‌تواند به طرح استعمار مریخ ایلان ماسک کمک کند؟

موفقیت تاریخی اسپیس ایکس چگونه می‌تواند به طرح استعمار مریخ ایلان ماسک کمک کند؟
چشم‌انداز استعمار ایلان مریخ ایلان ماسک یک گام دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد. روز پنج‌شنبه (30 مارس)، شرکت اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره SES-10  را با استفاده موشک فالکون 9 دومرحله‌ای به مدار زمین رساند. نکته مورد اهمیت در مورد این پرتاب تاریخی، استفاده مجدد از مرحله اول موشک بود.

در پرتاب روز پنجشنبه، موشک فالکون 9 پس‌ازاینکه با موفقیت ماهواره SES-10  متعلق به شرکت SES S.A لوکزامبورگ را به مدار پایین زمین رساند، با موفقیت در سکوی فرود شناور اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد.

ایلان ماسک، پیش‌ازاین گفته بود:”این نشان می‌دهد، می‌توانید، یک بوستر کلاس مدار را که گران‌ترین بخش موشک محسوب می‌شود، بارها پرتاب کنید. این درنهایت یک انقلاب بزرگ در پروازهای فضایی است.”

ایلان ماسک می‌گوید، این مأموریت نشان‌دهنده، تکنولوژی‌ای است که می‌تواند استقرار در مریخ را ازلحاظ اقتصادی امکان‌پذیر کند. ماسک پس‌ازاین پرتاب تاریخی در تله کنفرانسی، به خبرنگاران گفت:”حداقل نیاز به کاهش 100 برابری و حتی شاید 1000 برابری،  هزینه‌های سفر به مریخ وجود دارد و قابلیت استفاده مجدد برای این هدف نیاز کاملا بنیادی محسوب می‌شود. فکر می‌کنم، این (قابلیت) به‌خوبی نشان می‌دهد، امکان رسیدن به مریخ وجود دارد. امیدوارم مردم دیگر ساخت تمدنی در مریخ را به‌مانند هدفی واقعی تلقی کنند.”

مرحله اول موشکی که شرکت اسپیس ایکس روز پنجشنبه از آن استفاده کرد، پیش‌ازاین در آوریل 2016 مأموریتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده بود و پس از پرتاب بر روی سکوی فرود شناور فرود آمده بود.
مرحله اول موشکی که شرکت اسپیس ایکس روز پنجشنبه از آن استفاده کرد، پیش‌ازاین در آوریل 2016 مأموریتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده بود و پس از پرتاب بر روی سکوی فرود شناور فرود آمده بود.

سفر به مریخ

ایلان ماسک می‌گوید، شرکت اسپیس ایکس را در سال 2002، مشخصا برای کمک به تبدیل انسان به «گونه‌ای چند سیاره‌ای» تأسیس کرده است. کارآفرین میلیاردر، سپتامبر سال گذشته، در خلال کنفرانس بین‌المللی فضانوردی در مکزیک از طرح بزرگ اسپیس ایکس برای استعمار مریخ خبر داد. هدف این شرکت فضایی خصوصی، ساخت کلان‌شهری در مریخ با استفاده از ناوگانی از فضاپیماها و موشک‌ها به نام سیستم حمل‌ونقل بین سیاره‌ای (ITS) است.

ماسک مدت‌هاست، ایده استعمار مریخ را در سر می‌پروراند. وی پیش‌ازاین اعلام کرد بود، اسپیس ایکس کپسول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را سال 2018 و انسان را سال 2024 به مریخ خواهد فرستاد. برای این سفر، اسپیس ایکس پیش‌ازاین با موفقیت موتور موشک رپتور را مورد آزمایش قرار داده است. رپتور، موتوری با سوخت متان است که می‌تواند، قوی‌تر از موتور هر موشک دیگری باشد. رپتور قادر به دستیابی به نیروی پرتابی در حدود 680 هزار پوند، بیش از سه برابر موشک فالکون 9 است.

 موتورهای رپتور برای سیستم ITS، فضاپیمایی که قادر به حمل 100 تن (انسان یا محموله) است، مناسب خواهد بود. این فضاپیما برای بلند شدن به نیروی تراست (رانش) 28.730.000 پوندی نیاز دارد، به‌این‌ترتیب، 440 موتور رپتور برای این فضاپیما موردنیاز خواهد بود. هنگامی‌که این فضاپیما سوخت‌گیری مجدد را در مدار(زمین) انجام دهد، دو آرایه خورشیدی را مورداستفاده قرار خواهد داد که قادر به تولید 200 کیلووات نیرو خواهند بود.

اسپیس ایکس قصد دارد، کسپول فضایی بدون سرنشین رد دراگون را در سال 2018 به مریخ بفرستد و به مرور کسپول های فضایی دیگری به ماموریت مریخ اضافه کند.
اسپیس ایکس قصد دارد، کسپول فضایی بدون سرنشین رد دراگون را در سال 2018 به مریخ بفرستد و به مرور کسپول های فضایی دیگری به ماموریت مریخ اضافه کند.

ماسک تخمین می‌زند، با استفاده از روش‌های متداول، هزینه سفر هر فرد به مریخ 10 میلیارد دلار خواهد بود، او می‌خواهد این رقم را تا 200 هزار دلار کاهش دهد. ماسک می‌گوید، می‌خواهد درنهایت، هزینه هر سفر مریخ را به 100 هزار دلار کاهش دهد. میزان قابل‌توجهی از این هزینه‌ها به خاطر استفاده از قطعات قابل‌استفاده مجدد، کاهش خواهد یافت. مرحله سوخت‌گیری مجدد در مدار زمین از برنامه‌های بسیار مهم اسپیس ایکس است، چراکه هزینه‌های سوخت برای پرتاب را کاهش داده و همچنین از بوسترها، تانکرها و فضاپیماهای قابل‌استفاده مجدد بهره خواهد برد. هر بوستر برای 1000 بار، هر تانکر 100 بار و هر فضاپیما 12 امکان استفاده مجدد را خواهد داشت.

ایلان ماسک روز پنجشنبه گفت، درواقع، بوستر (راکت موتور) برای حداقل 1000 بار پرتاب طراحی‌شده است.

ماسک روز پنجشنبه با اشاره به مرحله اول موشک فالکون 9، گفت:”هدف طراحی این است که موشک برای 10 بار بدون تغییرات سخت‌افزاری امکان پرواز مجدد را داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، تنها چیزی که تغییر می‌کند، بارگذاری سوخت است و سپس با تعمیرات متوسطی که هزینه قابل‌توجهی در بر نخواهند داشت، می‌تواند برای 1000 پرواز مجدد مورداستفاده قرار گیرد. درواقع، حقیقتا می‌توانیم، چنین قابلیتی با 1000 بار استفاده مجدد بسازیم، اما در این مورد محتاطم، هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.”

 ماسک می‌گوید، انتظار می‌رود، اسپیس ایکس، در سال جاری، 6 موشک فالکون 9 قابل‌استفاده مجدد را به مدار زمین ارسال کند و این تعداد را در سال 2018 به دو برابر افزایش دهد. ماسک در ادامه می‌گوید، اما این تنها یک حدس است، چراکه پرتاب موشک جدید و یا استفاده مجدد در هر مأموریت به مشتریان اسپیس ایکس بستگی دارد.

مشتریانی که برای استفاده از یک بوستر قابل‌استفاده مجدد به توافق می‌رسند، مبلغ 62 میلیون دلار را برای هر پرتاب موشک فالکون 9 پرداخت نمی‌کنند، البته میزان تخفیف اعمال‌شده از سوی شرکت نامشخص است. گفته می‌شود، شرکت لوکزامبورگی SES که صاحب ماهواره SES-10 است، برای پرتاب روز پنجشنبه تخفیف نامعلومی (برخی منابع از تخفیف 30 درصدی نام‌برده‌اند) را دریافت کرده است.

ماسک می‌گوید: “می‌خواهیم در مورد معقول بودن تخفیف‌های پرواز مجدد مطمئن شویم، چراکه  به‌اندازه کافی در هزینه‌ها صرفه‌جویی نخواهد شد، چون باید هزینه‌های بسیار سنگین توسعه و پیشرفت را بازپرداخت کنیم.”

با 9 موتور سوخت متان، کپسول فضایی رد دراگون شرکت به مراتب از هر موشکی فعلی قوی تر خواهد بود. فضاپیمایی که در نهایت قادر به سفر به سیاره سرخ و حمل محموله ای به وزن 100 تن خواهد بود.
با 9 موتور سوخت متان، کپسول فضایی رد دراگون شرکت به مراتب از هر موشکی فعلی قوی تر خواهد بود. فضاپیمایی که در نهایت قادر به سفر به سیاره سرخ و حمل محموله ای به وزن 100 تن خواهد بود.

ماسک می‌گوید، هزینه‌های توسعه احتمالا بیش از یک میلیارد دلار خواهد بود. بنابراین، پرداخت این هزینه‌ها زمان‌بر خواهد بود. به‌هرحال، صرفه‌جویی که باقابلیت استفاده مجدد صورت می‌گیرد، فراوان خواهد بود. مرحله اول تا 70 درصد هزینه پرتاب هر موشک فالکون 9 صرفه‌جویی خواهد کرد. همچنین به گفته مقامات شرکت اسپیس ایکس، هزینه سوخت‌گیری مرحله اول موشک 200 تا 300 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

ماسک روز پنجشنبه گفت، شرکت قصد استفاده مجدد از اجزای آئرودینامیکی موشک- همچون دماغه مخروطی که در طول پرتاب از محموله محافظت می‌کند- و حتی مراحل فوقانی موشک فالکون 9 را دارد. شرکت اسپیس ایکس در مأموریتSES-10، برای نخستین بار موفق به فرود دماغه مخروطی 6 میلیون دلاری شد.

مارتین هالیول، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت SES، پس از پرتاب روز پنجشنبه گفت:”این پرتاب روزنه‌ای به دوره کاملا جدیدی از پروازهای فضایی گشود.”

هالیول، در طول تله کنفرانس روز پنجشنبه گفت، اگر دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده پرتاب‌های فضایی، قادر به مطابقت با دستاوردهای اسپیس ایکس در پروازهای قابل‌استفاده مجدد نباشند، با توجه به هزینه‌های بالای چنین پروازهایی، دیگر در بازار تقاضایی نخواهند داشت.

هالیول با اشاره به مأموریت سال 2013، گفت”هنگامی‌که ما مأموریت SES-8- اولین مأموریت مدار انتقال زمین‌ساخت تجاری با اسپیس ایکس- را انجام دادیم، گفتم، این مأموریت صنعت را تکان خواهد داد، اکنون فکر می‌کنم، صنعت در حال تکان خوردن است.”

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر